واگذاری فرآیند تغییر نام به ثبت‌احوال استان‌‌ها

به گزارش مرکزی دیلی، مهدی چقایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به تسهیل شرایط تغییر نام اظهار داشت: برای تغییر نام دیگر نیازی برای مراجعه به دادگاه و یا مکاتبه و یا ارسال پرونده درخواست تغییر نام به سازمان ثبت‌احوال کشور نیست.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته متقاضیان تغییر نام باید با مراجعه به دادگاه دادخواست خود را به دادگاه تسلیم می‌کردند که این روش متقاضیان را دچار مشکل و بعضاً ناچار به اظهارات خلاف واقع می‌کرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان مرکزی افزود: در سال گذشته دستورالعمل جدید تغییر نام به تصویب شورای عالی ثبت‌احوال رسید که بر اساس آن اختیار تغییر نام همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت‌احوال محول شد و فرآیند مراجعه به دادگاه برای تغییر نام حذف شد.

چقایی ادامه داد: در اواسط سال گذشته، دستورالعمل تغییر نام به اداره‌های کل ثبت‌احوال ارسال و اداره‌های کل باید درخواست‌های تغییر نام را جمع‌آوری و به سازمان ثبت‌احوال کشور برای بررسی و اعلام نظر ارسال می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حذف گردش قضایی از فرآیند تغییر نام و تفویض اختیار سازمان ثبت‌احوال کشور و تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید، تغییر نام به اداره‌های کل ثبت‌احوال واگذار و از این پس افرادی که نام‌های کم اقبال (نام‌هایی با فراوانی کم) نامناسب و نامتعارف دارند و خواهان حذف یا اضافه کردن نام به اول و آخر نام خود هستند، می‌توانند برای تغییر نام به اسامی اسلامی و ایرانی مناسب به اداره‌های ثبت‌احوال مراجعه و درخواست تغییر نام ارائه دهند، ضمناً تغییر نام به نام‌های غیر ایرانی نیز ممنوع است.

به گفته وی، تغییر نام (افراد بالای ۱۵ سال) و تغییر نام خانوادگی (افراد بالای ۱۸ سال) نامناسب فقط یک‌بار در طول زندگی فرد امکان‌پذیر است بنابراین باید متقاضیان برای تغییر نام و نام خانوادگی خود نهایت دقت داشته باشند که در صورت موافقت کمیته نام و کمیته نام خانوادگی ثبت‌احوال استان دیگر امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.