بیانیه سبزاندیشان اراک در رابطه با پساب تالاب میقان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از اخبار زمین، مدیر عامل موسسه سبز اندیشان اراک با ارسال بیانیه ای موضع خود را نسبت به موارد مربوط به پساب تالاب میقان بیان داشت که به شرح زیر منتشر میگردد :

سازمان های مردم نهاد همواره این رسالت را برای خود متصور بوده اند که بدون هیچ چشم داشتی در زمینه های مختلف و حیطه های متفاوت فعالیتشان، با گسترش آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه و در بین مردم از یک سو و از سوی دیگر با نظارت بر عملکرد دستگاههای مختلف به عنوان چشمها و گوشهای مردم، سعی در بهبود اوضاع و جلوگیری از به خطا رفتن در موارد مختلف را داشته باشند.

با توجه به اینکه معتقدیم قدرت دولت و دستگاههای دولتی همواره نماینده مصالح عامه میباشد و میبایست همواره در تصمیمات و اقدامات دولت خیر عام در نظر گرفته شود، اخیرا شاهد آن هستیم که تصمیماتی در جهت تقسیم و تخصیص و انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب گرفته شده است، که از جهات مختلف تامین خیر و صلاح عامه مردم و حفظ محیط زیست محل سوال است که اهم آنها عبارتند از:

۱- طرح توجیهی اولیه به تبع آن انتخاب مسیر خط لوله و اولویت بندی اختصاص آب به منطقه فراهان بر چه اساس بوده است؟

۲- آیا قبل از تصمیم گیری در مورد اختصاص این آب به کشاورزی، استانداردهای لازم آب برای محصولات کشاورزی رعایت شده است؟ آیا مجوز های لازم از مراجع ذیصلاح مانند سازمان حفاظت از محیط زیست کسب شده است؟ کدام سازمان و نهاد و بر اساس کدام نتایج علمی می توانند ثابت کند که مصرف این آب در کشاورزی هیچ گونه خطری برای سلامت مردم نخواهد داشت؟

۳- با توجه به شکل و ماهیت متغیر فاضلاب های شهری از نظر میزان آلاینده، آیا این امر در شکل تصفیه این آب مورد نظر قرار گرفته است؟ آیا امکانات پایش آنلاین این آلاینده ها در تصفیه خانه وجود دارد و آیا این کار انجام میشود؟

۴- حتی اگر میزان آلاینده ها و فلزات سنگین این آب در برخی از آزمایش ها کمتر از سقف استاندارد باشد، آیا اثرات دراز مدت و ترسیبی و تجمعی این آلاینده های هرچند ناچیز، بر سلامت شهروندان و همچنین تخریب زمین های کشاورزی منطقه و نابودی دراز مدت آنها مد نظر قرار گرفته است؟

۵- با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از روخانه هایی که منبع اصلی و سالم تامین کننده آب تالاب میقان و حفظ و زنده نگه داشتن این تالاب بوده اند، به وسیله برخی سدها و بندهای خاکی اطراف اراک مانع رسیدن این منابع اصلی آب به تالاب شده اند، آیا تصمیم درست آنست که از این فاضلاب تصفیه شده(به شرط سلامت و رعایت استاندارد) نیز کمترین سهم را به تالاب اختصاص دهیم؟

با توجه پرسش هایی از این دست که دغدغه هر فعال زیست محیطی می باشد و نگرانی از اینکه در انتقال این آب نگاه اکوسیستمی رعایت نشده است، شبکه منابع طبیعی و محیط زیست به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی، برای روشن شدن این ابهامات، خواهان پاسخگویی مراجع مربوطه میباشد، و این حق را برای خود قائل است که از مراحل آغازین این طرح تا آخرین مراحل اجرایی آن نظارت لازم را داشته باشد و در حضور رسانه ها رعایت استانداردهای لازم را رصد کند و از دولت محترم تقاضا دارد این شرایط را برای شبکه فراهم نموده و تا زمان اطمینان یافتن از تامین خیر و صلاح و سلامت تمام مردم، از هرگونه بازبینی و تغییر در این پروژه حمایت لازم را به عمل آورد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.