نگرانی زیست محیطی از جنس پساب زمستانه!

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، “هادی رستم‌خانی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: پساب صنعتی شهر صنعتی ‌کاوه در فصل تابستان جهت استفاده در فضای سبز شهری قابل بهره‌برداری کامل است، اما در فصل زمستان به دلیل کاهش میزان آبیاری فضای سبز، پساب تولیدی روانه اراضی بایر و دشت‌ها می‌شود.

وی افزود: پساب تولیدی در فصل زمستان به دلیل عدم استفاده کامل در فضای سبز و درختکاری، در مسیری که به منظور هدایت آن تعبیه شده می‌ماند و به دلیل راکد ماندن به گنداب تبدیل می‌شود که علاوه بر انتشار بوی تعفن، احتمال ایجاد آلودگی نیز وجود دارد.

وی در خصوص راهکار مقابله با این مخاطره زیست‌محیطی به خبرنگار ایسنا گفت: بهترین راهکار ایجاد کانال به منظور هدایت پساب و جلوگیری از راکد ماندن آب است، تا بتوان پساب تولیدی را روانه دشت‌ها و اراضی بایر کرد.

به گفته وی پساب تولیدی مطابق استانداردهای محیط زیست تصفیه شده و هدایت آن به اراضی بایر و دشت‌ها بسیار مفید است و موجب تقویت آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: تصفیه‌خانه صنعتی شهر صنعتی کاوه به عنوان اولین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است.

رستم خانی بیان کرد: در حال حاضر این تصفیه‌خانه پساب آلوده را به میزان حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه با استفاده از پنج ایستگاه پمپاژ تصفیه کرده و آبی زلال و شفاف قابل استفاده برای آبیاری پارک جنگلی و فضای سبز عرضه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه براساس استانداردهای زیست‌محیطی احداث شده است، اظهار کرد: پساب تولیدی این تصفیه‌خانه هر سه ماه یکبار اندازه‌گیری و براساس استانداردهای زیست‌محیطی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

مسئول اداره حفاظت از محیط زیست ساوه در ادامه با اشاره به اینکه در تولید پساب صنعتی سه نوع استاندارد وجود دارد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا پساب تولیدی تصفیه‌خانه را می‌توان در حوزه تولید محصولات کشاورزی و آبیاری مزارع گندم و جو مورد استفاده قرار داد، گفت: این پساب برای آبیاری کشاورزی و درختان میوه، مناسب نیست، بلکه فقط برای آبیاری فضای سبز و درختان غیرمثمر قابل بهره‌برداری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.