پلمب کوره‌های آجرپزی اراک در صورت مصرف مازوت

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، نوزدهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با حضور اعضای کارگروه و نمایندگان سمن‌های زیست‌محیطی در استانداری مرکزی برگزار شد.

در این جلسه شکرالله حسن‌بیگی سرپرست استانداری مرکزی ضمن تقدیر از فعالیت مستمر اعضای کارگروه و با اشاره به دیدار فعالان محیط‌زیست با مقام معظم رهبری تاکید کرد: فرمایشات ایشان باید سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات قرار گیرد و کلیه تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای سیاست‌های ابلاغی رهبری اتخاذ شود.

وی با اشاره به کارشناسی بودن مباحث مطرح شده در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تصریح کرد: اعضا در این جلسه دیدگاه‌های خود را براساس حوزه کاری خود مطرح می‌کنند و مسئولان استان به عنوان متولی کار باید شرایط لازم به منظور حفظ سلامتی هوا و محیط سالم را فراهم کنند.

حسن‌بیگی تاکید کرد: برخی مسائل طرح شده در کارگروه نباید به نحوی منعکس شود که برای مردم دغدغه‌آفرین شود بلکه مسائل باید در جلسات و توسط مسئولین در نهایت دقت و به صورت کارشناسی بررسی شوند.

وی به وضعیت کمیته علمی کارگروه اشاره کرد و گفت: طبق مصوبات جلسات قبل، دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه باید یک نماینده به عنوان کارشناس برای عضویت در این کمیته معرفی می‌کردند که هنوز این مهم به صورت کامل محقق نشده است در صورتی که اعضای این کمیته مشاوران علمی کارگروه خواهند بود که مسائل و تصمیمات براساس نگاه کارشناسی آنها پیش خواهد رفت.

سرپرست استانداری مرکزی با گلایه از عدم ارسال برنامه توسط دستگاه‌های اجرایی در خصوص کنترل گردوغبار افزد: مصوبات کارگروه باید توسط اعضا با جدیت دنبال شود. طبق مصوبه جلسه گذشته باید دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود در خصوص کنترل گردوغبار را به کارگروه ارائه می‌کردند که تاکنون هیچ برنامه‌ای دریافت نشده است.

وی درخصوص وضعیت کوره‌های آجرپزی، با تاکید بر اینکه از پانزدهم فروردین‌ماه مصرف مازوت توسط کوره‌های آجرپزی منجر به پلمب و ارجاع آنها به مراجع قضایی می‌شود، گفت: طبق گزارش‌ها از اول دیماه هیچ مازوتی به کوره‌ها داده نشده است و هر آنچه که امروز توسط برخی از کوره‌ها مصرف می‌شود باقی‌مانده مازوت‌های دریافت شده در اول زمستان است. قطعا تا پایان سال این سهمیه به پایان خواهد رسید و بعد از تعطیلات نوروز نیز هیچ کوره‌ای در اراک مازوت نخواهد سوزاند.

حسن بیگی با اشاره به وضعیت شرکت‌های ایرالکو و املاح ایران اظهار کرد: از پانزدهم فروردین‌ماه سال آینده پیمانکار کارخانه آلومینیوم کار خود را آغاز خواهد کرد که این امر جای خوشحالی دارد و لازم است که روند کار رفع آلایندگی کارخانه با سرعت بیشتری انجام گیرد. رفع آلایندگی توسط ایرالکو وظیفه این کارخانه است و نباید هیچ منتی بر مردم و استان گذاشته شود.

سرپرست استانداری مرکزی اضافه کرد: طبق مصوبات، مشاور شرکت املاح باید گزارشی از میزان آلاینده بودن این شرکت تا دهم اسفندماه ارائه می‌کرد که همچنان این گزارش به جمع‌بندی نرسیده است. بعد از ارسال این گزارش به محیط زیست و دانشگاه اراک – عنوان ناظر بر پروژه – که تا پایان هفته باید انجام شود، در اولین جلسه کارگروه در سال ۹۴ با حضور مشاور و مدیران شرکت به بررسی این گزارش خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا؛ بررسی گزارش شرکت املاح ایران، ارائه گزارش میزان فرسایش بادی، بررسی راهکارهای کنترل ریزگردها و اعتبارات مورد نیاز برای این موضوع توسط اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی و همچنین گزارش وضعیت آندسازی کارخانه آلومینیوم اراک در اولین جلسه کارگروه در سال آینده انجام خواهد گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.