وضعیت مطلوب استان مرکزی در بازپس‌گیری اراضی بلاتکلیف صنعتی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، با توجه به وضعیت بسیار مناسب استان مرکزی در زمینه فعالیت‌های صنعتی، همواره این استان میزبان سرمایه‌گذاران زیادی است، که بسیاری از واحدهای صنعتی تاسیس شده در استان در شهرک‌های صنعتی استقرار یافته‌اند، به همین دلیل توسعه و تأمین زیرساخت‌ها در این بخش بسیار مهم ارزیابی می‌شود، به عنوان نمونه تعیین و تکلیف اراضی بلااستفاده در شهرک‌های صنعتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش جذب سرمایه‌گذاران داشته باشد.

متأسفانه در برخی از مواقع شاهد بلاتکلیفی و استفاده نکردن از اراضی موجود در شهرک‌های صنعتی هستیم، اما مسئولان معتقدند که اکنون میزان اراضی بدون استفاده و یا تغییر کاربری داده شده در نواحی و قطب‌های صنعتی در استان زیاد نیست، این در حالی است که با صاحبان و مالکان فعلی اراضی که با هدف ساخت واحد صنعتی اقدام به تملک زمین کرده و در این خصوص فعالیتی انجام نداده‌اند، به صورت قانونی برخورد نمی‌شود.

در همین زمینه یکی از فعالان بخش صنعت بیان کرد: استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود استان باعث ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت تولیدی و صنعتی به صورت مجتمع باعث رونق بیشتر بخش تولید و بهبود وضعیت فعالیت واحدها به صورت یکپارچه خواهد شد.

حمید سبحانی ادامه داد: هدف اصلی شهرک‌های صنعتی ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات زیربنایی و ارایه خــدمات مناسب و ضــروری بــرای متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه تولیـدات صـنعتی بوده و شناسایی متقاضیان واقعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، لذا باید با این نگاه که واگذاری هر قطعه زمین، می‌تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار برای چند نفر شود، به موضوع واگذاری زمین‌های صنعتی با نگاه ویژه سرمایه گذاری و تولید توجه شود، که به دلیل نبود این نگاه در برخی مواقع و بلا استفاده ماندن برخی اراضی مجبور به اجرای طرح توسعه و پذیرفتن هزینه‌های بیشتر می‌شویم.

وی گفت: شهرک‌های صنعتی در مناطق مختلف فرصت استفاده از منابعی را می‌دهند که با بهره گیری صحیح و حمایت درست از آنها می‌توان بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کـرد، به همین دلیل انتظار می‌رود در واگذاری اراضی تمامی اصول قانونی رعایت شود.

*تعیین تکلیف اراضی موجود

یکی دیگر از صنعتگران نیز بیان کرد: متأسفانه اکنون شاهد هستیم، برخی از اراضی موجود در شهرک‌های صنعتی استان بلا تکلیف مانده‌اند و هیچ‌گونه فعالیت صنعتی در آنها انجام نمی‌شود، این در حالی است که در مناطق صنعتی استان سرمایه‌گذاران زیادی وجود دارند که می‌توان با تأمین زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آنها زمینه را برای اشتغال‌زایی و حل مشکلات موجود فراهم کرد.

احمد اسماعیلی اظهار داشت: اراضی صنعتی باید به افرادی واگذار شود که هدف اصلی این افراد انجام فعالیت‌های تولیدی و صنعتی بوده و متقاضی به نیت ارزش افزوده برای خرید و فروش آن نباشد، که متأسفانه مواردی را شاهد هستیم که برخی افراد به دنبال خرید و فروش زمین و کسب سود آن هستند.

*باز پس گیری اراضی هدف اصلی مسئولان استان

در همین زمینه مدیر برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: در مورد واگذاری اراضی به افراد باید گفت که بر اساس مصوبات و قانون این اراضی به متقاضیان حائز شرایط واگذار می‌شود، در مورد بخشی از اراضی که هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی در آنها انجام نمی‌شود، نیز ممکن است به دلایل مختلفی همچون مشکلات مالی، این افراد نتوانند بهره‌برداری لازم را از اراضی داشته باشند.

مصطفی فراهانی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه‌های موجود، شرکت شهرک‌ها در مورد این اراضی تصمیم گیری می‌کند، به نحوی که ابتدا تذکر و در مراحل بعد، اخطار و باز پس گیری اراضی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که بیش از ۲ سال از بلا تکلیفی اراضی بگذرد، شورای حل اختلاف در مورد زمین مذکور تصمیم گیری خواهد کرد، که در سال‌های گذشته بسیاری از اراضی بلاتکلیف باز پس گرفته شده و جهت استفاده در بخش تولید و اشتغال‌زایی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در ادامه به برنامه‌های این شرکت برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اکنون روند توسعه در شهرک‌های صنعتی استان در حال انجام است، علاوه بر آن طرح توسعه شهرک‌هایی همچون خیرآباد، زاویه، ناحیه صنعتی شهید بابایی و راونج در حال اجراست.

فراهانی ادامه داد: اکنون از ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی موجود در استان ۲۷ شهرک دارای آب، ۳۱ شهرک دارای برق، ۲۴ شهرک گاز، ۲۳ شهرک و ناحیه به تلفن مجهز هستند.

وی با بیان اینکه ۱۳ شهرک استان به ایستگاه‌های آتش‌نشانی مجهز هستند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان مجهز به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، همچنین واگذاری زمین در ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان در حال انجام است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.