خبرگزاری ها غایبان بزرگ جشنواره دوم…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، با تاسیس سرای روزنامه نگاران در کشور و ایجاد فضایی آموزشی و پژوهشی برای ارتقا سطح کیفی آثار خبرنگاران این سرا در کنار برنامه های آموزشی خود اقدام به برگزاری جشنواره های فصلی استانی در بخش های مختلف نمود. فرصت کوتاه دو دوره اجرای جشنواره، مجال را برای رسانه های استان مرکزی فراهم آورد تا در دو دوره توانایی های خود را در فضایی رقابتی محک بزنند.

جشنواره فصلی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در فصل بهار چند ماه پیش با اعلام برترین ها به پایان رسید و پس از آن فراخوان جشنواره فصل تابستان اعلام شد که با توجه به بازخورد جشنواره اول در استان، با استقبال زیاد رسانه های استان روبرو شد.

هرچند زمزمه هایی مبنی بر برگزار نشدن جشنواره در دوره های بعد به گوش می رسد و فراخوان این جشنواره برای فصلِ پاییز نیز اعلام نشد ولی برگزاری همین دو دوره جشنواره فضای رقابت و تلاش برای ایجاد کیفیت در آثار را به همراه داشت؛ اما بی شک هر جشنواره و پدیده فرهنگی، هنری و علمی در کنار تمام آثار مثبت خود، در دل خود کمبودهایی را دارد.

اولین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان مرکزی در حالی برگزار شد که بسیاری از اهالی رسانه به تفکیک نشدن بخش خبرگزاری ها از هفته نامه ها و روزنامه ها اعتراض داشتند به همان شکلی که در تمام جشنواره های مطبوعات چه جشنواره های فصلی کشور و چه جشنواره های سالانه، آثار خبرگزاری ها  و مطبوعات در هر رشته جداگانه داوری می شود و از آنجاییکه فضای انتشار آثار این دو بخش متفاوت است قطعا تفاوت هایی نیز در کیفیت و کمیت آثار آن ها وجود دارد، بنابراین قرار گرفتن این دو بخش در یک داوری خیلی منطقی به نظر نمی رسید.

درخواست اهالی رسانه این بود که هفت رشته سرمقاله، مقاله، مصاحبه، تیتر، گزارش خبری، عکس به طور جداگانه برای خبرگزاری ها و هفته نامه ها و روزنامه ها داوری شوند و بخش صفحه آرایی هم به طور ویژه برای مطبوعات برگزار و داوری شود.

در دور اول جشنواره، جوایز شش رشته مشترک، بین خبرگزاری، هفته نامه ها و روزنامه های سراسری استان پخش شد و در برخی رشته ها خبرگزاری ها نیز گوی سبقت را ربوده بودند که شاید همین شاکله اعتراض ها را برای داوری مشترک به همراه داشت.

اما دور دوم جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه خبری در حالی برترین های خود را شناخت که برای  تشویق و ترغیب بیشتر و همچنین به دلیل نزدیکی کیفیت آثار علاوه بر برترین های هررشته سه عنوان شایسته تقدیر هم به هر رشته اضافه شد. در میان تمام هیاهوی معرفی برندگان و برگزیدگان نکته ای مهم و قابل تامل به چشم می خورد: نبودن نام خبرگزاری های فعال استان در میان برترین ها و تقدیری ها در هیچ یک از رشته ها به استثنای رشته عکس که البته آن هم به دو شایسته تقدیر از خبرگزاری ایسنا و یک مقام سوم از خبرگزاری مهر خلاصه شد.

هرچند عنوان “دومین جشنواره فصلی مطبوعات استان مرکزی” در پوستر و تبلیغات جشنواره و نیامدن نام خبرگزاری ها در این عنوان شائبه هایی مبنی بر خروج بخش خبرگزاری ها در جشنواره را ایجاد می کرد اما حضور سه برنده در بخش عکس این ادعا را نقض می کرد؛ اما چند نکته در این میان در هاله ای از ابهام ماند: نکته اول اینکه آیا واقعا اعتراض اهالی رسانه عملی شد و بخش خبرگزاری ها و مطبوعات برای این دور جشنواره جداگانه داوری شد که اگر اینطور بود برگزیدگان بخش خبرگزاری ها چه شدند؟

دوم اینکه اگر آثار مطبوعات و خبرگزاری ها با هم داوری شدند که برخی، برگزیدگان خبرگزاری ها در بخش عکس را صحتی بر این موضوع می دانند، پس چرا در بنر و پوستر جشنواره نامی از خبرگزاری ها نبود؟!

و نکته سوم اینکه، ارائه گزارش های روزانه و قلم زدن برخی از خبرنگاران با تجربه و اهل فن در خبرگزاری های استان مرکزی و کسب مقام های برتر کشور توسط این افراد برای خبرگزاری ها، آیا نشان دهنده این نیست که شاید در جایی از داوری های جشنواره این بخش مهجور مانده است؟! و شاید در نگاهی کلی تر اصلا از بخش داوری جا مانده باشد؟

به هرحال نتایج این دور جشنواره فصلی مطبوعات استان مرکزی نارضایتی اهالی خبرگزاری های استان را به همراه داشت زیرا این نتایج فقط ضعف خبرگزاری های استان را در ذهن متبلور می کرد، که همه و همه می دانند که این ادعا، ادعای درستی نیست و همیشه خبرگزاری ها در پوشش، اعلام و تحلیل خبرها و ارائه گزارش های جامع پیش قدم بوده و هستند.

هرچند باز هم بر این موضوع تاکید می کنیم که این دو بخش دارای تفاوت هایی در فضای انتشار خبر و زمان آن هستند که باعث ایجاد سطوح مختلف کمی و کیفی در آثار پدید آمده در آن ها می شود که قطعا دو محصول متفاوت را در یک کفه ترازو قرار نداده و مقایسه نمی کنند.

با تمام این حرف ها نبود نام خبرگزاری ها در بین برترین های جشنواره دوم استان و حذف آن ها حتی از عنوان جشنواره نشان از مهجور ماندن این بخش که قلب تپنده خبر هر شهر، استان و کشور محسوب می شود، باعث رنجش پیشکسوتان و خبرنگاران این حوزه رسانه استان شد. امید که با نگاهی علمی و حرفه ای تر به چنین عرصه هایی نگاه شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.