نشریه آیینه اشتغال: ازفضل استان مرکزی،استان ومردم آن را چه حاصل

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، در این مطلب آمده است: استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی کشور در مرکز ایران قرار دارد و بخش های خدمات،

صنعت و کشاورزی به ترتیب اهمیت، اساس اقتصاد استان را تشکیل می دهند با توجه به وجود بالغ بر سه هزار واحد تولیدی و صنعتی و بهره مندی از صنایع مادرو حلقه های واسط کلیدی از رفاه و توسعه اجتماعی جا مانده است.

قبلا وطی مقاله ای با عنوان استان مرکزی استانی ثروتمند با مردمی فقیر به نوعی ثابت کردیم استان مرکزی به واسطه سرانه تولید ناخالص داخلی آن استانی ثروتمند است اما نابرابری درآمد و هزینه خانوارهای ساکن در آن به گونه ای است که تراز منفی تفاضل بین درامد و هزینه ساکنین در استان مرکزی آنان را مردمی فقیر معرفی می کند.

اخیرا و توسط مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری هزینه ودرآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۳۹۲ منتشر شده است و چنانچه به شرایط هزینه و درآمد خانوارهای شهری هر استان در سال ۱۳۹۲ رجوع شود ملاحظه خواهیم کرد که دربین ۳۱ استان کشور در سال ۱۳۹۲،استانهای هرمزگان، مرکزی، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و…هشت استانی است که تفاضل درآمد و هزینه کل خانوارهای شهری آنها منفی است و به یک معنی مردم این استانها فقیر بوده و باکسری درآمد در مقابل هزینه هایشان مواجه هستند.

تا زمانی که توسعه یافتگی جنبه ملموس برای ساکنین و خانوارهای استان نداشته باشد صحبت و ادعا از توسعه یافتگی و شاخصهای آن ظرفیت ها و قابلیتهای استان مزیتی برای استان ندارد چرا که اگر این مورد یعنی عواید توسعه یافتگی استان متوجه آن و مردمش می شد دیگر استان مرکزی استانی با جمعیت پیر و مهاجر فرست نبود شاخص های بهداشتی آن بهتر بود وسرانه مراکز تفریحی و گردشگری و ورزشی آن بالاتر بود.

‘نصب یک دستگاه کلرزن مایع در تصفیه خانه فاضلاب دلیجان، آغاز طرح مطالعاتی امکان سنجی صنایع کارگاهی در ۱۲ شهر استان مرکزی و ۶۰ درصد منابع بانک های خصوصی در خارج از استان هزینه می شود’ از دیگر عنوان خبری ‘ هفته نامه آینه اشتغال استان مرکزی است.

هفته نامه آینه اشتغال استان مرکزی با مشی اقتصادی به صاحب امتیازی و مدیر مسوولی ‘علی یوسفی’ در استان مرکزی توزیع می شود.

*** هفته نامه آوای خمین نیز در شماره ۴۳۵ در مطلبی با عنوان روستای تهیق خمین،تاریخی ۹۰۰ ساله در عمق زمین به معرفی این اثر باستانی پرداخته است.

روستای تهیق خمین در دهستان خرمدشت بخش کمره شهر زیر زمینی را در دل خود پنهان کرده است که در مسیر جاده

خمین – قورچی باشی به جاده ای فرعی وارد می شوی دیری نمی گذرد که گنبد امامزاده زینب خاتون چشم را نوازش می دهد، بعد از زیارت و خلوت با حضرت دوست در محوطه امامزاده چرخی می زنی ودرکمال حیرت در بی کوچک توجهت را جلب می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درباره این شهر تاریخی گفت: در سال ۱۳۸۴ این مکان توسط ساکنین کشف و سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۸ هزارو ۱۵ به ثبت آثار ملی رسیده است.

‘سیدمحمد حسینی’ با اشاره به اهمیت این شهر تاریخی به عنوان یکی از زیباترین دستکن های کشور عنوان کرد: درفصل اول کاوش این شهر که ۸۵ روز به طول انجامید ۶۰۰ مترمربع شهربا هزینه ۴۰۰ میلیون ریال مرمت شده است.

‘مکان مناسب مهمترین مشکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین، موفقیت تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی شازند ، استمرار ارزش های فرهنگی ناشی از امنیت اجتماعی جامعه و تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی ‘از عنوان هفته نامه آوای خمین است.

هفته نامه آوای خمین با مشی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ورزشی در استانهای مرکزی، قم، لرستان، همدان و اصفهان توزیع می شود.

*** روزنامه نوید در شماره سه هزارو ۵۶ ‘ در خواست استعفای رییس شورای اسلامی شهر اراک ‘ را مورد بررسی قرار داده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اراک گفت: کیومرث محمودی رییس شورا در پی شدت گرفتن بیماری خود درخواست استعفا کرد.

مسعود آبایی در صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: این درخواست به شورا ارسال شده که براساس مقررات حضور رییس شورا در صحن شورا برای طرح درخواست استعفا ضروری است.

‘امتناع هشت بانک از پذیرش طرح های صندوق توسعه ملی، تقدیر از رکاب زن افتخار آفرین در بازیهای آسیایی از دیگر عنوان های این نشریه محلی است.

روزنامه نوید با مشی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به صاحب امتیازی و مدیر مسوولی سید محسن الحسینی در استان منتشر می شود.

هم اینک ۵۴ نشریه محلی در قالب روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه در استان مرکزی مجوز رسمی انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که ۴۲نشریه چاپ و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.