پیشگیری، تنها راه کنترل VHS

به گزارش مرکزی دیلی، افشین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، در ارتباط با بیماری VHS افزود: سپتی‌سمی‌همولوژیک ویروسی یا VHS در ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان به صورت حاد تا مزمن بروز پیدا می‌کند و برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ از آلمان گزارش شده است.

وی ادامه داد: این بیماری بطور معمول در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان مشاهده می‌شود ولی ماهیان قزل‌آلای جویباری نیز در اثر تماس با ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان آلوده مبتلا شده‌اند. البته این بیماری در سایر ماهیان رؤیت نمی‌شود.

اسماعیلی به توضیح این بیماری پرداخت و تصریح کرد: این بیماری در بین ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی که از آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها استفاده می‌کنند به صورت فصلی بروز پیدا می‌کند.

این مدرس دانشگاه، منبع اصلی انتقال این بیماری را، ماهیان قزل‌آ‌لای رنگین‌کمان آلوده عنوان کرد و گفت: معمولاً تعداد زیادی ویروس این بیماری از طریق مدفوع و ادرار اینگونه ماهیان به داخل آب وارد می‌شود البته این بیماری در فصل گرم توسط ماهیان مبتلا به اشکال نهفته حفظ و نگهداری می‌شود.

همه‌گیری و تلفات

وی با اشاره به میزان همه‌گیری و تلفات این بیماری طی فصول سال تأکید کرد: بیشترین همه‌گیری در طول ماه‌های فصل زمستان ایجاد می‌شود؛ در فصل‌ بهار به تدریج فروکش می‌کند و در تابستان و اوایل پاییز به صورت انفرادی دیده می‌شود.

سرپرست پخش واکسن استان مرکزی، اضافه کرد: بر اساس مشاهدات چندین ساله‌ی متخصصین بیماری‌های آبزیان، این بیماری در سه حالت حاد، مزمن و عصبی تشخیص داده است.

وی مرگ‌ومیر شدید، رنگ تیره‌ی قزل‌آلاهای مبتلا و بیرون‌زدگی واضح کره‌ی چشم، بروز کم‌خونی و رگه‌هایی از خونریزی بر روی آبشش ماهیان را از نشانه‌های حاد این بیماری عنوان کرد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: مرحله‌ی مزمن این بیماری با تلفات پایینی همراه است و در یک دوره‌ی طولانی اتفاق می‌افتد. در این مرحله ماهیان مبتلا عموماً از بی‌حسی، تیرگی رنگ بدن و برآمدگی وسیع محوطه شکمی رنج می‌برند.

وی میزان تلفات در عفونت تأخیری( مرحله‌ی عصبی) را کم عنوان و اشاره کرد: برخی از ماهیان در این مرحله دچار فعالیت زیاد و تعادل ضعیف که همراه با شنای چرخشی و عمومی و انقباضی ناحیه‌ی شکم است می‌شوند و سالم بنظر می رسند.

اسماعیلی با اشاره به حساس بودن ماهیان قزل آلا نسبت به این بیماری خاطرنشان کرد: بیشترین مرگ‌ومیر در بین ماهیانی که سن‌شان ۶ ماه است و حدود ۲۰۰ گرم وزن دارند ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در ماهیان سن بالاتر نیز مشاهده شده ‌است افزود: میزان میرگ‌ومیر حاصل از این بیماری در ماهیان قزل آلای رنگین کمان سن بالا کم است.

این دکترای تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان، حداکثر دمای مطلوب برای تکثیر این ویروس را بین ۱۲ الی ۱۴ درجه و همچنین حداقل دما را چهار درجه سانتیگراد عنوان کرد و گفت: این ویروس شدیداً به گرما حساس است.

وی بیان کرد: عامل ویروس این بیماری از طریق آب، لوازم تخم کشی و احتمالاً پرندگان منتقل می‌شود. تاکنون دلایلی مبنی بر انتقال از طریق تغذیه یا مواد تخمدانی یافت نشده است.

وی با بیان اینکه این ویروس می‌تواند در ماهی منجمد به زندگی خود ادامه دهد و به نقاط بسیار دور منتقل شود افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد قزل‌آلای رنگین کمان تولیدی استان مرکزی در مراکز پرورش ماهی شهرستان‌های اراک، خنداب، شازند و فراهان تولید می‌شود.

 

کنترل و درمان

این مدرس دانشگاه با اشاره به نبود واکسن برای درمان بیماری‌های آبزیان خاطرنشان کرد: تنها یک واکسن برای درمان باکتر‌یایی آبزیان موجود است و در کشور با مشکل نبود واکسن مواجه هستیم.

اسماعیلی پیشگیری را تنها راه کنترل این بیماری تلقی کرد و گقت: این کنترل از طریق صدور گواهینامه‌های بهداشتی برای مراکز پرورش ماهی امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری درمان خاصی ندارد، یادآور شد: استفاده از بچه ماهی سالم و ایجاد قرنطینه کامل، عدم استفاده از وسایل و لوازم دیگر استخر‌ها، کاهش استرس و ضدعفونی سریع استخرها، استفاده از آب چاه و چشمه، جلوگیری از ورود ماهیان وحشی به مزرعه از شیوه‌های درمان است.

توصیه‌های بهداشتی

وی عنوان کرد: کلیه‌ی پرورش‌دهندگان باید نسبت به تهیه بچه ماهی از مراکز مجاز اقدام کنند و در هنگام خرید، گواهی سلامت را از فروشنده درخواست کنند.

اسماعیلی افزود: تمامی پرورش‌دهندگان و مراکز فروش بچه ماهی جهت جابه‌جایی و حمل‌ونقل ماهی زنده بایستی از طریق دامپزشکی شهرستان گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دریافت کنند.

وی اظهارکرد: کلیه‌ی مراکز فروش بچه ماهی نیز باید نسبت به استخدام مسئول فنی یا دامپزشک اقدام و مراتب را به شبکه‌ی دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

وی در پایان اضافه کرد: همچنین کلیه‌ی مراکز فروش ماهی باید با دریافت نام کاربری و پسورد به منظور ثبت ورود و خروج، فروش و هرگونه‌ جابه‌جایی بچه ماهی در سطح استان و کشور از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه( ‌GIS) اقدام کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.