سلیمی:کتاب‌هایی که درحد نشر نیستند و جاده‌ای که یکطرفه شده!

به گزارش مرکزی دیلی، علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی و با تأکید بر اینکه کتاب باید جزئی از زندگی مردم محسوب شود، با تأکید بر اینکه فرهنگ کتابخوانی در کشور نهادینه نشده، گفت: ارزش واقعی کتاب نیز در جامعه تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز این خلاء بزرگ در خانواده‌ها حس می‌شود تصریح کرد: امروز بسیاری از کسانی که مطالعه می‌کنند از روی نیاز به سراغ مطالعه نرفته‌اند و اصل کتابخوانی در شرایط کنونی به حاشیه کشیده شده است. متأسفانه سرانه کتابخوانی در کشور نگران‌کننده است و تیراژهای پایین کتاب خود شرایط را سخت‌تر کرده که البته این شرایط نیازمند تغییر جدی است.

سلیمی با بیان اینکه برخی کتاب‌ها در حد نشر نیستند و دلایل مجوز گرفتن آنها مشخص نیست و همچنان چاپ و منتشر می‌شوند، گفت: اغلب این کتاب‌ها رونویسی از دیگر کتاب‌ها و مقالات هستند، عملاً دانشی را منتشر نکرده و حتی کوچکترین نوآوری را در آنها شاهد نیستیم اما، در نهایت ناباوری مجوز می‌گیرند و این مهم بزرگترین مشکل در این عرصه را رقم زده است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ما جامعه‌ای نیست که بهای مورد نیاز را به کتاب بدهد و این خود چالش‌های جدی را در این بحث به دنبال داشته است، گفت: کتاب آنچنان که باید در اختیار مردم قرار ندارد؛ در مترو، اتوبوس در پارک‌ها و حتی برخی مساجد کتابی وجود ندارد و از سوی دیگر حتی برخی مدارس کتاب‌های مناسبی را برای دانش‌آموزان خود در اختیار ندارند که تمامی اینها چیزی جز عدم توجه به کتاب و بها ندادن به آن را منعکس نمی‌کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان نبود کتاب‌های متنوع در کتابخانه‌ها را یکی از دلایل مهم عدم توجه مردم به مطالعه دانست و گفت: تنوع کتاب‌ها در برخی کتابخانه‌ها به قدری پایین است که عملاً کسی به آنها سر نمی‌زند و علاوه برآن هیچگونه نیازسنجی در این راستا صورت نمی‌گیرد تا نیاز اهالی مطالعه را برآورده کند.

وی اضافه کرد: در خصوص مدال‌آوران و برگزیدگان عرصه‌های مختلف تجلیل‌هایی صورت می‌گیرد اما، تاکنون هیچ اقدام شایسته‌ای در حوزه کتابخوانی صورت نگرفته است و خلاءهای بسیاری در مورد کتاب و کتابخوانی در کشور شاهد هستیم.

سلیمی با اشاره به عقب ماندن دانشگاه‌ها، دانشگاهیان، نخبگان و دانشجویان در بحث کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: نتوانسته‌ایم از ظرفیت این افراد در حوزه کتاب استفاده کنیم. این امر دلایل بسیاری دارد. فردی که کتابی را تألیف و تدوین می‌کند با چالش‌های بسیاری برای انتشار آن مواجه است و مشکلات مالی اجازه نمی‌دهد که کتاب به راحتی منتشر شود.

وی اضافه کرد: برخی از دانشگاه‌ها و رسانه‌ها صرفا به تبلیغ کتاب خاصی می‌پردازند و عملاً تبعیضی در این حوزه ایجاد شده و جاده برای یک عده خاص یکطرفه شده است.

عضو کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ما نتوانسته‌ایم فرهنگ کتابخوانی را چنان که در شأن جمهوری اسلامی است ترویج دهیم. رسانه‌ها و نخبگان و مسئولین زیربط باید با هماهنگی ویژه‌ای این مسیر را هدایت کنند.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.