تشکیل اتاق فکر گردشگری استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، سید محمد حسینی شامگاه دوشنبه در نشست مشترک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد افزود: در این اتاق فکر، باید سیاست‌های بلند مدت برای همکاری با دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد و راهکارهای توسعه در تمامی زمینه‌ها تدوین شود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و شبکه فرهنگ و هنر برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در راستای افزایش تعامل، هم‌فکری و همکاری سه جانبه و نیز واگذاری تصدی‌گری به بخش غیر دولتی و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت، همکاری‌های سازمان‌های مردم نهاد و افزایش آگاهی‌های عمومی منعقد شده است.

حسینی اظهار کرد: در سنوات گذشته و در دولت‌های مختلف تفاهم نامه های بسیاری منعقد شده اما آنچه مهم است خارج شدن از بروکراسی و ورود به اجرای تفاهم نامه ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد با دارا بودن انرژی و پتانسیل‌های فراوان می‌توانند با فکر و اندیشه‌های نوین بازوی قدرتمند دولت در اجرای هر چه بهتر امور باشند.

حسینی خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد از بطن مردم برخواسته‌اند و می‌توانند به عنوان پل ارتباطی مشکلات را به دستگاه‌های اجرایی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت یازدهم با دو رویکرد تدبیر و امید تغییرات بنیادی در اداره امور دولتی را رقم زده است، بیان کرد: اتخاذ تصمیمات صحیح و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات در شرایط کنونی باشد.

افراط و تفریط ضربه جبران ناپذیری بر بدنه کشور وارد خواهد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: افراط و تفریط ضربه جبران ناپذیری بر بدنه کشور وارد خواهد کرد که خسارت ناشی از آن در کوتاه مدت حل نخواهد شد

حسینی با بیان اینکه دومین رویکرد در دولت یازدهم امید است، اظهار داشت: اشاعه موضوعاتی که در جامعه به ناامیدی منجر شود، کاری بسیار خطرناک است که منافع کشور را به خطر می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه در بیان مشکلات کشور باید از بزرگ‌نمایی خودداری کرد، ادامه داد: همچنین اداره امور کشور باید در راستای تحقق سیاست‌های رهبر معظم انقلاب باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در حوزه پژوهش، گردشگری، صنایع دستی، مرمت ابنیه تاریخی، جذب سرمایه‌گذار و آموزش صنایع دستی حامی و کمک‌رسان این اداره باشند.

حسینی در ادامه از احداث شهرک صنایع دستی در اراک خبر داد و خاطر نشان ساخت: این شهرک می‌تواند مرکز انسجام صنعتگران، هدفمند کردن آموزش، بازاریابی برای اقلام تولیدی و نمایشگاه دائمی صنایع دستی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: میراث فرهنگی و صنایع دستی معرف هویت ایرانی و سرمایه نرم نظام است که باید به درستی حفظ و احیا شود.

سیدمحمد حسینی گفت: میراث فرهنگی و صنایع دستی ابعاد مختلفی دارد و انتقال مفاهیم عمیق و هویت تاریخی و فرهنگی به واسطه این حوزه به تنهایی از عهده یک سازمان یا دستگاه خارج است

وی ادامه داد: حراست و احیای داشته های فرهنگی در بخش های تاریخی، معنوی ، طبیعی و دستی نیازمند حساسیت لایه های اجتماعی و مشارکت همه بخشها است.

رویکرد اصلی دولت یازدهم استفاده از ظرفیت های مردمی و کارشناسی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: رویکرد اصلی دولت یازدهم استفاده از ظرفیت های مردمی و کارشناسی است و حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با روی گشاده از سمن های مردمی در ماموریت های تخصصی استقبال می کند.

وی اظهار کرد: قابلیت های عرصه فرهنگ مصداق به ارزش تدبیر پیشینیان است و باید که با برنامه های حساب شده و به دور از افراط و تفریط ها و جهت گیری سیاسی از این بخش در توسعه دانایی و امید در بین مردم بهره جست.

حسینی گفت: محور هر ماموریت تخصصی و تصمیم در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اندیشه است و پرداختن به مسایل مقطعی و سلیقه ای بدون پشتوانه پژوهش در این عرصه پذیرفته نیست.

سیاوش آقاخانی مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: تعداد ۴۳۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان فعالیت می کنند و برای استفاده هدفمند از طرفیت این سازمان ها آنان در قالب هشت کمیته تخصصی فعالیت خود را انجام می دهند.

آقاخانی در این جلسه اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد همچون بال های یاری گر در کنار دستگاه های اجرایی کمک رسان آنان در انجام وظایف هستند و با حضور خود در صحنه های مختلف سازمان ها را به سمت رسیدن به اهداف خود یاری می کنند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد به سبب غیر سیاسی بودن فعالیت های خود پایدار هستند و با انجام امور داوطلبانه و خیرخواهانه ثمرات خوبی را در جامعه رقم می زنند.

مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی تصریح کرد: خدمت خالصانه و خیرخواهانه داوطلبان و خیران در کنار دستگاه ها و مجموعه های دولتی سبب شده است که آنها یاری گر واقعی این مجموعه ها به حساب بیایند.

آقاخانی با اشاره به اهداف تعیین شده سازمان های مردم نهاد گفت: خانه سازمان های مردم نهاد ۳ هدف اساسی را در مجموعه فعالیت های خود گنجانده است که شامل نشر آگاهی عمومی در حوزه های گوناگون، انجام وظایف زمین مانده دولت، نظارت بر حسن اجرای امور توسط دستگاه های دولتی می شوند.

وی افزود: با افزایش آگاهی در سطح جامعه می توان میزان مشارکت را افزایش داد و با توجه به این موضوع می توان نقش دستگاه های استانی بهتر معرفی کرد.

مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند با مشارکت مردم و به کارگیری از توان آنها بسیاری از امور دولتی را به انجام رسانیده و در جهت آنها تلاش کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.