شیمی سبز قطعه مفقوده‌ای از پازل رفع آلودگی هوای اراک

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر نیازی معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه شیمی سبز یکی از اهداف و محورهای اصلی برگزاری کنفرانس ملی شیمی, مهندسی شیمی و صنعت در اراک بوده است اظهار کرد: شیمی سبز در بردارنده فرایندهای شیمیایی بر اساس اصولی است که محصولات و ضایعات آن هیچگونه آسیبی به محیط زیست نرساند.

وی افزود: اگر بتوانیم در شهر آلوده‌گی‌‌خیز اراک تحقیقات‌مان را به سمتی سوق دهیم که شیمی سبز در همه فرایندهای شیمیایی کارخانجات از جمله در تولید رنگ، تجهیزات و قطعات و خصوصا سوخت خودروها کاربردی و اجباری شود می‌توانیم تا حد زیادی از آلودگی بسیار زیاد هوای این شهر صنعتی بکاهیم.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه آزاد اراک در ادامه بیان کرد: مسئولین در صنایع هنوز آشنایی ۱۰۰ درصد با شیمی سبز ندارند و این نیاز وجود دارد که کارگاه‌های علمی و پژوهشی برای مسئولین در کارخانجات ترتیب در این رابطه داده شود.

وی همچنین درخصوص سطح برگزاری اولین کنفرانس ملی شیمی، مهندسی شیمی و صنعت افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها در سطح ملی آشنایی محققین و اساتید و دانشجویان با یکدیگر و با پروژه‌هایی که در دانشگاه‌های دیگر ارائه می‌شوند است.

وی این مهم را موجب گسترش و توسعه علمی در کشور دانست و با اشاره به اینکه نام این کنفرانس شیمی و صنعت بوده و خود زمینه برقراری ارتباط هر چه بیشتر علم و صنعت و ایجاد تولیدات علمی و کاربردی‌تر کردن آنها را در صنعت فراهم می‌کند، از پژوهشگرانی دعوت کرد با ایجاد کارگاه‌های پژوهشی  زمینه را برای برقراری ارتباط بیش از پیش بین صنعت و تولیدات دانشگاه فراهم کنند که این خود موجب تجاری شدن علم می‌شود.

نیازی همچنین عملیاتی کردن بودجه پژوهشی در بخش صنعت و کارخانجات که قبلا برای آنها مصوب شده را راهکار دیگری در راستای برطرف کردن موانع موجود در مسیر اهداف و پروژه‌هایی که در دانشگاه به آنها پرداخته می‌شود دانست.

وی استقبال دانشجویان و اساتید را از این کنفرانس در سطح عالی بیان کرد و افزود: مقالات در سطح گسترده‌ای در دو بخش شیمی و مهندسی شیمی از دانشگاه‌های سراسر کشور و از شهرهای مشهد، تبریز، یاسوج، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، تهران و عمدتا از شهرهای جنوبی کشور مانند هرمزگان، بندرعباس، بوشهر و خوزستان به کنفرانس ارائه شدند و ۱۵ درصد از این مقالات از استان مرکزی بودند.

نیازی افزود: از بین ۲۰۰ مقاله ارائه شده ۲۰ مقاله که از مقالات دیگر مهم‌تر و کاربردی‌تر باشند به صورت کتابچه‌ای در مجله تخصصی شیمی دانشگاه آزاد اراک به چاپ خواهد رسید.

وی از برگزاری مستمر و سالانه این کنفرانس‌ها در دانشگاه آزاد خبر داد و همچنین درخصوص برگزاری این کنفرانس در سطح بین‌المللی پس از سه دوره برگزاری این کنفرانس‌ها ابراز امیدواری کرد.

نیازی خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از مقاله‌های ارائه شده به این کنفرانس در رابطه با شیمی سبز تدوین شده بودند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.