۳ گام به جلو در صادرات استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، گرچه حجم صادرات استان از رقم واقعی عقب تر نگه داشته شده است اما با این حال استان مرکزی با همین میزان صادرات در میان ۱۰ استان صادراتی در جایگاه هفتم قرار دارد رتبه ای که از سال گذشته تاکنون سیر صعودی نیز داشته است امری که نگاه به رسیدن استان به جایگاه واقعی اش را خوش بینانه تر کرده است.

استان مرکزی استانی با ظرفیت بالای تولیدی چه در بخش کشاورزی و چه بخش صنعت است و در سالهای اخیر در زمینه خدمات فنی و مهندسی رشد خوبی داشته است که به عقیده کارشناسان نیمی از ظرفیت تولیدی و صادراتی استان فعال شده و حجم صادرات کنونی استان تا دو و سه برابر قابل افزایش است.

با وجود موانع صادراتی، استان مرکزی با توان کنونی که دارد در زمینه تولید صادرات محور تلاش خود را به انجام رسانده و در حالیکه سال گذشته در جایگاه دهم صادرات قرار داشت امسال به جایگاه هفتم رسیده یعنی تلاش ها سه گام افزایش یافته است.

سه گام به جلو در صادرات استان مرکزی/ میزان صادرات امسال از کل سال گذشته پیشی گرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، در گفتگویی با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۹۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون دلار از استان مرکزی به خارج صادر شده است که بیش از ۶۰ درصد آن صادرات صنعتی، چهار درصد کشاورزی و ۲۶ درصد محصولات پتروشیمی بوده است.

 

به گفته علیرضا زاوشی صادرات استان مرکزی از کل کشور، بیش از یک و سه دهم درصد بوده است.

این میزان صادرات در سال جاری که چندماهی از آن باقی مانده است، نسبت به کل سال گذشته بیشتر است و در سال ۹۱، بیش از ۵۵۰ میلیون دلار کالا از استان به خارج صادر شد.

موانع صادراتی استان مرکزی

استان مرکزی دارای بیش از دو هزار واحد صنعتی و تولید دو و سه برابری محصولات کشاورزی درگیر موانعی است که نمی تواند از توان صادراتی خود به نحو مطلوب استفاده کند.

مشکلات گمرکی از جمله نبود پایانه های صادراتی برای صادرات محصولات کشاورزی چون گل و گیاهان زینتی، پسته، ماهیان زینتی و همچنین برخی محصولات صنعتی یکی از مشکلات است.

در کنار آن،قدیمی بودن تکنولوژی تولید در تعدادی از صنایع استان که تولیدات آن را در حد گذشته نگه داشته و صادرات محور نشدند که این امر توان صادراتی صنایع را به نصف کاهش داده است.

ضعف در زیرساخت های صادراتی مشکل دیگر است که به عنوان نمونه می توان به حساب های صنایع بزرگ استان اشاره کرد که همچنان در پایتخت متمرکز است و در استان جریان اقتصادی ندارد.

نیازمند جهش صادراتی هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می گوید: طی پنج سال آینده این میزان باید به دو و نیم برابر افزایش یابد و صادرات صنعتی استان نیز که هم اکنون ۴.۷ دهم درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود باید به هفت درصد برسد.

علیرضا زاوشی تاکید کرد: اکنون صادرات صنعتی استان مختص حدود ۵ درصد واحدهای صنعتی است که با برنامه ریزی دقیق پس از تلفیق سازمان های صنایع و معادن و بازرگانی، تجارت خارجی این استان جهش بزرگی داشته باشد.

بر اساس سند توسعه صنعت و معدن استان مرکزی، ظرفیت تولیدات بخش صنعت و معدن استان طی پنج سال آینده باید به دو و نیم برابر افزایش یابد و صادرات صنعتی استان نیز که هم اکنون ۴.۷ درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود به هفت درصد برسد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.