اظهارات وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای اداری استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری موج، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، عصر پنج شنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی افزود: ارتقای کیفیت زیست مردم در کلان‌شهرها از جمله اراک مهم‌ترین مساله مدیریتی است و باید سیاستی پی گرفته شود تا سرریز جمعیتی و اقدامات مولد و پویای اقتصادی به شهرستان‌های هم‌جوار و نزدیک کلان‌شهرها سوق داده شود.
وی گفت: محوریت توسعه کلان‌شهرها باید بر ایجاد و تقویت شبکه‌های حمل‌ونقل سریع‌السیر حومه و تعریف مطالعات بازآفرینی شهری قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: نگاه جدید شهرسازی کشور کلان نگر است و توسعه شهرهای هم‌جوار کلان‌شهرها در فاصله ۳۰ تا ۹۰ کیلومتر با نظام حمل‌ونقل مؤثر موضوعی است که باید هسته‌های اولیه مطالعاتی آن به‌سرعت برای شهرهایی مثل اراک و ساوه در استان مرکزی آغاز شود.
آخوندی اظهار کرد: کلان‌شهر اراک دو دسته بافت ناکارآمد در کالبد خود دارد که نیازمند بازآفرینی شهری است که دسته اول این بافت‌ها هسته مرکزی این کلان‌شهر است که قدمت ۲۰۰ ساله دارد و جزو میراث تاریخی و باید با مطالعات مؤثر بستر بازآفرینی و کار ویژه‌های فرهنگی آن به تناسب تعریف شود.
وی خاطرنشان کرد: دسته دوم بافت‌های شهری مشکل‌دار اراک مناطق حاشیه‌ای و فاقد پروانه ساخت و سند مالکیت است که دولت باید برای آن‌ها تصمیم سازی کند و با تسهیل مسائل حقوقی، بستری مهیا شود که ساکنان این اماکن در بازآفرینی این بافت‌ها نقش محوری ایفا کنند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: شهرستان‌های دیگر استان مرکزی نظیر شازند و خمین ظرفیت سرریز جمعیتی و به بار کشیدن مسوولیت توسعه‌ای را دارند و باید از این منظر به آن‌ها نگریسته شود.
آخوندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیمانکاران و مشاوران حوزه راه و شهرسازی کشور بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال طلب از دولت دارند ولی با تعهد و علاقه با وجود تنگناهای مالی بار بزرگ مشارکت در سازندگی کشور را به دوش می‌کشند.
وی گفت: تشکیل کمیته ایمنی راه‌ها و اولویت‌بخشی به شناسایی محورها و نقاط حادثه خیر استانی از مسائل مورد تأکید دولت است و استان مرکزی با شرایط ویژه‌ای که در شریان ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور دارد از این منظر اهمیت ویژه دارد.
وی اظهار کرد: بحث حمل‌ونقل ترکیبی که زیرساخت‌های آن در استان مرکزی موجود است یکی از اولویت‌های کاری دولت است و مجموعه مدیریتی استان مرکزی باید شرایطی مهیا کنند تا با انتقال باراندازها و انبارهای دپوی کالا و محصولات صنعتی و تولیدی به نزدیکی حمل‌ونقل شهری و خروج آن‌ها از حریم شهر علاوه بر کمک به ساماندهی ترافیک، بستر مناسب‌تری برای دسترسی به حمل‌ونقل ترکیبی مهیا باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: استان مرکزی واقع در قلب ایران دارای تمدنی با پیشینه قبل از اسلام است و به عنوان یکی از لنگرگاه‌های ثبات و امنیت کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل نگاه وزارت راه و شهرسازی به این خطه تنها توسعه منطقه‌ای نیست بلکه به عنوان کانون ثقل و ثبات ملی به آن نگریسته می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: به همت و در سایه درایت دولت تدبیر و امید و حمایت‌ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری، مذاکرات هسته‌ای به پایان خود رسیده و ایران به عنوان قدرت مؤثر در منطقه، آینده درخشانی را در پیش رو دارد.
آخوندی توضیح داد: در حال حاضر ایران ازنظر ثبات برای سرمایه‌گذاری و پایین بودن ریسک اقتصادی در منطقه خاورمیانه شرایط ممتازی دارد و باید از این ظرفیت به درستی و با برنامه استفاده شود.
وی عنوان کرد: ایران به برکت پیروزی در مذاکرات به شرایطی دست‌یافته که قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند گفت‌وگو با ایران شرط کار در خاورمیانه است و با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه شرایط هزینه‌های مازاد ۱۵ درصد در مبادلات تجاری که قدرت رقابت‌پذیری را از ما می‌گرفت حذف شده است.
استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: توسعه فصل راه و حمل‌ونقل ترکیبی در این منطقه از کشور، زیرساخت و مؤلفه مهمی در ارتقای سایر بخش‌ها است.
محمود زمانی قمی افزود: با وجود تنگناهای اعتباری شدید دولت در سال جاری همراهی وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار راه و شهرسازی استان مرکزی مناسب است.
وی گفت: استان مرکزی یکی از کانون‌های ترددی ملی کشور محسوب می‌شود و ارتقای کیفیت راه‌های مواصلاتی و استانداردسازی آن‌ها و همچنین بهبود حمل‌ونقل ریلی و هوایی در آن امری اجتناب‌ناپذیر است.
زمانی قمی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با وجود کمبود اعتبار در هر منطقه‌ای حتی در روستاها پروژه اولویت‌دار و منطبق بر نیازهای اصلی مردم را شروع کرده که این خدمتی صادقانه و تدبیری مهم در پاسخگویی به مطالبات به حق مردم است.
وی گفت: جاده اراک-خمین که بخشی از مسیر آن امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری شد یکی از زیرساخت‌های مهم جاده‌ای استان مرکزی است که مساعدت وزارت راه برای تکمیل ۱۱ کیلومتر باقی مانده این مسیر نیاز است.
استاندار استان مرکزی افزود:باند دوم مسیر زرندیه نیز که امروز بهره‌برداری شد یکی از محورهای حادثه خیر استانی بود که با همراهی دولت اصلاح شد.
وی خواستار همراهی وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی دو خطه شدن راه قم به اراک،بهره‌مندی استان از مزایای قطار سریع‌السیر قم به اصفهان در شاخه اراک و کمک به اصلاح شریان‌های جاده‌ای برای خروج شهرستان‌های استان از بن‌بست ارتباطی با کانون‌های توسعه کشور شد.
افتتاح پروژه لایتینگ (روشنایی) فرودگاه اراک، طرح نوسازی و تطویل خطوط ایستگاه‌های قطار اراک و سواریان و سمنگان و باغیک در کیلومتر ۱۵ محور اراک – بروجرد (ایستگاه سمنگان)، افتتاح احداث باند دوم جاده اراک-فرمهین به طول هشت کیلومتر واقع در کیلومتر ۲۴ از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به استان مرکزی بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.