امنیت دانش آموزان، دغدغه اصلی والدین

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، هر سال در آستانه آغاز سال تحصیلی و بهار تعلیم و تربیت، دغدغه والدین امنیت فرزندانشان در مسیر رفت و آمد به مدرسه و آرامش خاطر در سلامت و به موقع رسیدن آنان به مدرسه و بازگشت به منزل است.

ساماندهی سرویس مدارس از سال ۱۳۸۷ طرحی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت و از مهمترین اهداف آن ساماندهی به خدمات ارائه شده توسط خودروهایی بود که در طول سال تحصیلی، حمل و نقل دانش آموزان مدارس را در شهر به عهده دارند.

در نتیجه بازخوردهای مثبت اولیاء دانش آموزان و مدیران و متولیان مدارس، کارگروهی متشکل از اتوبوسرانی، تاکسیرانی، فرمانداری، شهرداری و پلیس راهور برای برنامه ریزی و ارائه خدمات مناسب تر به کمک آموزش و پرورش آمدند و در جهت ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان تلاش کردند.

حفظ جان سرنشینان به عهده رانندگان

کارشناس گروه انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه کارگروه حمل و نقل دانش آموزان به منظور ساماندهی، هماهنگی، هدایت، کنترل و انتقال دانش آموزان تشکیل شده است، گفت: این کارگروه از اوایل شهریور ماه هرسال جلساتی در جهت ساماندهی سرویس مدارس تشکیل شد.

محمد بورقانی فراهانی با اشاره به اینکه این کارگروه مسایل و موضوعات مربوط به سرویس مدارس را بررسی می کند، افزود: در مدارس هم کمیته ای برای نظارت بر سرویس ها متشکل از مدیر، معاون، رییس انجمن اولیاء و مربیان، یکی از اولیاء دانش آموزان به نمایندگی از سایر استفاده کنندگان از سرویس و پیمانکار حمل و نقل مدرسه جلساتی برگزار می کند.

وی ادامه داد: این کارگروه براساس ضوابط مقرر که شامل ۱۲ بند است، پرونده رانندگان را در داشتن گواهینامه معتبر، معاینه فنی خودرو، سلامت اخلاقی و برخورد مودبانه با دانش آموزان و گواهی عدم سوء پیشینه بررسی و تایید صلاحیت می کند.

کارشناس گروه انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: در کارگروه ساماندهی سرویس مدارس هر یک از اعضا چون پلیس راهور، شهرداری، فرمانداری، تاکسی رانی و اتوبوسرانی فعالیت های تعیین شده را انجام می دهند.

بورقانی اظهار کرد: پلیس راهور آموزش های لازم در جهت رعایت قوانین و مقررات تردد، توقف نکردن در مقابل مدارس و استفاده از پارکینگ یا مکان های تعیین شده توسط رانندگان سرویس، شهرداری با خط کشی و ایجاد سرعت گیر در مقابل مدارس، فرمانداری در نظارت و برنامه ریزی و تاکسی رانی واتوبوس رانی در حمل و نقل ایمن دانش آموزان، آموزش و پرورش را یاری می کنند.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی های انجام شده در سال های گذشته دانش آموزان و والدین از نحوه ساماندهی سرویس ها راضی هستند، بیان کرد: مهمترین موضوع مورد تاکید این کارگروه توجه به تعداد نفرات در هر سرویس و جلوگیری از استفاده بیش از ظرفیت سرویس است.

کارشناس گروه انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: برخی اولیاء برای کاهش هزینه های خود با تعداد بیش از ظرفیت سرویس موافقت می کنند که خلاف مقررات است.

بورقانی با بیان اینکه تاکید بر سوار کردن یک سرنشین در صندلی جلو و ممانعت از سوار کردن بیش از ظرفیت اتومبیل ها، گفت: در صورت هرگونه حادثه ای برای دانش آموزان در سرویس، پیمانکاران حمل و نقل باید پاسخگو باشند.

ارائه خدمات ۶۰۰ دستگاه تاکسی در جابجایی دانش آموزان

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید ۶۰۰ دستگاه تاکسی حمل و نقل دانش آموزان کلانشهر اراک را به عهده دارند، گفت: تاکسیرانی در جلسات ساماندهی سرویس مدارس حضور داشته و اقدامات لازم برای سرویس دهی به دانش آموزان را انجام داده است.

رضا علینقی پور با تاکید بر اینکه برای تامین امنیت بیشتر دانش آموزان و آسودگی خاطر اولیاء، تدابیر لازم جهت جلوگیری از وارد شدن خدشه به سیستم حمل و نقل درون شهری اندیشیده شده است، بیان کرد: اتومبیل های مذکور شامل انواع تاکسی و تاکسی موقت هستند.
وی ادامه داد: این تاکسی ها پس از طی مراحل قانونی تعیین صلاحیت و بررسی مجدد پرونده پرسنلی رانندگان، به ادارات آموزش و پرورش نواحی یک و دو برای انجام سرویس مدارس معرفی شدند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک با تاکید بر حمل و نقل ایمن دانش آموزان به عنوان اولویت این سازمان، از مدیران و خانواده های دانش آموزان خواست، تحت هیچ شرایطی از خودروهای شخصی که تعیین صلاحیت قانونی ندارند، استفاده نکنند، تا مشکلی برای دانش آموزان پیش نیاید.

گشت بازرسی سرویس مدارس

علینقی پور با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه دو اکیپ گشت خودرویی بازرسی با شش نیروی بازرسی آماده گشت و بازرسی از مدارس سطح شهر است، تصریح کرد: اکیپ های بازرسی طی سال تحصیلی سرویس های مدارس را زیر نظر دارند.

وی ادامه داد: در برخی موارد راننده خودرو که تعیین صلاحیت فردی نداشته یا خودروهایی بدون بیمه شخص ثالث، آژانسی و برگه معاینه فنی معتبر اقدام به حمل دانش آموزان می کنند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اراک با اشاره به اینکه این امر سبب ایجاد مشکلات جبران ناپذیری می شود، افزود: در این گشت ها مدارک خودروهای مذکور اخذ و راننده به سازمان هدایت می شود .

علینقی پور خواستار رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان به ویژه سرویس های مدارس شد و ابراز امیدواری کرد: با رعایت قوانین و مقررات و تلاش همه جانبه اقشار جامعه کوچک ترین صدمه ای به دانش آموزان وارد نشود.

خودروها با سرنشین اضافه متوقف می شوند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه تمهیدات ترافیکی سال تحصیلی ۹۳-۹۴ و سرویس انجام شده است، گفت: همه رانندگان سرویس های مدارس باید کارت، برچسب مخصوص سرویس مدرسه و معاینه فنی داشته باشند.

سرهنگ ابوالفضل امیدی با تاکید بر اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی استان علاوه بر اعمال قانون متخلفان، از تردد خودرو هایی با سرنشین اضافه جلوگیری می کند، ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی با تمام توان و ظرفیت، روان سازی ترافیک را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خواستار نصب علایم ترافیکی، ایمن سازی و رنگ آمیزی گذرگاه های عابر پیاده، راه های منتهی به مدارس، سرعت کاه و غیره به عنوان اولویت کاری شهرداری و متولیان امر مهندسی ترافیک شد

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.