رجایی: بررسی سختگیرانه لایحه کاهش آلودگی هوا ادامه دارد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، عباس رجایی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با تأکید براینکه فضای سیاسی موجود باید به فضای فنی تبدیل شود، اظهار کرد: اعمال نگاه سیاسی نسبت به کلیه مسائل موجود در کشور عملاً انحرافاتی را در انجام اقدامات به شکل عملی ایجاد کرد.

وی با اشاره به ناگزیر بودن رابطه صنایع با ایجاد آلودگی گفت: در این راستا نوع نگاه و معیارها در این عرصه بسیار تأثیرگذار است و نیاز است که نسبت به آلودگی صنایع و تغییر شاخص‌ها امور را مدیریت کرد.

رئیس کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس، جلوگیری از ایجاد آلودگی را مستلزم اعمال نگاه فنی و مدیریت جامع در این عرصه دانست و افزود: اعمال مدیریت درست در این حوزه نیازمند حضور مدیران خبره است. عموماً در صنعت استان مدیران به سرعت تغییر می‌کنند و این شرایط سرانجام برنامه‌های تدوین شده را عملاً به نقصان می‌کشد. لازم است که ضمن انتخاب درست مدیران صنایع استان، وضعیت آلاینده بودن آنها نیز ساماندهی شود.

وی برگزاری مستمر جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک را باعث خرسندی دانست و گفت: لایحه کاهش آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با جدیت تمام در حال پیگیری است.

رجایی تصریح کرد: طرح هوای پاک در آستانه بررسی در صحن علنی مجلس بود که دولت خواستار ارائه لایحه‌ای در این راستا شد و در حال حاضر در انتظار ارائه این لایحه از سوی دولت هستیم اما، کلیه ملزومات لازم در خصوص لایحه کاهش آلودگی هوا به شکل سختگیرانه در حال بررسی است. کلیه مسائل در حوزه خودرو، بنزین، آلاینده‌ها و مراکز آلاینده نیز به شکل سختگیرانه‌ای مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه قطعاً مکانیزمی که این لایحه دنبال خواهد کرد در جهت توسعه سلامت مردم در شهرهای آلوده است، اضافه کرد: این لایحه کلیه عوامل آلاینده در حوزه آب، خاک، هوا، آلودگی‌های صوتی و پارازیت‌ها را بررسی می‌کند تا بتوان قانون جامعی در این راستا تدوین کرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این لایحه سن فرسودگی خودروها تعریف، و همچنین در خصوص وضعیت معاینه فنی نیز الزاماتی لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به بی‌ضابطه بودن تردد خودروها در شهر اراک گفت: وضعیت تردد خودروهای فرسوده در شهر اراک به هیچ عنوان مناسب نیست و حتی افرادی هستند که در طول روز از شهرهای مجاور وارد اراک می‌شوند، تردد می‌کنند و در شب از شهر خارج می‌شوند. این امر علاوه بر اینکه عواقب فرهنگی، امنیتی و اجتماعی بسیاری به همراه دارد قطعاً آلایندگی را نیز به شهر تحمیل می‌کند. رسیدگی به این امر نیازمند تصمیم‌گیری جدی در شورای ترافیک استان است تا از تردد و عبور و مرور چنین خودروهایی جلوگیری شود.

وی درخصوص آلاینده بودن کارخانه آلومینیوم اراک عنوان کرد: لازم است که در این کارگروه مصوبه‌ای تعیین شود که به واسطه آن مدیرعامل کارخانه بتواند با اختیارات لازم در خصوص استفاده از سیستم‌های جدید کاهش آلایندگی عمل کند تا وضعیت آلایندگی این کارخانه به استانداردهای جهانی برسد چرا که الومینیوم با توجه به سیستم‌های کنترل آلودگی، این پتانسیل را دارد که فاقد آلودگی باشد.

رجایی ضمن ابراز خرسندی از پلمپ شیرهای مازوت نیروگاه شازند اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال طبق گزارشات، کمبودی در زمینه گاز در کشور وجود ندارد پس لازم است که سوخت نیروگاه کاملاً گاز باشد و طبق تصمیماتی که در جلسات گذشته گرفته شده است؛ باید اورهال نیروگاه در فصل زمستان انجام شود، براساس میزان گاز دریافتی سیستم برق خود را تنظیم و همچنین بحث فیلتراسیون را نیز به جد دنبال کند که این سه اقدام جزئی از انتظارات ما از نیروگاه شازند است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.