دخالت غیرحرفه ای در مرمت و تغییر فضاآسیب عمیق به بازار اراک زده است

به گزارش مرکزی دیلی،ˈسید محمد حسینیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه بازار اراک به عنوان یکی از الگوهای مهم معماری ایرانی و اسلامی با ویژگیها و ظرافت های خاص بیش از دو قرن قدمت دارد اما در دو دهه اخیر خسارت و آسیب های جدی در بخش های مختلف آن ایجاد شده است.

وی بیان کرد: عمده این خسارت ها در مرمت خودسرانه و غیرکارشناسی کسبه برای تغییر ارتفاع سقف مغازه ها، تقسیم فضاهای کسب و کار با تیغه بندی و بارگذاری غیراصولی و استفاده از مصالح غیر مرتبط با این مجموعه ارزشمند بوده است.

وی ادامه داد: مجموعه بازار تاریخی اراک با هویت کالبدی شهر اراک گره خورده و به عنوان میراث مهم فرهنگی این خطه محسوب می شود که نیاز است با تعریف مدیریت جامع و آسیب شناسی این بنا علاوه بر کاربریهای اقتصادی در حوزه گردشگری نیز جایگاه خود را بیابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: مدیریت و رسیدگی به امور بازار تنها وظیفه میراث فرهنگی نیست بلکه کسبه بازار نیز باید با آگاهی و دلسوزی در برنامه ها و مسایل بازار همسو باشند و با مشارکت مالی و معنوی زمینه جبران جراحات این بنای ارزشمند و حفظ و حراست بهینه آن را فراهم کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال قول مساعد برای تامین بخشی از اعتبارات مرمتی بازار تاریخی اراک را داده است و نیاز است برای تسریع در عملیات مرمت اضطراری این بنای تاریخی صاحبان مشاغل و کسبه همکاری مسوولانه داشته باشند.

حسینی بیان کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار به عنوان بخش اعظم قلعه سلطان آباد و هسته اولیه شهر اراک به دست یوسف خان گرجی والی این خطه گذاشته شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: پرونده پیگیری ثبت جهانی بنای تاریخی بازار اراک نیز در دست انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با یادآوری اینکه ۹۰ درصد بازار با حدود ۴۰۰ مغازه در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، اضافه کرد: تعیین تکلیف و مشارکت بیشتر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای مرمت مغازه ها ضروری است.

وی ادامه داد: همگرایی بیشتر شهرداری در مدیریت بازار اراک و پیش بینی یک پایگاه آتش نشانی در حوزه بازار تاریخی برای مهار سریع حریق احتمالی یکی از نیازهای ضروری است.

حسینی ادامه داد: مراجع قضایی و اجرایی باید همکاری بیشتری را در جمع آوری غیر قانونی برخی از عناصر در مجموعه بازار تاریخی اراک داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش و ارتقای آگاهی مردم و کسبه بازار از ارزش های تاریخی و حفظ و احیای بازار تاریخی اراک و تلاش برای ایجاد محدودیت های ترافیکی خاص و تقویت زیرساخت های گردشگری در حوزه این مجموعه از اولویت های کاری میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی است.

مجموعه تاریخی بازار اراک بخش های مختلف با کاربری هایی شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاروانسراها دارد.

این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از چهار جهت به دروازه های قدیم شهر متصل می شده است و به نوعی استراتژیک ترین نقطه شهر در زمان های گذشته بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.