پایان فاز ششم اطلس جامع نظام آموزش عالی استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، غلامرضا فتح‌آبادی شامگاه چهارشنبه در دهمین نشست اعضای شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان مرکزی اظهار کرد: اطلس جامع نظام آموزش عالی استان در سال ۸۸ به تصویب رسید که تاکنون در هر سال یک فاز از آن اجرا و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این کار برای نخستین بار در کشور اجرا شده که با کسب تأییدیه از وزارت علوم پس از اتمام در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی دارای ۸۱ مرکز آموزش عالی است که از این تعداد ۱۵ مرکز دولتی، ۱۳ مرکز پیام نور، ۲۲ مرکز علمی کاربردی، ۱۹ واحد آزاد اسلامی و ۱۲ موسسه آموزش عالی غیر دولتی هستند.

فتح‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ دانشجو در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ درصد در مراکز دولتی،۲۰ درصد در مراکز پیام نور، ۱۰ درصد در مراکز علمی و کاربردی، ۴۶ درصد در مراکز آزاد اسلامی و هفت درصد در مراکز غیر دولتی در حال تحصیل هستند.

وی خاطر نشان کرد: ۴۴ درصد از دانشجویان معادل ۵۱  هزار و ۳۱۸ نفر دختر و ۵۶ درصد بالغ بر ۶۶ هزار و ۱۲۷ نفر پسر هستند که ۶۲ درصد از دانشجویان بومی و ۳۸ درصد غیر بومی هستند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه ۱۸ درصد از دانشجویان در مقطع کاردانی و ۶۰ درصد در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند گفت: هشت درصد از جمعیت استان را دانشجویان تشکیل می‌دهند و از هر ۱۰۰ نفر هشت نفر دانشجو هستند.

فتح‌آبادی اظهار کرد: همچنین ۸۸ واحد خوابگاهی با حضور ۱۱ هزار و ۷۱۵ دانشجو در سطح استان وجود دارد که ۵۳ درصد دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌ها دختر و ۴۷ درصد از آنان پسر هستند.

به گفته وی رشته‌های حسابداری، مدیریت، کامپیوتر، برق، عمران، روانشناسی، معماری، حقوق، مکانیک و صنایع ۱۰ رشته دانشگاهی برتر در استان هستند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: تعداد دانشجویان در سال گذشته و در مقایسه با سال ۹۲ با چهار درصد رشد منفی روبرو بوده و تعداد مراکز دانشگاهی از ۸۵ واحد به ۸۱ واحد در سال گذشته رسیده است.

ارتباط دانشگاه با صنایع از مهم‌ترین اهداف دانشگاه اراک است

رئیس دانشگاه اراک نیز در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار و ۲۹۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، گفت: توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین افزایش پژوهش و ارتباط دانشگاه با صنایع از مهم‌ترین اهداف دانشگاه اراک است.

سعید حمیدی ضمن انتقاد از افزایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تصریح کرد: متأسفانه در سنوات گذشته شاهد تربیت دانشجویانی بی‌کیفیت و مدرک محور در برخی از دانشگاه‌ها بوده‌ایم که این امر به یکی از آسیب‌های حوزه آموزش در کشور تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید بکوشند نیروی انسانی کارآمد را تربیت کرده و در آینده کشور تأثیرگذار باشند.

ماهیت دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارت محوری است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اراک نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ماهیت این مرکز مهارت محوری است بیان کرد: این دانشگاه بر اساس نیازهای مهارتی کشور و با الگوبرداری از کشور آلمان شکل گرفته است.

رضا پورایمانی افزود: امروزه دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی ۳۰ درصد از مراکز آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک این رقم به ۵۰ درصد خواهد رسید.

به گفته وی هم‌اکنون ۱۵ هزار دانشجو در ۲۳ مرکز علمی و کاربردی مشغول به تحصیل هستند که برای ترم آینده هشت مرکز علمی و کاربردی در استان راه‌اندازی خواهد شد.

ورودی اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را هنرجویان هنرستان‌ها تشکیل می‌دهند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای امیرکبیر اراک نیز گفت: ورودی اصلی این دانشگاه را هنرجویان هنرستان‌ها تشکیل می‌دهند و این مرکز آماده پذیرش دانشجویان است.

علی محمدنظری خاطر نشان کرد: در این مرکز ۱۱ رشته کاردانی و سه رشته کارشناسی مورد نیاز صنعت به دانشجویان ارایه می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ۷۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنایع مشغول به کار می‌شوند.

بهبود وضعیت دانشگاه آزاد اراک به مساعدت و حمایت مالی نیاز دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز با بیان اینکه هفت مرکز آموزشی این دانشگاه در شرایط نامطلوب قرار دارند، اظهار کرد: بهبود وضعیت این مراکز به مساعدت و حمایت مالی نیاز دارد که انتظار داریم استانداری مرکزی در این زمینه یاریگر دانشگاه آزاد باشد.

علیرضا نظام آبادی ادامه داد: در ۶۰ درصد از مراکز آموزشی دانشگاه آزاد تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا ارایه می‌شود و این دانشگاه آمادگی دارد نیاز صنعت استان در حوزه امور آموزشی را رفع کند.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.