بی‌خانمانی، جدی‌ترین تهدید برای حیات وحش استان مرکزی!

به گزارش مرکزی دیلی،مهرداد حاجی‌حسینی معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‑ منطقه مرکزی، از پایان سرشماری حیات وحش استان مرکزی خبر داد و اظهار کرد: سرشماری حیات وحش استان در طول سال برای سه دسته از حیونات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرشماری‌ها شامل سرشماری پستانداران، پرندگان خشک‌زی و پرندگان آبزی و کنار آبزی به انجام می‌رسد، گفت: در سرشماری اخیر پستانداران ۱۰ منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و مناطق شکار ممنوع استان مورد شمارش قرار گرفتند.

حاجی‌حسینی پستاندارانی که مورد سرشماری قرار گرفتند را شامل گونه‌های شاخص استان همچون قوچ و میش، کل وبز، آهو، گراز، گرگ، روباه، شغال و خرگوش و کفتار عنوان کرد.

وی سرشماری حیات وحش را علاوه بر ایجاد آماری از تعداد حیوانات، بیان‌کننده تهدیدات حیوانات نیز دانست و گفت: طی سرشماری‌هایی که در طول سال انجام می‌شود انواع تهدیدات حیات وحش مشخص و برای رفع آنها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی استان اضافه کرد: مهمترین عاملی که حیات وحش استان را مورد تهدید قرار داده است تخریب زیستگاه است که به واسطه توسعه اراضی کشاورزی و افزایش فعالیت‌ها در این حوزه که باعث مصرف بیشتر آب، کاهش منابع آبی حیوانات و برهم خوردن آرامش آنها می‌شود و همچنین رشد فعالیت‌های معدنی، جاده‌کشی‌ها و بوته‌کنی که پوشش گیاهی مناطق را از بین می‌برد انجام شده است.

وی همچنین شکار غیرمجاز و چرای بی‌رویه دام که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و محدود شدن منابع غذایی حیوانات می‌شود را به عنوان بخش دیگری از تهدیدات حیات وحش عنوان کرد و افزود: خشکسالی‌های اخیر احداث راه‌های فرعی در روستاها و تلفات جاده‌ای خود تهدیدی جدی برای حیات وحش استان محسوب می‌شود.

استان مرکزی دارای ۳۳۵ گونه جانوری شامل ۳۰۵ گونه پرنده، ۵۳ گونه پستاندار، ۵۴ گونه خزنده، چهارگونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی است و همچنین هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی را در خود جای داده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.