برگزاری نشست هیات امنا بنیاد ایران شناسی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، شکرالله حسن بیگی روز دوشنبه در نشست هیات امنا بنیاد ایران شناسی استان مرکزی افزود: نخبه خیزی و عالم پروری از مشخصه های مهم استان مرکزی است و تربیت دو هزار نخبه ملی و بین المللی در حوزه های علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی و فلسفی، سرمایه ای بزرگ برای این استان است که در کمتر منطقه ای از کشور چنین ظرفیتی وجود دارد.

وی ادامه داد: محور تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی بر تکیه به خود باوری، توسعه عرصه های دانش بنیان و اتصال ایده بر عمل گذاشته شده است و بهره گیری هدفمند از مفاخر، علما و نخبگان و ظرفیت های این بخش به عنوان سرمایه اصلی نظام ضروری است.

سرپرست استانداری استان مرکزی بیان کرد: بنیاد ایران شناسی استان مرکزی در این حوزه رسالت سنگینی دارد و باید با پیشنهاد های سازنده، استان را به الگوی علمی و عملی در تحقق این اهداف تبدیل کند.

حسن بیگی اظهار کرد: اندیشمندان و مفاخر بزرگی که در گذشته در این منطقه وجود داشته اند نباید مورد بی مهری قرار گیرند و ایده های سازنده آنان در جامعه باید ساری و جاری شده و پیوست آن با نیازهای روز مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: بنیاد ایران شناسی در این استان سابقه ۱۵ ساله دارد و جزو اولین استان هایی است که این نهاد در آن ایجاد شده است.

غلامرضا فتح آبادی افزود: سیاستگذاری در عرصه بومی و محلی و ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی، پیشینه استان و اولویت مطالعاتی و تحقیقی در این زمینه از مهمترین فعالیت های این بنیاد است که به شکل خاص در این حوزه ورود پیدا می کند.

وی ادامه داد: بنیاد ایران شناسی با هدف ایجاد محیط مناسب برای مطالعه دانشجویان و فرهیختگان تشکیل شده است و بحث هماهنگی پژوهش های بومی محلی را دنبال می کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد: این استان با وجود ۱۰ هزار دانشجو و ۷۹ دانشگاه در حوزه علوم انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار است که نیاز است بنیاد ایران شناسی فهرستی از مطالعات انجام شده را تهیه و در دسترس همگان قرار دهد تا مردم با فعالیت به درستی آشنا شوند.

رییس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی در این نشست گفت: این نهاد با همکاری میراث فرهنگی طرح شناسایی و مطالعه بر روی بناهای تاریخی را برای توسعه گردشگری استان در دستور کار دارد.

علی اصغر میرزایی افزود: دانامحوری اساس توسعه متوازن است و به همین منظور ارتقای فرهنگ بومی و ایجاد همگرایی فکری، ترغیب به مطالعه و پژوهش در دستور این نهاد است.

وی توضیح داد: پیش نویس کتاب بازار اراک در سال های قبل تهیه و برای تصویب به تهران ارسال شده است اما با نواقصی همراه است که باید با کمک حلقه فرهیختگان کاستی آن جبران شود.

بنیاد ایران شناسی مؤسسه ای علمی و پژوهشی است که در سال ۱۳۷۶ زیر نظر نهاد ریاست جمهوری ایران تاسیس شد مرکز اصلی بنیاد در شهرک والفجر تهران واقع شده است .

این بنیان در سیزده استان‎ کشور شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، یزد و کرمانشاه نیز شعبه دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.