واگنپارس؛ اعتصاب کارگران و تحول بزرگی که در راه است!
واگن پارس اراک با حدود ۹۰۰ نفر پرسنل، قدمتی حدود ۴۰ سال و مساحتی حدود ۳۳ هکتار به عنوان یک شرکت مادر در حوزه صنعت ریلی شناخته شده و معدن منابع و ذخایر استاندارد علمی و تجربیات کارآمد در حوزه صنعت ریلی است.
به گزارش مرکزی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، این شرکت در عمر ۴۰ سالهی خود مانند دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی فراز و نشیبهای بسیاری را طی کرده و البته پروژههای ارزشمندی را به انجام رسانده است اما، چندی است که مشکلات بیش از پیش خودنمایی میکنند؛ تا جایی که برخی کارگران اعتصاب را برای بهبود شرایط انتخاب کردهاند.
یکی از کارکنان این کارخانه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا؛ با اشاره به تعطیل کردن کارخانه از بیستودوم تا سیام مردادماه توسط مدیرعامل اظهار کرد: از اول شهریورماه تاکنون کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کردهاند و خواستار توجه به مطالبات خود هستند.
وی در تبیین علت این اعتصاب عنوان کرد: اجرای طرح طبقهبندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق از جمله دلایلی است که کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. در حال حاضر ۳۰ درصد حقوق تیرماه و همچنین ۱۰۰ درصد حقوق مردادماه هنوز پرداخت نشده است.
وی با تأکید بر اینکه دریافتی کارگران بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، افزود: با پرداخت ۳۰ درصد این حقوق عملاً گذران زندگی در چنین شرایط اقتصادی ممکن نیست.
وی تصریح کرد: مدیرعامل کارخانه در روز اول کاری سال ۹۳ در جلسهای که با کارگران و کارکنان شرکت داشت با اشاره به تعدد پروژهها، خواستار تلاش و فعالیت بیش از پیش کارکنان شد و کارگران نیز با مشکلات خود را سازگار کردند اما، در شرایط کنونی ادامه فعالیت غیرممکن شده و خواستار توجه به حقوق و مزایای خود هستیم.
این کارگر کارخانه با تأکید بر اینکه کارگران سرمایه و توان اصلی کارخانه هستند اما، نیازهای آنها مورد توجه قرار نمیگیرد، افزود: با توجه به این همه توانایی چرا این شرکت باید با مشکلات مالی روبرو باشد؟ از طرفی، وزارت صنایع نیز با آزاد کردن واردات واگن، به نوعی تولید واگن را کم کرده و در نهایت موجب بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید میشود، پس این وزارتخانه نیز در عدیده شدن مشکلات مقصر است.
وی یکی از عمده مشکلات این کارخانه را تغییر مدیرعامل در بازهی زمانی کوتاه دانست و گفت: مدیرعامل برای بهبود شرایط و یافتن راه چاره نیازمند زمان است اما، قبل از درک اوضاع و انجام اقدامی خاص در شرکت، تغییر میکند و سهامدار نیز خود را در مشکلات کارخانه دخالت نمیدهد.
وی افزود: ما کارکنان شرکت واگنپارس به علت بدقولی شرکت به بانکها و مؤسسات مالی نه میتوانیم ضامن شویم و نه میتوانیم وام دریافت کنیم و در کنار این موضوع از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستیم.
فقط ۳۰ درصد کارخانه فعال است
وی انجام تمامی این پروژهها و تأمین قطعه، تولید و تحویل به موقع به مشتری را نیازمند منابع مالی عنوان کرد و گفت: این شرکت توانایی تولید واگنهای مترو را با تولید ۷۷ دستگاه کامل و ۲۰۳ دستگاه استراکچر بدنه واگن مترو اثبات کرده است و علیرغم اینکه فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جامعه جا افتاده است و اکثر کلانشهرها زمینه و زیرساخت خطوط مترو را دارند اما، اکثراً برای تأمین سود و منفعت واردکنندگان، واگنهای مترو وارد میشوند در صورتی که چند شرکت واگنساز میتوانند در تولید واگن مترو با یکدیگر همسو شوند و در نهایت نیاز کشور را برطرف کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی شرکتهای حمل و نقل ریلی به جای اینکه به اقتصاد تولید کشور رونق ببخشد واگنهای دست دوم از کار افتاده را وارد میکنند و با کمی تغییرات و زیباسازی جهت استفاده به خطوط ریلی سرازیر میکنند در حالی که شأن و منزلت مردم کشور بالاتر از این است که از واردات دست دوم و واگنهای ناایمن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه واگنپارس تنها شرکتی است که از بدو شروع تولید واگن تا تحویل آن را خود، طراحی، اجرا، بازرسی و از مونتاژ چرخ و محور تا بهرهبرداری یک واگن را انجام میدهد، عنوان کرد: شرکتهای اقماری نیز در مجموعهی واگن پارس مشغول فعالیت هستند.
این کارگر واگنپارس خواستار توجه بیشتر به پرسنل و رفع مشکلات به صورت عمقی و کامل شد و افزود: رسیدگی مقطعی به مشکلات کارساز نخواهد بود.
واگنپارس تنها ۲۰ درصد معوقه دارد
به گزارش ایسنا، محمد محمدی مدیرعامل شرکت واگنپارس اراک در پاسخ پیگیری خبرنگار ایسنا در خصوص شرایط کنونی کارخانه و اعتصاب کارگران گفت: از آغاز مدیریت من در کارخانه که از پنجم اسفندماه ۹۲ صورت گرفت تلاش اصلی معطوف بر پرداخت معوقات کارگران و کارکنان این شرکت بوده است.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای مدیریت من کارگران دو ماه حقوق معوقه داشتند، افزود: در اسفندماه ۹۲ کلیه حقوق معوقه کارکنان به همراه حقوق اسفندماه به صورت کامل پرداخت شد.
محمدی با اشاره به اجرای طرح طبقهبندی مشاغل که امروز مورد اعتراض کارگران قرار گرفته است، گفت: این طرح قبل از شروع کار من در کارخانه از آذرماه ۹۲ در حال انجام بود و کارگران بابت اجرای آن حدود ۵۰ هزار تومان دریافت میکردند که با ورود من طرح مجدداً بازنگری و اصلاح شد چراکه اجرای آن با مشکلاتی همراه بود و براساس آن کیفیت خدمات در کارخانه افزایش داشت و همچنین معوقات و حقالزحمهها نیز پرداخت شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۰ درصد حقوق کارگران و کارکنان شرکت پرداخت نشده است، گفت: در بیست و پنجم مردادماه یکی از روزنامههای محلی استان خبری را با تیتر درشت مبنی بر اعتصاب کارگران شرکت واگن پارس منتشر کرد در صورتی که در آن زمان کارخانه در تعطیلات تابستانی به سر میبرد و این امر باعث شد که کارگران بعد از پایان تعطیلات با حضور در کارخانه دست به اعتصاب بزنند و این اقدام روزنامه عملاً شرایط را بغرنج کرد.
تحولی بزرگ برای واگنپارس در راه است
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از کارگران به کار بازگشتهاند اما، مشکل اینجاست که نمایندهای از جانب کارگران مراجعه نکرده است تا مسائل بررسی شود. ما در جلسات خود با معاونان و شورای اسلامی کار کارخانه شرایط را بررسی کردهایم و اگر این اعتصاب صرفاً به دلیل پرداخت حقوق و رفاهیات باشد وجاهت ندارد چون حقالزحمه و خدمات رفاهی نیز برای کارگران و کارکنان در نظر گرفته شده است و از ابتدای سال تاکنون برای هر کارگر ۵۰۰ هزار تومان پاداش شامل کارت هدیه سال نو، هدیه روز کارگر، روز مرد، روز زن و جشن ۴۰ سالگی واگن پارس پرداخت شده است و در کنار آن مشکل بیمهای که دچار عقبافتادگی شده بود با جلساتی که بیمهگذاران داشتهایم کاملاً رفع شده است.
وی با اشاره به عقد قراردادی با هتل امیرکبیر در راستای استفاده پرسنل به همراه خانواده از رستوران این هتل گفت: براساس این قرارداد چهار هزار نفر پرسنل اصلی و اقماری این شرکت میتوانند از این مزایا استفاده کنند.
محمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی، وضعیت تحریم و چالشهایی که در بحث تولید وجود دارد، اضافه کرد: همه کارگران شرکتها مطالباتی دارند و ما همواره در جهت برآورده کردن خواستههای آنها تلاش داشتهایم و قراردادی نیز در حال انعقاد است که با انجام آن تحولی بزرگ در کارخانه ایجاد خواهد شد.
به نظر میرسد واگنپارس در شرایط موجود نیازمند حمایت بیش از پیش برای رفع مشکلات موجود بویژه در حوزه فعالسازی تمامی ظرفیتی است که در آن موجود است تا هم کارکنان بزرگترین واحد تولیدی صنعت ریلی کشور نگران تأمین معیشت نباشند و هم مدیران بتوانند شأن کارکنان را در ارائهی خدمات و پرداختها حفظ کنند.
گزارش از: آذر اسفندیاری