آیا افزایش تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی استان مرکزی قانونی است؟

به گزارش مرکزی دیلی ، چندی پیش طی تماس‌های مردمی با خبرگزاری ایسنا – منطقه مرکزی، شکایاتی مبنی بر افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی و کمیته مجریان مطرح شد که با پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرنگار ایسنا مشخص شد که تعرفه‌های نظام مهندسی بیش از سه برابر افزایش داشته است.

کمیته مجریان گروهی از مهندسین هستند که مجریانی را برای اجرای کار ساخت و ساز به پروژه‌های ساختمان‌ اعزام می‌کنند و به نوعی کارفرما محسوب می‌شوند و نحوه ساخت و ساز را هدایت کرده و هرگونه عواقب کار نیز بر عهده مجریان است. نظام مهندسی تصمیم به افزایش قیمت این کمیته گرفته است.

در همین راستا مهدی گلابی یکی ارباب رجوع‌ها و عضو سابق کانون کاردانان ساختمان استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار داشت: کمیته مجریان کمیته‌ای است که برای ساخت و ساز مجریانی را مامور رسیدگی به امور ساختمان می‌کند. در سال گذشته برای هر خانه متری هشت هزار و ۷۰۰ تومان توسط این کمیته دریافت می‌شد ولی امسال با اقدامی ناگهانی برای خانه‌های بالای هزار متر، این رقم به متری سی هزار تومان رسیده است.

وی افزود: مسوولین نظام مهندسی از قانونی بودن این مصوبه خبر می‌دهند در حالی رونوشتی که از این مصوبه نشان می‌دهند فاقد مهر و امضای افراد مسوول است و این امر خود باعث شکایات بیشتر مردم و ارباب رجوع‌ها به کمیته مجریان شده است به نحوی که عدم پاسخگویی مسوولین کمیته مجریان و نظام مهندسی منجر به درگیری‌هایی در این کمیته شده است.

گلابی با بیان اینکه پیگیری‌های مردم به نتیجه‌ای نرسیده است و حتی شهردار منطقه ۲ اراک از این موضوع و افزایش تعرفه‌ها اظهار بی اطلاعی کرده است گفت: مکاتباتی با شهردار اراک، استاندار و تعزیرات داشته‌ایم که پاسخ مشخصی دریافت نشده است و حتی برخی از مسوولین کمیته مجریان از افزایش مجدد تعرفه‌ها خبر داده‌اند که این امر خود به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد چرا که صاحبان خانه با پرداخت بیشتر تعرفه‌ها قاعدتا قیمت خانه‌های خود را بالاتر می‌برند.

حسین میرنعمتی از پیمانکاران حوزه ساخت و ساز اراک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: تعرفه نظام مهندسی هر ساله افزایش داشته است و برای ساختمان‌های بالای هزار متر هر ساله رقم تعرفه بالا رفته است به نحوی که در سال گذشته در حدود ۸ میلیون تومان به کمیته پرداخت شد و امسال نیز این رقم با افزایش تعرفه‌ها به رقمی در حدود ۲۰ میلیون خواهد رسید.

میرنعمتی با اشاره به اینکه در این خصوص به تعزیرات شکایت شده است و مقرر شد ظرف یک هفته بررسی، نتیجه آن مشخص شود بیان کرد: همچنان پاسخی از تعزیرات دریافت نشده است و علاوه براین موضوع نظام مهندسی هم در این خصوص دچار مشکل شده است و بین اعضای آن اختلافاتی برای افزایش قیمت‌ها پیش آمده است چرا که با این اقدام درآمد برخی از اعضا به شدت افزایش خواهد داشت ولی رئیس نظام مهندسی استان همچنان برای افزایش این تعرفه‌ها اصرار دارد و اعلام کرده که ممکن است این افزایش تا ۷۵ درصد نیز صورت پذیرد.

با توجه به اظهارات مردم و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا غلامحسن الله‌دادی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در این خصوص اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان مرکزی موظف است که سالانه ۲۵ درصد تعرفه‌ها را افزایش دهد اما به دلیل اینکه سه سال است که تعرفه‌ها افزایش نداشته است تصمیم براین شد که برای ساختمان‌های بالای دو طبقه و بیشتر از هزار متر با تایید شورای مرکزی تعرفه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت و تعرفه اعلام شده ۵ درصد از تعرفه تعیین شده کمتر است گفت: این افزایش تعرفه‌ها کاملا قانونی بوده است و در صورت پرداخت نشدن این رقم توسط پیمانکاران و یا صاحبان ساختمان با آنان برخورد خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این موضوع و همچنین پیگیری قانونی بودن آن تلاش شد که با شهردار اراک و همچنین معاون عمرانی استاندار مرکزی گفتگویی انجام شود که این مهم تاکنون میسر نشده است.

این خبرگزاری آمادگی دریافت پاسخ و ابراز نظر مسوولان و دراینخصوص را دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.