ماهواره همدم روزهای تنهایی بانوان…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، علیرغم آنکه نیمی از جامعه کشور ایران را زنان تشکیل می دهند باز کفه ترازوی برخورداری از امکانات شهری، تفریحی و البته جدیدا علمی مردان سنگین تر از کفه امکانات زنان است. نیمی از جامعه که قدرت سازندگی آنها برای ساختن زندگی بهتر برای کسی پوشیده نیست.

زنان به عنوان دختران، مادران و همسران جامعه از حق و وظیفه ای برخوردارند که محقق شدن بخشی از آنها وظیفه زنان و بخش اعظمی از این حقوق به مانند فراهم آوردن امکانات تفریحی و سوق دادن آنها به سمت پرکردن اوقات فراغت مفید در دست مردان مسئول در جامعه قرار دارد.

عدم آشنایی زنان به حقوق قانونی خود آسیبهای اجتماعی را دامن می زند

یکی از حقوقدانان زن شهر اراک در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار تاسف از افزایش آمار طلاق در جامعه بیان داشت: عدم آگاهی زنان از عواقب طلاق، دامنه آسیب های اجتماعی بعد از طلاق را در جامعه گسترش داده و باعث شده تا ترکش های حاصل از این آسیب به بخشهای دیگر جامعه نیز آسیب بزند.

جدیدی با بیان اینکه ارتکاب جرم با موضوع اعتیاد و منافی عفت از جمله معضلات حوزه زنان در این کلان شهر است افزود: فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی از دیگر مشکلات فراروی جامعه زنان در این شهر است این در حالیست که موارد رسیدگی به زنان بدحجاب نیز به این مشکلات افزوده شده است.

وی افزایش آگاهی دختران جوان در حوزه ازدواج را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: اراک شهری مهاجرپذیر و صنعتی است که زنان در آن با مشکلات صنعتی، حقوقی و فرهنگی بسیاری روبرو هستند لذا فرهنگ سازی و آموزش قوانین ازدواج، طلاق، حضانت در مدارس، ادارت و دانشگاه ها باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کاهش خشونت های خانوادگی علیه زنان از طریق اصلاح نگرش مردم، ایجاد کارگروهی برای انتخاب و بکارگیری مدیران ارشد زن در استان برای آماده سازی نیروی کارآمد، تاکید بر اجرای قوانین شکلی در زنان، تشکیل انجمن وکلای زن برای دفاع از حقوق زنان محروم، اصلاح نگاه مرد سالارانه در پرونده های خانوادگی و افزایش تشکل های مردم نهاد در حوزه زنان از جمله مطالبات زنان است.

یکی از بانوان فعال در حوزه اجتماعی زنان نیز در این باره معتقد است: عدم تغییر ساخت جامعه ما بعد از عبور جامعه از مرحله سنتی به مدرن مشکلاتی را فراروی زنان قرار داده عدم ایجاد فضاهای اجتماعی ویژه زنان از جمله این موارد است.

زندی ادامه داد: با توجه به نقش مادری و آموزشی زنان حساسیت مسائل اجتماعی در این حوزه دو چندان است چرا که مادران امروز پرورش دهندگان نسل آتی جامعه اند.

این فعال حوزه اجتماعی زنان در ادامه عدم آشنایی زنان به اصول شهروندی را معضل دیگر فراروی جامعه زنان برشمرد و گفت: متاسفانه قبح بسیاری از آسیب های اجتماعی حوزه زنان شکسته شده و با گسترش این آسیبها که طلاق و اعتیاد از مهمترین آنهاست آسیبهای جدی امروز پیش روی جامعه زنان قرار دارد.

زندی در ادامه خواستار ایجاد فضاهای اجتماعی و تفریحی برای زنان در استان شد و گفت: نبود فضایی مناسب برای فعالیت های اجتماعی و تفریحی زنان جامعه را در معرض خطر های جدی قرار می دهد.

وی در ادامه صدور مجوزهایی برای آموزش های غیر رسمی به بانوان را ضروری دانست و گفت: ارائه مهارت های زندگی و اصول شهروندی برای زنان یک ضرورت است.

ایجاد بانک اطلاعاتی زنان فعال در حوزه اقتصادی ضروریست

رئیس کانون زنان بازرگان استان مرکزی نیز با اشاره به مشکلات فراروی زنان فعال در حوزه اقتصادی گفت: عدم وجود امکان شناسایی زنان صاحب ایده برای جذب درحوزه سرمایه گذاری و کار از مهترین مشکلات فراروی حوزه اقتصادی زنان است.

رحمتی فقدان بانک اطلاعاتی زنان فعال در عرصه اقتصادی، فراهم نبودن زمینه فعالیت بانوان در عرصه های اقتصادی، عدم همکاری بانکها در خصوص سرمایه در گردش زنان موسس بنگاه های اقتصادی، عدم اجرای برخی قوانین حمایتی بانوان فعال در حوزه اقتصادی و عدم حمایت زنان فعال در حوزه تولید صنعتی برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی از جمله مشکلات زنان در حوزه اقتصادی است.

این فعال حوزه اقتصادی و کارآفرینی زنان گفت: مسئولین باید با معرفی کانون زنان بازرگان زمینه جذب زنان صاحب ایده و سرمایه را در کانون فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان را زنان تشکیل می دهند افزود: توجه به این مهم توسعه فعالیت های اقتصادی زنان را در کنار ایجاد بانک اطلاعاتی زنان فعال در این حوزه ضروری می سازد.

رحمتی تاکید کرد: استفاده از مرکز مشاوره بازرگانی برای بازاریابی فعالین اقتصادی، معرفی نیروی کار از مراکز خیریه و دانشگاه ها، صدور دستورالعملی  دولتی به بانکها برای ارائه تسهیلات ویژه به زنان فعال در حوزه اقتصادی و اعزام فعالین حوزه اقتصادی زنان با هیئتهای تجاری به کشورهای دیگر باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

ماهواره جایگزین برنامه های اوقات فراغت در بین زنان

یکی از بانوان فعال در حوزه فرهنگ نیز از بی توجهی مسئولین برای برنامه ریزی اوقات فراغت زنان انتقاد کرد و گفت: بی توجهی به این حوزه موجب آن شده تا زنان خانه دار به آسانی ماهواره را جایگزین  برنامه های مفید در ایام فراغت خود کنند.

نظام آبادی تاکید کرد: با مدرن شدن جوامع اوقات فراغت و برنامه ریزی برای آن نیز باید با رویکردی علمی و ویژه مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی با انتقاد از بدنه ضعیف حوزه های اجتماعی سازمانهای دولتی گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی ضعیف در شهرداری اراک از جمله این موارد است که زمینه بی توجهی به ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی ویژه زنان فراهم کرده است.

این بانوی فعال در حوزه فرهنگی بیان داشت: باید با توجه به فعالیت های فرهنگی زنان در جامعه موجبات ایجاد امنیت روانی را در این حوزه فراهم کنند.

رحمتی ادامه داد: ایجاد شوراهای محلی ویژه بانوان، ترویج فرهنگ خودباوری و افزایش اعتماد به نفس بانوان، غنی سازی اوقات فراغت بانوان، آموزش مهارت های زندگی به بانوان و حمایت از زنان نخبه باید در دستور کار مسئولین استان قرار بگیرد.

ایجاد معاونت ورزش بانوان در استان ضروریست

در ادامه گفتگو با فعالین حوزه زنان در استان مرکزی پای صحبت های یکی از فعالین زنان در بخش ورزش و نشاط نشستیم.

باقری در گفتگو با خبرنگار مهر مشکل اصلی ورزش بانوان را مناسب نبودن جایگاه مدیریتی زنان در حوزه ورزش برشمرد و گفت: این مهم باعث شده تا رئیس هیات های تخصصی زنان را مردان عهده دار بوده و زنان به عنوان نائب رئیس هیات در جایگاهی پایین تر با قدرت تصمیم گیری کمتر حضور داشته باشند.

وی با بیان این که تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی و بهترین مهار کننده آسیب های اجتماعی است افزود: باید با توجه به این حوزه در بخش زنان زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه در روند توسعه شهری نیازمند توجه جدی از سوی مسئولین بوده و باید با توسعه ورزش زنان مانع از کم تحرکی و ضعفهای جسمانی آنها باشیم.

این فعال حوزه ورزش زنان عدم گسترش ورزش همگانی را به جهت نبود فضاهای ورزشی ویژه بانوان از مشکلات فراروی حوزه زنان برشمرد و گفت: در حال حاضر تنها ۲۲ باشگاه ورزشی ویژه بانوان در سطح استان مرکزی فعال اند که این تعداد نیز در رشته ایروبیک مغفول بوده و پاسخگوی نیاز همه نیست.

باقری با تاکید بر ضرورت ایجاد کلوپ های سلامت در محلات شهرها گفت: جامعه زنان نیازمند پویایی و شادابی است تا بتوان سلامت جامعه را به واسطه آن تضمین کرد.

وی در ادامه از بی توجهی به طرح های پژوهشی در حوزه ورزش بانوان انتقاد کرد و گفت: درصد حضور زنان تحصیل کرده در حوزه ورزش بسیار کم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استان مرکزی رتبه چهارم کشور در حوزه سرطان های ویژه بانوان

امینی فعال حوزه بهداشت و سلامت بانوان استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان مرکزی رتبه چهارم سرطانهای ویژه زنان را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی درصد ابتلای زنان استان مرکزی به بیماریهای روانی را ۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: افسردگی زنان در استان مرکزی آسیب بزرگی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

این فعال حوزه بهداشت زنان با تاکید بر ضرورت تدوین سند سلامت ویژه بانوان گفت: پراکندگی مشکلات بهداشتی و درمانی زنان و ضرورت برنامه ریزی برای رفع این مشکلات تدوین سند سلامت زنان استان را ضروری می سازد.

امینی در ادامه کمیود امکانات آموزشی درمانی تخصصی زنان را مشکل دیگر فراروی استان مرکزی در حوزه زنان برشمرد و گفت: با توجه به اینکه دوران بارداری حساس ترین لحظات زندگی خود را پشت سر می گذارند نبود مراکز کافی درمانی تخصصی ویژه بانوان استرس بسیاری را بر زنان تحمیل می کند.

وی آلودگی هوا را دیگر مشکل اساسی فراروی زنان برشمرد و گفت: این آلودگی هوا امروز منشا بسیاری از سرطان ها، سقط جنین ها و ناباروری زنان شهراراک است.

در ساختار مردانه شهر جایی برای زنان دیده نشده است

عضو شورای اسلامی شهر اراک در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: متاسفانه ساختار شهرهای ما مردانه است و در ساختار مردانه شهرها جایی برای جمعیت زنان دیده نشده است.

اشرف بهادری با اشاره به جمعیت زنان شهر اراک گفت: در حالیکه زنان ۵۰ درصد جمعیت کلان شهر اراک را شامل می شوند نبود مجتمع های فرهنگی هنری و ورزشی ویژه بانوان در این شهر جای تاسف دارد.

وی با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: نقش موثر زنان در جامعه برکسی پوشیده نیست این در حالیست که وقتی نوبت به ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی بانوان می رسد همواره این بحث باید در لوای مظلومیت زنان به فراموشی سپرده شود.

این عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک ادامه داد: شهرداری و شورای کلان شهر اراک با توجه به نقش محوری زنان در جامعه به خوبی دریافته اند توسعه پایدار شهری بدون مشارکت زنان و بهره گیری از توان بالای این قشر در مدیریت شهری امکانپذیر نیست لذا استفاده از این ظرفیت ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد مجتمع فرهنگی، ورزشی و هنری ویژه بانوان در اراک گفت: تمام فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی موجود در سطح شهر اراک مردانه است و کمتر بانویی می تواند آزادانه از این فضاها استفاده کند.

نبود نقشه راه به مشکلات زنان دامن می زند

استاندار استان مرکزی نیز با بیان اینکه نبود نقشه راه به مشکلات بسیار حوزه زنان دامن می زند، گفت: حوزه زنان در جامعه اسلامی ایران و استان مرکزی با مشکلات بسیاری روبروست که نیازمند بررسی دقیق از سوی مسئولان است.

محمد حسین مقیمی با تاکید بر ضرورت دسته بندی اهم مشکلات حوزه زنان و طرح دو مشکل به صورت اخص در هر جلسه گفت: اینگونه می توان طی برگزاری چند جلسه شاهد حل بخشی از مشکلات باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه تشکل های غیر دولتی زنان در استان گفت: معاونت اجتماعی استانداری مرکزی به جد از این موضوع استقبال می کند.

مقیمی یادآور شد: اگر چه دولت امروز با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کند اما این مهم نبایدمانع از آن شود که نتوانیم قدمی در حل مشکلات پیش روی جامعه برداریم در بخش زنان نیز اگر چه پول نداریم فعلا خرج کنیم اما باید چاره ای اندیشیده شود تا امکانات موجوددر مرکز استان و سایر شهرستان ها در بخش های مختلف فرهنگی و ورزشی مشترکا بین خانمها و آقایان به طور مساوری استفاده شود.

استاندار استان مرکزی در ادامه گفت: من به عنوان مدیر ارشد استانی از شکل گیری و راه اندازی جریان کاری برای بانوان استان استقبال و حکایت می کنم و امیدوارم این جریان موجب پویایی و شادابی زنان جامعه شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.