تصویب سند آمایش محیط زیست استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری مرکزی ظهر امروز در این جلسه گفت: مهم‌ترین محور برای اجرای تمامی امور و کاهش مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی حوزه اشتغال تبیین برنامه‌ای درست و جامع در راستای آمایش محیط زیست است.

محمدرضا عاشوری افزود: اگر در راستای برنامه‌ریزی آمایش محیط زیست تصمیماتی درست اتخاذ شود تمامی کارگروه‌ها و کمیته‌ها نیز کارهایشان را درست و صحیح انجام خواهند داد.

وی اظهار کرد: آمایش محیط زیست برقراری رابطه‌ای منطقی بین انسان، فضا و فعالیت‌های آن می‌باشد، به همین دلیل هم این مقوله یکی از دغدغه‌های همه مردم و مسئولین است.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه استانداری مرکزی با بیان اینکه دنیا در حال تحول است، ادامه داد: باید برای آمایش محیط زیست استان و کشور برنامه‌هایی مطابق با پیشرفت‌های دنیا و شرایط اقلیمی هر منطقه ارائه شود.

عاشوری اضافه کرد: استان مرکزی به عنوان اولین استان در سطح کشور در حال تصویب این سند برای کاهش مشکلات محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای ارتقای شاخص‌های محیط زیست در استان برنامه‌های مختلفی تدوین شده است.

امیر انصاری افزود: در این راستا با ارزیابی‌های به عمل آمده ۱۲ شاخص برای شهرستان‌های استان در نظر گرفته شد که طبق آن ۲۰۰ چالش زیست محیطی در سطح استان شناسایی شد.

وی ۱۲ شاخص را شامل آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی هوا، روند تغییرات در تنوع زیست محیطی، تخلفات صید و شکار، تخریب و مسائل زیست محیطی اعلام و عنوان کرد: در شهرستان‌های شازند، اراک، ساوه و محلات شاخص‌های زیست محیطی مطلوب نبود و در شهرستان‌های تفرش، کمیجان، فراهان و خمین وضعیت متوسط ارزیابی شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی چالش‌های زیست محیطی را شامل خشکسالی، وجود معادن و ریزگردهای حاصل از آن، خشک شدن برخی از رودخانه‌های مهم استان و محل دفن پسماندهای صنعتی دانست و تصریح کرد: کمبود فضای سبز، آلودگی آب و عدم الگوی مناسب کشت در اراضی از دیگر چالش‌های زیست محیطی در سطح استان می‌باشد.

انصاری با بیان اینکه امروز در این کارگروه سند آمایش محیط زیست استان مرکزی تصویب شد، اظهار کرد: این سند بعد از تصویب در این کارگروه به شورای برنامه‌ریزی ارجاع داده می‌شود و بعد از تائید نهایی کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات در راستای ارتقای شاخص‌های زیست محیط استان و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی بین‌المللی آن، همچنین تغییر شرایط نامطلوب زیست محیطی استان به سمت شرایط مطلوب تشکیل خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: برخی از شهرستان‌های استان نظیر خمین دارای شاخص‌های زیست محیطی منحصر به فردی هستند که باید از این ظرفیت‌ها به طور مطلوب استفاده کرد.

انصاری تصریح کرد: استان مرکزی جزء ۱۰ استان نمونه فسیلی کشور است که باید با تصویب این سند این ظرفیت‌ها در راستای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی استان به کار گرفته شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.