انجام تعمیرات اساسی سنگین در مجتمع پتروشیمی شازند با موفقیت

به گزارش مرکزی دیلی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعمیرات اساسی سنگین در این واحد پتروشیمی می بایست هر دو تا سه سال یکبار انجام شود اما در هفت سال گذشته به دلیل تحریم ها و عدم همکاری شرکتهای خارجی به تعویق افتاده بود.

«خداداد غریب پور» افزود: انجام این تعمیرات اساسی به دلیل مسایل فنی و عملیاتی ضروری بود و با وجود تمام تنگناها با استفاده از توان شرکتهای داخل کشور، انجام مهندسی معکوس و مهندسی ساخت، مراحل تعمیر و راه اندازی مجدد در کمترین زمان و با کیفیت مطلوب انجام شد.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات تخصصی برای این برنامه تعمیرات اساسی در داخل کشور تامین ساخته شده و تنها ۱۰ درصد آن خارجی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: یکی از موفقیت های برجسته در این تعمیرات اساسی دستیابی به دانش فنی و خودکفایی تعویض کاتالیست رآکتورهای واحد اکسید اتیلن است که پیش از این توسط یک شرکت کره ای انجام می شد و انجام آن در پتروشیمی شازند به دست متخصصان این شرکت و همکاری شرکت های داخلی ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

غریب پور اضافه کرد: دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه سنجش اختلاف فشار (DP Tester) و دستگاه بارگذاری کاتالیست برای نخستین بار به همت مهندسان پتروشیمی شازند حاصل شده و از این پس در تعویض کاتالیست پتروشیمی های کشور آمادگی برای ارائه خدمات مهندسی از سوی پتروشیمی شازند فراهم است.

وی بیان کرد: طراحی و ساخت این تجهیزات فنی مهم توسط یک تیم از متخصصان این شرکت در مدت کوتاه تعمیرا ت اساسی با دقت بالا حاصل شده و پس از آزمایش کیفی و استاندارد سنجی با کارآیی بهتر نسبت به مشابه خارجی در مدار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: سرعت سنجش اختلاف فشار و بارگذاری کاتالیست در نمونه کره ای با دقت دو رقم اعشار بوده درحالیکه نمونه بومی شده آن به دست متخصصان داخلی تا چهار رقم اعشار دقت سنجش دارد.

غریب پور توضیح داد: در واحد اکسید اتیلن پتروشیمی ها، اتیلن و اکسیژن در مجاورت کاتالیست تبدیل به اتیلن اکساید می شود که کاربرد مهمی را در صنایع نظامی، پزشکی ، دارویی و بهداشتی دارد.

وی عنوان کرد: از دیگر فعالیتهای تعمیرات اساسی امسال پتروشیمی شازند تعویض یو پی اس واحد الفین این مجتمع بود که سیستم برق اضطراری است و در هنگام خرابی نابهنگام و یا قطعی بی برنامه جریان الکتریکی از اختلال در فرآیند تولید جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: برای نخستین بار در این تعمیرات اساسی تغییرات لازم در سیستم کنترل PLC بخشی از واحد الفین با تکیه بر توان فنی متخصصان این مجتمع صورت گرفت.

غریب پور بیان کرد: طرح توسعه واحد پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) این شرکت از ده سال پیش در دستور کار بود که با وجود تحریم ها و عدم همکاری شرکتهای انگلیسی ، ایتالیایی و ژاپنی به همت متخصصان داخلی انجام شد.

وی عنوان کرد: این طرح توسعه با دو هدف عمده افزایش ظرفیت از ۶۰ هزار تن به ۷۵ هزار تن و همچنین فراهم آوردن امکانی برای تولید گریدهای محصولات جدید دنبال شوه است.

مدیر عامل پتروشیمی شازند گفت: در تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی شازند بیش از پنج هزار تجهیز فنی مورد تعمیر و بازرسی قرار گرفت و علاوه بر سه هزار و ۵۰۰ نیروی این شرکت برای دو هزار نفر دیگر نیزدر زمان عملیات کارسازی شده است.

غریب پور افزود: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات شیمیایی و پلیمری در پتروشیمی شازند تولید می شود که بیش از نیمی از آن محصولات نهایی و قابل فروش و بقیه محصولات واسط و میانی است.

وی توضیح داد: هم اینک نیاز بیش از پنج هزاواحد زیردستی به مواد اولیه شیمیایی در کشور به همت پتروشیمی شازند تامین می شود و بخشی از محصولات تولیدی نیز صادراتی است.

پتروشیمی شازند یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پلیمری و مواد شیمیایی است و از طرح های مهم زیر بنایی کشور محسوب می شود.

ساخت این شرکت در سال ۱۳۶۳ تصویب و مرحله نخست آن در سال ۱۳۷۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.

فراورده های پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، بوتادین، پلی بوتادین، اسید استیک، وینیل استات، اتیلن اکساید و اتیلن گلایکولها، اتیل هگزانول، بوتانولها و اتانول آمینها از جمله مهمترین تولیدات این شرکت است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.