راه اندازی کتابخانه استان شناسی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، امین کمالوندی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: استان مرکزی یکی از قطب های مطرح فرهنگی کشور است و به لحاظ موقعیت فرهنگی و اجتماعی، پرورش نخبگان، اندیشمندان، ادبا و سیاستمداران به نام است و راه اندازی کتابخانه به عنوان مرجع تالیف و کتاب ها در این زمینه ضروری است.

وی ادامه داد: پرورش و نمو مردان و زنانی همچون بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، پروین اعتصامی، ملا احمد نراقی، پروفسور محمود حسابی، قائم مقام فراهانی، میرزا تقی خان امیرکبیر، دکتر محمد قریب، علامه عسگری، آیت الله العظمی اراکی، فتحعلی واشقانی فراهانی، آقا نورالدین اراکی، آیت الله سلطان و کربلایی کاظم ساروقی در استان مرکزی بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی بیان کرد: تدبر در آثار ، اندیشه ها و کتب بر جای مانده از این اندیشمندان و مفاخر نیازمند وجود کتابخانه و مرکزی منسجم در این استان است.

کمالوندی ادامه داد: اقدامات اولیه به منظور شناسایی مکان جغرافیایی و جمع آوری آثار و کتاب های موجود از این اندیشمندان انجام گرفته است..

او ادامه داد: گنجینه آثار ارزشمند مفاخر استان مرکزی در طول سال های اخیر به دلیل نبود توجه لازم و شرایط نامناسب محل نگهداری وضعیت مطلوبی ندارد که با توجه به قدمت کتاب ها و لزوم استفاده محققان و پژوهشگران از آن ها، به زودی به محل مناسب دیگری منتقل می شود.

وی افزود: هم اینک ۵۹۵ جلد کتاب و نسخه خطی در کتابخانه مفاخر استان مرکزی وجود دارد که به صورت دیجیتال نسخه برداری شده است.

کمالوندی اظها رکرد: یک هزار و ۱۷۹ جلد کتاب نیز به صورت نسخه چاپ سنگی در گنجینه مفاخر استان مرکزی نگهداری می شود که به دلیل نبود فضای خلا در معرض تخریب و نابودی است.

وی عنوان کرد: قدیمی ترین نسخه کتاب موجود در گنجینه مفاخر استان مرکزی به ۷۱۹ سال می رسد.

کمالوندی گفت: با ایجاد شرایط مناسب تر و ساماندهی کتب مرجع، زمینه حضور محققان و پژوهشگران برای بهره گیری از گنجینه مفاخر استان مرکزی تسهیل می شود.

استان مرکزی دارای ۷۸ کتابخانه عمومی است که از این میزان ۵۸ کتابخانه شهری و ۲۰ کتابخانه دیگر نیز روستایی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.