نبود نگاه حرفه ای در رسانه های محیطی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان، با توجه به رشد شهرنشینی، همه روزه، مردم زمان زیادی را بیرون از خانه می گذرانند و در معرض رسانه های گوناگون قرار دارند.
امروزه در شهرهای بزرگ جهان ، فضاهای تبلیغاتی متنوعی طراحی و ایجاد شده است. تبلیغات محیطی ابزاری قدرتمند است که به تولید کنندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات از خصوصی تا دولتی این فرصت را می دهد تا با مخاطبان خود یک ارتباط پیوسته و دائمی برقرار کنند.
بی شک با در نظرگرفتن نیازهای مردم در جامعه ی اطلاعاتی امروز، توسعه ی کاربردی رسانه های محیطی باید با توجه به عوامل گوناگونی صورت بگیرد تا بتواند پاسخگوی نیازهای سطح جامعه باشد.
به همین منظور انواع بیلبورد، استندها و بنرهای تبلیغاتی به منظور انتقال پیام در فضای شهری مورد استفاده قرار می گیرند. ماهیت این رسانــه ها به گونه ای است که باید بتواند ظرف چند ثانیه نظر مخاطب را به خود جلب کند و تاثیری ماندگار بر ذهن او بگذارد به طوری که حتی بعد از اینکه بیننده از محل دور شد، همچنان به موضوع آن فکر کند. به همین دلیل خلاقیت، ایده پردازی و رعایت اصول طراحی می تواند در موفقیت رسانه های محیطی اثر گذار باشد. تبلیغات در فضای باز بدلیل حضور بیشتر مردم در فضاهای شهری صورت می‌گیرد.
این روزها در سطح شهر ما نیز انواع بنرها، بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی و آموزشی دیده می شود که در مسیر نگاه هزاران عابر و پیاده ای است که در خیابان تردد دارند. اما نکته قابل توجه این است که در بیشتر آن ها جذابیت های بصری در نظر گرفته نشده است و در پایین ترین سطح و خام دستانه طراحی شده اند به حدی که نمی تواند تاثیری که در تعریف رسانه محیطی آمده است را عملی کند.
و باید به جرات گفت که انواع بیلبوردهای تبلیغی، آموزشی و مناسبتی با عکس های بدون کیفیت و طراحی نامناسب هم اکنون چهره شهر را مخدوش کرده است.
یکی از گرافیست های اراکی در این خصوص گفت: شیوه طراحی بیلبورد و بنر ویژگی های خاص خود را دارد و باید اصولی در آن رعایت شود که قطعا از عهده یک متخصص برمی آید.
حمید نجاتی افزود: بیلبوردها باید علاوه بر تاثیرگذاری، سرشار از خلاقیت و نوآوری باشند و آمیخته با نگاه هنری تا بتواند عمق بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: یک رسانه محیطی به همان اندازه که می تواند تاثیر مثبت بگذارد و در ذهن مخاطب نقش بسازد می تواند به طور عکس عمل کند و تاثیر منفی داشته باشد.
نجاتی با بیان اینکه طراحی این بخش بسیار ویژه است، اظهار کرد: طراحی بیلبورد بسیار متفاوت و دارای ویژگی های خاصی است و قطعا با آگهی ها و تبلیغات روزنامه ای متفاوت است.
این گرافیست اظهار کرد: اولین نکته ای که در طراحی بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی شهری مهم است این است که به مدت زمان قرار گیری آن در مخروط بینایی توجه کرد، معمولا هفت ثانیه توسط هر بیننده دیده می شود.
نجاتی ادامه داد: بنابراین طراحی باید طوری باشد که نظر مخاطب را جلب کند که برای این کار باید از شیوه های مختلف استفاده کرد و خلاقیت را در راس کار قرار داد.
وی ابراز کرد: در طراحی محیطی سه ابزار رنگ، کلمات و تصاویر نقش اساسی دارد که یک طراح با استفاده از این سه ابزارمی تواند آن را به اثر عالی تبدیل کند.
نجاتی اظهار کرد: در خصوص انتخاب کلمات با توجه به مدت زمان دید بهتر است کلمات بین ۸ تا ۱۰ کلمه باشد که به شکل شعار کوتاه، تاثیرگذار ساده و جالب باشد.
وی ادامه داد: در انتخاب تصاویر نیز باید کیفیت در نظر گرفته شود زیرا اگر کیفیت پایین باشد به تبلیغ و موضع لطمه می زند.
نجاتی با اشاره به اینکه در بیلبوردها و تبلیغات شهری رنگ و تصویر نقش اساسی را ایفا می کند، اظهار کرد: گیرایی و تاثیرگذاری در گرو انتخاب کلمات، رنگ ها و تصاویر است.
وی ادامه داد: در طراحی بیلبورد و بنرها اصولی هست که در بیشتر موارد در نظر گرفته نمی شود و به جرات می توان گفت ۸۰ درصد از این تابلوها و بیلبوردها از این اصول پیروی نمی کنند.
نجاتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر کدام از بیلبوردها و بنرها توسط فرد یا سازمان به کانون ها و شرکت های تبلیغاتی سفارش داده می شوند، معمولا سفارش دهنده سعی می کند تا نظر خود را بر اثر اعمال کند و کمتر اجازه دخل و تصرف به طــراح می دهد.
وی ادامه داد: از طرفی شرکت های تبلیغاتی نیز گاهی اهمال هایی دیده می شود مثلا در برخی شرکت ها طراحانی به کار گرفته می شوند که فقط کار با نرم افزار را بلد هستند و اصول طراحی رسانه های محیطی را نمی دانند و نگاه متفاوت ندارند.
نجاتی تصریح کرد: این مشکل تنها در شهر ما نیست و بی شک نوشتن آگهی تبلیغاتی و آموزشی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه شود.
وی تاکید کرد: باید باور داشت که گاه یک جمله مناسب یا تصویر از ساعت ها سخنرانی و چندین صفحه متن موثرتر است و برای طی این مسیر بهتر است از نیروهای حرفه ای و هنرمند استفاده کرد و هزینه فرهنگی بیشتری کرد.
یکی از عکاسان اراکی نیز در این باره گفت: هم اکنون دنیا به سمتی می رود تا با کیفیت ترین و تاثیرگذارترین عکس ها را برای تبلیغات و رسانه های شهری استفاد ه کند. به حدی که بیشتر عکس ها با اندیشه قبلی و حتی در آتلیه گرفته می شوند.
امیر قادری افزود: باید سعی شود بنرهایی که برای آموزش، هشدار و یا مناسبت ها در سطح شهر قرار می گیرند دقیق تر باشند.
وی ادامه داد: معمولا عکس هایی که در این بیلبوردها استفاده می شود خیلی ساختگی است و خیلی مهم است که عکس ها چطور گرفته شوند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
قادریی بیان کرد: در عکاسی بهتر است به موضوع به طور مستقیم اشاره نشود و بهتر است آن را در مقام مقایسه با عکس دیگری قرار داد تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
وی افزود: البته در مورد رسانه ها و تابلوهای شهری معمولا کار سفارشی است و این کانون آگهی و تبلیغات است که باید موارد حرفه ای و اصولی را در نظر بگیرد.
قادری اظهار کرد: به نظر من ایراد کار از جایی است که برخی گرافیست ها بر طراحی بنر و بیلبورد اشراف ندارند و نمی دانند از این عکس چطور باید استفاده کنند تا تاثیرگذارتر و مناسبتر باشد.
وی تاکید کرد: لزوما نباید عکسی که در بیلبورد یا بنر استفاده می شود حرفه ای باشد بلکه مهم این است که یک طراح چطور فراخور حال تبلیغات و اطلاع رسانی از آن استفاده شود.
قادری اضافه کرد: از طرفی در مواردی که این کارها سفارش ارگان ها هستند بهتر است سفارش دهنده نظارت بر آن داشته باشد.
یکی دیگر از عکاسان اراکی نیز گفت: عکس هایی که هم اکنون در بنرهای و بیلبوردهای شهری استفاده شوند با نگاه هنری و تاثیرگذار گرفته نشده اند.
محمد وروانی فراهانی ادامه داد: هم اکنون در برخی تابلوهای آموزشـــی و اطلاع رسـان سطح شهر عکس هایی استفاده می شود که نه تنها ساختگی هستند بلکه با کیفیت پایین گرفته شده است.
وی افزود: مشخص است که این عکس ها توسط عکاسان آماتور گرفته شده و بیشتر شکل رفع تکلیف برای سازمان یا ارگانی که آن را سفارش داده داشته است.
وروانی ادامه داد: اگر در طراحی بنرها و بیلبوردها و عکس های استفاده شده در آن نگاه هنری باشد سرشار از اندیشه و تعمق می شود.
وی افزود: بخش نظارتی در این مورد نقش حیاتی دارد و باید سازمان زیباسازی و شهرداری بر تمامی این تبلیغات و رسانه های محیطی نظارت داشته باشد.
وروانی اظهار کرد: جدا از کانون های تبلیغاتی که به طور مستقیم رد این مسئله دخیل هستند، بهتر است سازمان ها و ارگان ها عکاس حرفه ای بگیرند و از آثار آن ها استفاده کنند و یا اینکه همچون استان های دیگر فراخوان دهند و در خصوص موضوع مورد بحث عکاسی کنند.
وی گفت: هـم اکنون در سطح شهر تبلیغاتی دیده می شود که از عکس برای تاثیرگذاری هشدار و آموزش استفاده شده است، البته این سبک کار در تهران دیده می شود ولی در اراک از سطح کیفی پایینی برخوردار است. و از عکاسان حرفه ای استفاده نمی شود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که سازمان ها، و شرکت های تبلیغاتی از عکاسان حرفه ای استفاده کنند و از تجربه موفق شهرهای دیگر که عکس های عکاسان را خریداری می کنند استفاده کنند.
به هرحال تبلیغات و آگاهی دادن در فضای باز ابزاری است که در جهان امروز بسیار مورد توجه است، امید که نگاه بدون خلاقیت و ایده پردازی با حمایت از هنرمندان حرفه ای این شهر به سوی مسیر درست خود که تاثیرگذاری بر مخاطب است، برود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.