برگزاری همایش شیوه نامه اجرایی دفن بهداشتی پسماندهای عادی روستاهای استان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، «سیامک سلیمانی» روز چهارشنبه در همایش شیوه نامه اجرایی دفن بهداشتی پسماندهای عادی روستاهای استان مرکزی در اراک افزود: دفع سنتی پسماند آلایندگی منابع پایه محیطی را همراه دارد در حالیکه نهادینه کردن روش بازیافت ضمن پیشگیری از معضلات زیست محیطی ، تولید ثروت نیز به همراه دارد.

وی اظهار کرد: مدیریت پسماند مقوله ای فرا بخشی است که برای موفقیت در ان مشارکت هدفمند مردم در تفکیک مواد زاید از مبدا و همراهی دستگاه های مسوول نیاز است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری استان مرکزی ادامه داد: فرهنگ سازی در مدیریت مصرف جامعه و نهادینه کردن اهداف اقتصاد مقاومتی در کاهش حجم پسماند تولیدی رکن اساسی دارد و بایستی به گونه ای عمل کرد که پسماند تولیدی نیز با تفکیک موثر در مسیر استفاده بهینه از طریق بازیافت قرار بگیرد و تهدید زیست محیطی آن به حداقل برسد.

سلیمانی عنوان کرد: مدیریت پسماند وظیفه ای همگانی است و همه باید در این راستا گام های موثری بردارند.

وی گفت:براساس تکالیف برنامه پنجم توسعه کشور مساله مدیریت پسماند به شیوه علمی باید در کشور حل شود و جبران عقب ماندگی ها در این حوزه با بهره گیری از توان تشکل های مردمی در استان ضروری است.

سلیمانی عنوان کرد: از ارکان مهم توسعه پایدار توجه اصولی به حفاظت محیط زیست، کاهش سوخت های فسیلی، استفاده بهینه از امکانات و توجه جامع به توان اکولوژیک هر منطقه است.

وی گفت: وقتی محیط زیست سالم ، داشته باشیم امنیت غذایی نیز ارتقا یافته و چرخه سلامت و زیست موثر با چارچوب اصولی خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: مدیریت پسماند روستاها در قالب مجتمع های پسماند سیاستی موثر است و با اهتمام مسوولان نظام و توجه دولت تدبیر و امید ،فعالیت های هدفمندی را در مدیریت پسماند برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این همایش گفت: این استان رتبه سوم تنوع زیستی کشور را دارد و به لحاظ ظرفیتهای زیستی در اکوسیستم تالابی ، دشتی، کویری، کوهستانی و جنگلی غنی است.

«امیر انصاری» بیان کرد: حفاظت محیط زیست به معنای واقعی محقق نمی شود مگر اینکه اقشار مختلف مردم در این راستا مشارکت کنند و یکی از جنبه های مهم آن پیشگیری از تولید پسماند و مدیریت مواد زاید تولیدی در روستاها و شهرها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۱ منطقه تحت حفاظت در این استان وجود دارد که قدیمی ترین آنها منطقه ۷۰ قله است.

انصاری عنوان کرد: ۱۱ استان کشور دارای فسیل تاریخی شناسایی شده که یکی از آنها در منطقه وفس استان مرکزی است.

وی گفت: بحث پسماند با یک تاخیر ۱۰ ساله در استان مرکزی شروع شده است و بایستی با برنامه های اثرگذار به گونه ای راهبری شود که نواقص فعلی به زودی رخت بربسته و مدیریت بازیافت با شیوه موثر جایگزین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: واقع شدن بیشتر محل های دفن پسماند روستایی در بستر رودخانه ها از مشکلات جدی زیست محیطی استان است که با خطرات زیادی همراه است و نیازمند بازنگری جدی است.

انصاری افزود: تدوین اقدامات اضطراری برای روستاهایی که محل دفن آنها مشکلات جدی داشته و مغایر با ضوابط زیست محیطی و بهداشتی است از اولویت های استان مرکزی است.

وی بیان کرد: روستاهای هدف گردشگری سرمایه های استان مرکزی هستند و نباید فضای آنها با پراکنش پسماند نازیبا شده و با انباشت مواد زاید بستر آلوده ایجاد شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: پیامدهای پسماندهای روستایی بر آلایندگی منابع پایه آب و خاک به دلیل پراکندگی در محیط به مراتب بیشتر از پسماندهای شهری است.

انصاری بیان کرد: توجه ویژه به مدیریت اراضی مناطق تحت مدیریت محیط زیست در روستاها از دیگر مسایل مهم در مدیریت روستایی استان مرکزی است.

در این همایش کارگاهی دهیاران استان مرکزی با شیوه نامه اجرایی دفن بهداشتی پسماندهای عادی در روستاهاآشنا شدند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.