کاهش ۸۰ درصدی آتش سوزی در مراتع استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، جنگل ها و مراتع ثروت و سرمایه عظیم کلیه افراد جامعه هستند که حفظ و نگهداری از این سرمایه غنی خدادادی وظیفه تمامی افراد تلقی می شود؛ بنابراین هرگونه تخریب و آتش سوزی مراتع و جنگل ها به نوعی تجاوز به حقوق سایر مردم قلمداد می شود، آتش سوزی همواره به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوسیستم های طبیعی مطرح می باشد که بیشترین وقوع این پدیده در فصول تابستان و پائیز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز کرد: امسال با عنایت به آموزش هایی که به بهره برداران، کشاورزان و دامداران از طریق برگزاری کلاس داده ایم میزان آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۸۰ درصد کاهش مواجه بوده است.

یوسف یوسفی با بیان اینکه پارسال ۱۳۷ فقره آتش سوزی در مراتع استان رخ داده است؛ افزود: امسال این تعداد آتش سوزی به ۳۳ فقره کاهش یافته و در شهرستان های ساوه، زرندیه، آتشتیان، تفرش و کمیجان هیچگونه آتش سوزی رخ نداده است.

وی مساحت آتش سوزی در سال ۹۲ را دو هزار و ۱۳۰ هکتار دانست و اظهار داشت: مساحت آتش سوزی استان در سال ۹۳ به ۴۱۳ هکتار رسیده است.

این مقام مسئول یادآور شد: برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی پیشگیری و اطفاء حریق، خرید کوله پشتی اطفاء حریق و تحویل به دهیاری ها، گرفتن قرقبان و فعال نمودن گشت و مراقبت در سطح مراتع از جمله عوامل کاهش آتش سوزی مراتع استان بشمار می رود.

نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از حریق در مراتع ضروری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از حریق در مراتع را یکی از ضروریات جامعه عنوان و ابراز کرد: آتش سوزی پدیده ای است که خسارات بسیاری را در سطح محیط زیست و حتی بهره برداران به جا می گذارد و هیچکس از وقوع این حادثه ذینفع نخواهد بود.

یوسفی تاکید کرد: آنچه نیاز است افراد جامعه از طریق همکاری رسانه ها با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بین مردم نهادینه کنند آموزش و ارتقای فرهنگ کنترل و پیشگیری از حریق در مراتع می باشد.

آتش سوزی ها همواره به دو دلیل عمدی و طبیعی در سطح مراتع به وقوع می پیونددد اما نکته اصلی این است که در اکثر اوقات انسان ها در آتش سوزی ها و رخداد این حادثه سهیم هستند.

در وقوع آتش سوزی های طبیعی عواملی همچون آتش گرفتن گیاهان خشک به وسیله صاعقه، خود سوزی جنگل ها و گیاهان در اثر شدت گرما و در وقوع آتش سوزی های عمدی هم دلایلی همچون تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین های زراعی و آتش زدن بوته زارها دخیل هستند.

یکی از همیاران منابع طبیعی به خبرنگار مهر گفت: تعدادی از آتش سوزی ها در مراتع به صورت غیرعمدی ایجاد می شود که اکثر این حوادث بر اثر سهل انگاری و بی توجهی بهره برداران از منابع طبیعی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: پرتاب سیگار یا کبریت روشن در مراتع، شیطنت کودکان و نوجوانان در بازی با آتش، آتش زدن سر شاخه ها و مازاد مقطوعات محصولات کشاورزی، پرت شدن جرقه از قطارها و وسایل نقلیه موتوری، انجام مانورهای نظامی در عرصه های منابع طبیعی و آتش زدن بوته ها در رسم اشتباه چهارشنبه سوری از جمله این عوامل قلمداد می شود.

از بین رفتن پوشش گیاهی افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا را منجر می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم با بیان اینکه هر عاملی که باعث پیدایش آتش در جنگل و مرتع شود زیان های فراوانی را برای همه مردم در بردارد، ابراز کرد: آتش سوزی در مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و در نتیجه افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا می شود.

امیر انصاری ادامه داد: از بین رفتن گردشگاه ها و تفرجگاه ها، از بین رفتن میزان زیادی علوفه، جذب نشدن ذخیره نزولات آسمای در مناطق مورد حریق، آسیب رسیدن به محیط زیست، از بین رفتن گیاهان دارویی و زمینه اشتغال تعداد زیادی از مردم، طولانی بودن زمان بازسازی و صرف هزینه بالا برای برگرداندن مراتع به حالت اولیه از جمله خسارات ناشی از آتش سوزی در مراتع است.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر، آموزش و فرهنگ سازی را از مهمترین دلایل کاهش آتش سوزی در مراتع دانست و ابراز کرد: باید تمامی مردم به این نکته واقف باشند که مراتع و منابع طبیعی نقش بسیار مهمی را در توسعه پایدار هر منطقه ای دارند.

وی ادامه داد: حساسیت کلیه مردم نسبت به حفظ منابع طبیعی به عنوان یکی از حقوق شهروندی خودشان می تواند از بروز آتش سوزی های عمدی در مراتع جلوگیری نماید.

بلایای طبیعی مجموعه حوادث غیرمترقبه و پیش بینی نشده ای هستند که در قرون متمادی زندگی اجتماعی انسان را مورد مخاطره قرار داده اند؛ لذا کنترل و پیشگیری وقوع این بلایا با استفاده از آگاهی، آموزش و ارتقای سطح فرهنگ همگانی حفظ منابع طبیعی یکی از ضروریات و وظایف تمامی مردم و مسئولین در راستای حفظ منابع طبیعی تجدید شونده برای توسعه پایدار جامعه تلقی می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.