تعداد مشاوران متخصص در استان مرکزی جوابگوی نیاز مردم نیست

به گزارش مرکزی دیلی، آذردخت همتا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با توجه به گسترش و تعدد روز افزون مشکلات و اختلالات روانی و اجتماعی در سطح جامعه هر چه در بخش مشاوره‌ای و پیشگیرانه سرمایه‌گذاری کنیم، مناسب خواهد بود، اما در حال حاضر تعداد مشاوران ورزیده و متخصص در سطح استان جوابگوی نیاز مردم نبوده و لازم است تا با تدابیر مناسب در برنامه‌ریزی‌های آینده این بخش را قوی کرد.

وی تصریح کرد: بدون شک با سرمایه‌گذاری در این بخش با رویکرد پیشگیرانه می‌توان از سایر عوارض، هزینه‌ها و مشکلات در جامعه جلوگیری کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر چهار دفتر مشاوره حضوری دولتی، ۱۲ مرکز مشاوره حضوری غیر دولتی و یک مرکز جامع مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در استان فعالیت دارد.

همتا افزود: شهرستان‌های کمیجان، خنداب، تفرش، آشتیان و فراهان فاقد مراکز مشاوره هستند و با وجود فراخوان طی دو مرحله در سال، متقاضی برای تاسیس مرکز مشاوره در این شهرستان‌ها وجود ندارد.

به گفته وی در حال حاضر ۶ مرکز مشاوره حضوری غیردولتی در اراک، سه مرکز در ساوه، یک مرکز در شازند، یک مرکز مشاوره حضوری غیر دولتی و یک دفتر مشاوره دولتی در زرندیه، یک مرکز مشاوره حضوری غیردولتی و یک دفتر مشاوره دولتی در خمین، یک دفتر مشاوره دولتی در دلیجان و یک دفتر مشاوره دولتی در محلات فعالیت دارند و مرکز مشاوره تلفنی تمام شهرستان‌های استان را پوشش می‌دهند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان استقبال مردم از مراکز مشاوره گفت: متاسفانه در شهرستان‌های کوچک و روستاها به دلیل نبود فرهنگ مشاوره استقبال چندانی صورت نمی‌‌گیرد که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

همتا تاکید کرد: مشاوره در سه سطح پیشگیری (اولیه، ثانویه، ثالثیه) باعث کمک به حل مشکلات مراجعین و ارتقاء سطح سلامت افراد، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اختلالات و مشکلات روانی اجتماعی می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم به دلیل نبود فرهنگ استفاده از مشاوره، ترس از بیان مسائل خصوصی زندگی‌شان به دلیل کوچک بودن محیط به خصوص در شهرستان‌ها و ترس از برچسب خوردن بیمار روانی استقبال چندانی از مراکز مشاوره ندارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه در بهزیستی دو نوع خدمات مشاوره ارائه می‌شود، افزود: این مشاوره شامل مشاوره تلفنی (از طریق تماس با خط ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰) و مشاوره حضوری در مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی است.

همتا با اشاره به تاثیر مشاوره در حل مشکلات افراد خاطرنشان ساخت: مراجعه کننده در فرآیند مشاوره نسبت به مشکل خود آگاهی یافته و توسط کمک مشاور، در انتخاب راه حل مناسب و تصمیم‌گیری یاری می‌شود.

به گفته وی مردم از سراسر استان می‌توانند با خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ تماس برقرار کرده و یا اینکه به مراکز مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی که نوبت‌دهی آنها هم به شکل تلفنی و هم حضوری است مراجعه کرده و خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی پیرامون وضعیت هزینه‌های مشاوره گفت: هزینه‌های دریافت شده از مراجعین طبق تعرفه‌های ابلاغی از سوی سازمان بهزیستی کشور است که البته برای مددجویان زیر پوشش بهزیستی نیم بها و در برخی موارد رایگان و همچنین برای افراد بی‌بضاعت به منظور استفاده از خدمات مشاوره‌ای به تشخیص مددکاری یارانه تعلق می‌گیرد.

همتا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مردم هنگامی که برای دریافت مشاوره با بهزیستی تماس می‌گیرند مشاوران بهزیستی آن‌ها را به سمت مراکز مشاوره سوق می‌دهند، پاسخ داد: امکان ارائه مشاوره‌ای تخصصی و روان‌درمانی در مدت ۳۰ دقیقه و از راه دور امکانپذیر نیست، بر این اساس مشاوره تلفنی بیشتر جنبه ارائه راهنمایی داشته و همکاران شاغل در مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ پس از مصاحبه اولیه، ارزیابی و تشخیص مشکل تماس گیرندگانی را که نیازمند دریافت خدمات تخصصی‌تر و سریعتر مشاوره هستند را  به مراکز مشاوره حضوری ارجاع می‌دهند.

وی اظهار داشت: تمام مشاوران شاغل در مراکز مشاوره باید واجد شرایط اختصاصی مندرج در آیین‌نامه‌های تخصصی مشاوره از جمله دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط، گواهینامه‌های آموزشی مورد تأیید سازمان بهزیستی و دو سال سابقه کار مرتبط بوده و توسط کمیته علمی تخصصی پذیرش شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.