لازمه سبک زندگی اسلامی،زنده نگه‌داشتن حمیت دینی است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، علیرضا مرادی مداح پیشکسوت استان مرکزی و کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: حمیت به معنای خشمگین شدن و ناخوش داشتن امور پیرامون است، واژه‌ای دو وجهی که بنا به موقعیت، جایگاه مثبت و یا منفی پیدا می‌کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: حمیت وجهی منفی نیز دارد که بروز اخلاق ناپسندی همچون هیجانی شدن از جمله آن است که منجر به روی گردانی از حق، زورگویی، غارتگری و خود بزرگ‌بینی در جامعه می‌شود، وابستگی سببی و نسبی که انسان را از حق دور می‌کند بُعد رذیله حمیت است که به عصبیت و قومی نگریستن منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: البته حمیت مثبت در وجود انسان غیرت سازنده‌ای‌ است که در دفاع از دین، خاک و کرامت انسانی به تجلی درمی‌آید و در ردیف مکارم اخلاقی از آن یاد می‌شود، حضرت علی(ع) نیز غیرت هر فرد را به اندازه حمیت او می‌داند، که نشان می‌دهد غیرت از زیرشاخه‌های حمیت به شمار می‌رود که واژه‌ای ایجابی و مثبت است که در هرزمانی ضرورت آن برای انسان‌ها و جامعه احساس می‌شود.

مداح برجسته استان مرکزی اشاره به اینکه شجاعت مرد همسان حمیت و غیرت او هم‌طراز حمیت اوست، ادامه داد: غیرت آن است که در راستای یاری حق به نمایش گذاشته شود، تعصب نسبت به معروف‌های جامعه، حفظ حرمت همسایه، وفای به عهد، گسترش و بسط نیکویی، پرهیز از تکبر و تعصب از جمله خصیصه‌های فرد غیور است.

مرادی گفت: افرادی که کرامت انسانی برایشان مهم بوده درمقابل ستم ایستادگی کرده‌اند و زیربار ظلم نرفتند درطول تاریخ نمادی از انسان‌های غیور هستند که کرامت انسانی برای آنان غیرتی آورده که از بزرگی روح و نفس ایشان نشأت گرفته است.

وی افزود: غیرت دینی از صفات فاضله حمیت است که روزی در کربلا و زمانی در جنگ‌های انقلاب و بعد از آن درعرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه نمود پیدا کرد، دفاع از انقلاب ناشی از غیرت دینی ستایش شده‌ای‌ است که برای حفظ خاک بیدار شد.

کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: اگر جامعه بخواهد در مقابل زشتی‌ها و پلشتی‌ها سربلند و موفق سربرآورد باید حمیت دینی را دربین ملت خود زنده نگه دارد، حمیتی که دفاع از وطن، حفظ کرامت انسانی، دین و شریعت سرلوحه آن است، مولفه‌هایی از جمله امربه معروف در جامعه وجود دارد که پیاده کردن آن مدعیانی دینی می‌طلبد که حمیت دینی داشته باشند.

مداح برجسته استان مرکزی در پایان افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند:«هرکس تیزکند نیزه خشم خود را برای خدا، قوی گردد بر قدرتمندان باطل» که لزوم خشم مثبت در جامعه برای صیانت از حریم دین را نشان می‌دهد، مسئله‌ای که در جریان تبعید اباذر هم دیده شد، طرز تفکر اباذر در دفاع از ولایت حضرت محمد(ص) بود که علی(ع) درمورد ایشان فرمود: «تو به خاطر خدا خشم گرفتی و تو را تبعید کردند و خدا هم این خشم را برتو آسان خواهد کرد» این سخن بیانگر این مهم است که بهترین برادر دینی تو کسی است که با تو برای خدا خشمگین شود؛ پس به یاد داشته باشیم کشورموفق حمیت دینی بدون غرض‌ورزی را در وجود ملت همیشه زنده نگه می‌دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.