برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه با موضوع اصول و روش‌های مداخله در بلایا

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، نظیفی در کارگاه آموزشی دو روزه با موضوع اصول و روش‌های مداخله در بلایا که در سالن همایش مرکز علمی کاربردی بهزیستی شهر اراک برگزار شد عنوان کرد: با ایجاد آمادگی و افزایش باورپذیری مردم نسبت به وجود و یا رخداد بلایای طبیعی می توان از بروز خطرات پس از وقوع حادثه جلوگیری کرد.

وی با تأکید براینکه ۳۴ پدیده طبیعی زمینه‌ساز بروز حوادث و رخدادهای طبیعی در کشور است به بلاخیز بودن و موقعیت حساس ایران در این زمینه اشاره کرد.

نظیفی افزود: ایران از نظر بحران‌های طبیعی جزو ۱۰ کشور اول جهان و چهار کشور آسیایی به حساب می‌آید از این رو لازم است این آمادگی را در مردم ایجاد کنیم که در شرایط بحرانی آماده باشند و آرامش خود را حفظ کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان مرکزی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌ها و خطرات پس از وقوع رخداد کاهش یابد، لازم است قبل از بروز حادثه پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

نظیفی به چرخه مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: چهار چرخه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی اساس کار مدیریت بحران در کشور است.

وی معتقد است مدیریت بحران قبل از اینکه مدیر در بحران باشد باید بر بحران مدیریت کند.

نظیفی در این زمینه به تفاوت بارز مدیریت در بحران و مدیریت بر بحران اشاره کرد و گفت: مدیریت در بحران به اقدامات پس از وقوع حادثه می‌پردازد، در صورتی که مدیریت بر بحران به اقدامات و آمادگی گروه‌های امدادی قبل از بروز حادثه تأکید دارد.

وی با اشاره به طبیعی بودن و یا انسان ساز بودن برخی بحران‌ها، آمادگی نیروهای امدادی از قبیل هلال احمر، بهزیستی و مراکز بهداشتی و درمانی را در این رابطه مهم ارزیابی کرد و گفت: آمادگی این نیروها تا حد بسیاری از بروز اتفاقات و خطرات پس از حادثه جلوگیری می‌کند.

نظیفی علت تخریب ۵۰ روستا و ۵۲۰ واحد مسکونی از توابع شهرستان نوبران در استان مرکزی در زلزله‌ای که از نظر ریشتری در مقیاس تخریب هم نبوده است را، عدم آمادگی و باور نداشتن اهالی روستا نسبت به امکان بروز بلایای طبیعی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان با تأکید بر اینکه آموزش تنها نباید معطوف به گروه‌های امدادی باشد گفت: با‌ آموزش مردم می‌توان آنان را در مقابل بلایا واکسینه کرد و خطر فوت و معلولیت را تا حد وسیع کاهش داد.

وی نقش NGO ها و مشارکت‌های مردمی، مقاوم سازی و استاندارسازی ساختمان‌ها و همچنین ارتقا‌ء فرهنگ ایمنی را در کاهش خطرات در زمان بروز حادثه مهم ارزیابی کرد.

نظیفی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با احساسات انسان‌ها سر و کار دارد بنابراین لازم است از همکاری و توانمندی سازمان‌های مردم نهاد در یاری و مدد رساندن به بازماندگان بلایا بهره ببرد.

وی در این زمینه افزود: با تغییر نگرش ها باید اعتقاد به نقش و پتانسیل تشکل های مردمی و NGO ها در سازماندهی و مدیریت بحران را ارتقا داد.

نظیفی اشاره کرد: در زمان بروز حادثه در چرخه بازسازی لازم است مدیریت با سازمان بهزیستی و اجرا برعهده NGO ‌ها باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان از ایمن و مستحکم نبودن ۵۰ درصد ساختمان‌های شهری و بالای ۶۵ درصد ساختمان‌های روستایی در استان مرکزی در برابر زلزله خبر داد و گفت: از این رو لازم است مبحث مقاوم سازی را در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بروز حادثه جدی بگیریم.

به گزارش ایسنا، رفیعی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این جلسه به انواع حوادث و بلایا اشاره کرد و گفت: برخی از وقایع، طبیعی و برخی انسان‌ساز و غیر طبیعی هستند.

وی به اثرات و تبعاتی که پس از رخداد واقعه روی می‌دهد اشاره کرد و گفت: نابودی منابع طبیعی، اقتصاد، زیرساخت‌های شهری و آسیب‌های روحی و جسمی فردی از جمله تبعات بروز حادثه است.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین آسیب پس از حادثه بر فرد بازمانده وارد می‌شود گفت: نقش گروه‌های امدادی از جمله بهزیستی و هلال احمر درخصوص بازگردان روحیه به بازماندگان مهم است.

رفیعی در این زمینه افزود: نیروهای امدادی لازم است همزمان با درمان جسمی به شکل تیمی به درمان اختلالات روانی و اجتماعی وارد بر آسیب‌دیدگان بپردازند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بازسازی و بازتوانی منطقه آسیب‌دیده کار تیمی و گروهی امدادگران را می‌طلبد از این‌رو لازم است بین این گروه‌ها یک همکاری مستمر موجود باشد.

رفیعی در این زمینه افزود: شرح وظایف تفکیک شده و مانور و تمرین گروه‌های امدادی یاری رسانی بهتر به آسیب‌دیدگان را سبب می‌شود.

بر اساس این گزارش، معصومه معارف‌وند مددکار اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه همه بحران‌ها شرایط ناگهانی ندارند گفت: قریب به اتفاق بحران‌ها به استثناء زلزله قابل پیش‌بینی و کنترل شده هستند.

وی به انواع بحران‌ها اشاره کرد و گفت: مخاطرات و بحران‌های طبیعی توسط عناصری از قبیل آب، هوا و زمین رخ می‌دهد و مخاطرات با منشاء انسانی مخاطراتی است که انسان بطور عمد یا غیرعمد در بروز آن نقش داشته است.

معارف‌وند عنوان کرد: بحران‌هایی که بواسطه انسان رخ می‌دهد به دسته‌های گوناگون از قبیل بحران‌های تکنولوزیک، اکولوژیک، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی تقسیم می‌شوند.

وی اشکال و ایراد عمده و اساسی چرخه مدیریت بحران را وقفه بین چرخه‌ای و عدم آمادگی نیروهای امدادی در زمان بحران دانست .

معارف‌وند به نقطه مقابل چرخه که همان فرایند مدیریت بحران است اشاره کرد و گفت: در این خصوص تنها، نوع مسئولیت و کارها در هر پروسه متفاوت است و تمامی واحدها بدون تعطیلی و استراحت باید فعال و آماده باشند تا در مواقع اضطراری با عمل به موقع کار بازسازی و بازتوانی را انجام دهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.