خداحافظی مهمانان عروسکی با معرفی بهترینها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، ۱۲ گروه نمایشی از استانهای اردبیل، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، تهران، چهارمحال و بختیاری و کردستان از روز ۳۱ مرداد مهمان استان مرکزی در شهر اراک بودند که این این نمایش ها با معرفی برگزیدگان جشنواره عروسکی به کار خود پایان داد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کشور در این مراسم گفت: هم اکنون کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با ۹۰۰ مرکز در سراسر کشور و سه هزار مربی با ۱۲ فعالیت در خدمت کودکان و نوجوانان کشور است.

سید صادق رضایی با بیان اینکه فرآیند محور بودن یکی از اهداف جشنواره بود، افزود: گرایش کودکان و نوجوانان به امور فکری و غریزی است بنابراین تاکید کانون بر پرورش فکر و اندیشه کودکان است که توجه و ترویج حس کنجکاوی، پرسشگری، کارگروهی و مطالعه در دستور کار قرار دارد.

فرآیند تعلیم و تربیت باید از کودکی دنبال شود

وی با اشاره به اینکه فرآیند تعلیم و تربیت باید از کودکی دنبال شود، اظهار کرد: اجرای نمایش عروسکی یکی از فعالیت های کانون در پرورش روحیه گروهی و تیمی کودکان است.

رضایی گفت: کانون به واسطه اهدافی که دارد توجه ویژه به این هنر را در برنامه هایش قرار داده است و هنر نمایش و نمایش عروسکی یک از دغدغه های هنرمندان این مرکز بوده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره راهی است برای ارتقا کمی و کیفی نمایش عروسکی افزود: نگاه کانون به برگزاری جشنواره ها هرگز رقابت و قدرت نمایی فردی نبوده و جشنواره بهانه ای است برای رسیدن یک فرآیند.

مدیرعامل کانون گفت: فرآیند مورد نظر کانون،حرکتی است که از کتابخانه ها آغاز می شود و در یک کار گروهی ، خلاقیت فردی را در کنار کار جمعی به بالندگی می رساند.

رضایی با اشاره به افزودن بخش مربی به جشنواره اظهار کرد: در همین راستا نگاه کانون به دنبال آن است که در آینده ای نزدک مربیان هنری خود را به تولید نمایش های حرفه ای با هدف عرضه در سالن ها و مراکز کانون و کتابخانه های کانون سوق دهیم و در نتیجه شاهد نمایش های عروسکی با رعایت اصول حرفه ای، دغدغه های تربیتی و آموزشی کانون خواهیم بود.

پرورش فکر کودک و نوجوان رسالت کانون است

رییس پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان است در این مراسم گفت: پرورش فکر کودک و نوجوان رسالت کانون است.

محمدباقر آدوسی افزود: پرورش در انسان با دیگر موجودات تفاوت دارد و آن هم حوزه فکر و اندیشه است و معتقدیم تربیت از طریق القا، تلقین و عادت نیست بلکه از طریق اندیشه است و فعالیت های کانون به عنوان یک واسطه و ابزار برای تغییر نگرش طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در کانون فعالیت‌ها تنها جنبه آموزشی ندارند، افزود: کانون تلاش بر ایجاد یک رغبت و یک حرکت در درون بچه‌ها دارد و آن تغییر نگرش و تغییر هویت است نه اینکه این‌که مدام تلقین شود که حتما این کار را بکنید و این کار خوب است.

آدوسی ادامه داد: فعالیت نمایش عروسکی از آن فعالیت‌هایی است که با علاقه و انگیزه و رغبت بچه‌ها، مواجه است و بچه‌ها با عشق آن را می‌پذیرند، زیرا چون خودشان را در صحنه می‌بینند و خودشان را همه کاره این قضیه می‌دانند.

معاون فرهنگی کانون نمایش عروسکی را یک فعالیت چندرسانه ای عنوان و گفت: فعالیت نمایش عروسکی نه تنها یک فعالیت است بلکه کتاب خوانی را رشد می‌دهد و باعث افزایش فعالیت‌های نشریه‌نگاری می‌‌شود. به گسترش فعالیت‌هایی مانند نقاشی، موسیقی، سرود و خیلی از فعالیت‌های کانون در کنار این فعالیت کمک می‌کند، یک فعالیت انگیزشی برای ‌توسعه فعالیت‌های دیگر است.

رونمایی از ۴ اثر مربیان کانون برای اولین بار

دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی در ادامه گفت: بخش مربیان برای نخستین بار با موافقت مدیرعامل کانون وارد جشنواره شد و برای نخستین بار از لوح فشرده ۴ اثر مربیان در بخش نمایش عروسکی رونمایی می شود.

حسین موذن افزود: این چهار اثر در چهار سطح الف، ب، ج و د رتبه بندی و بر اساس رتبه برای اجرای عموم در استان های خود بودجه و حمایت دریافت می کنند و به نوعی تمرکززدایی از اجراها نیز می شود.

وی همچنین از ارسال این ۴ لوح فشرده به تمامی مراکز کشور خبر داد.

استان مرکزی میزبانی شایسته

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در ادامه این مطلب گفت: استان مرکزی برای دومین بار میزبان این جشنواره بوده است و در این دوره میزبان ۱۲ گروه برگزیده از سراسر کشور بود.

محمدتقی حقی افزود: جشنواره نمایش عروسکی باید روح کتابخانه ای خود را حفظ کند و اهمیت بخش فرآیندمحور را در دستور کار قرار دهد.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی را از برنامه های جنبی این جشنواره عنوان و گفت: اراک از ۳۱مرداد میزبان ۱۲ گروه نمایشی، ۸ گروه از اعضا و ۴گروه از مربیان بود و در روزهای جشنواره شاهد برگزاری کارگاه های آموزشی هم بودیم.

وی گفت: حسن دادشکر، علی اکبر حلیمی و محسن عظیمی پویا داوران بخش مربیان و پگاه صمدی، کیانا ابطحی و علی کاظمی داوران بخش اعضا بودند.

پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۳۱ مرداد در اراک آغاز و تا دوم شهریور ادامه داشت در اولین روز از این جشنواره، نمایش “گرگ‌نامه” از استان کردستان و ” پرنده های قالی از اردبیل” در بخش مربیان و نمایش‌های “بزک جنگلی شاه” از استان سیستان و بلوچستان و “عروسی خاله ‌سوسکه” از استان اردبیل و نمایش “موری‌ها وتارتاری” از استان آذربایجان غربی و نمایش “گرگ قصه‌ها” از تهران در بخش اعضا اجرا شدند.

در روز دوم جشنواره نیز نمایش های “دوستی باور نکردنی” از استان خراسان جنوبی، “به دنبال فلک” از استان چهار محال و بختیاری، “سنگ‌ها بی‌گناهند” و “پرپروک”از کردستان در بخش اعضا و نمایش های “مرغک بودن” از آذربایجان غربی و “یخی که عاشق خورشید شد” از چهار محال و بختیاری در بخش مربیان اجرا شدند.

هیئت داوران در دوبخش اعضا و مربی برگزیدگان را به شرح ذیل اعلام کردند:

در بخش اعضا : رتبه اول نمایش عروسکی ” دوستی باورنکردنی” از استان خرسان جنوبی،رتبه دوم نمایش عروسکی “پرپروک” از استان کرمانشاه و رتبه سوم نمایش عروسکی ” گرگ قصه ها” از استان تهران را به خود اختصاص دادند.

در بخش مربیان

در طراحی و ساخت عروسک هیچ گروهی حائز رتبه نشد و جایزه دوم به فاطمه برمال برای نمایش” پرنده های قالی” از استان کرمانشاه رسید.

در عروسک گردانی به طور مشترک عروسک گردانان شخصیت گرگ از نمایش ” گرگ نامه” محمد وطن خواه، محمدرا راستگو و محمد شاهمحمدی از کردستان و فاطمه برمال عروسک گردان پیرزن در نمایش ” پرنده های قالی” حائز رتبه برتر شدند.نویسندگی این بخش به آقای محمدتقی اسماعیلی برای نمایش “پرنده های قالی” و کارگردانی برتر هم به سید یاسر هاشم زاده برای نمایش ” گرگ نامه” از کردستان رسید.

در بخش مربیان ۴ اثر برگزیده ” گرگ نامه” از کردستان، ” پرنده های قالی” از اردبیل، “مرغک بودن” از آذربایجان غربی و “یخی که عاشق خورشید شد” از چهارمحال و بختیاری به ترتیب رتبه های الف ، ب، ج و د را به دست آوردند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.