برگزاری کارگاه آموزشی بهره برداران و جوامع محلی تالاب میقان اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، «امیر انصاری» روز پنج شنبه در کارگاه آموزشی بهره برداران و جوامع محلی تالاب میقان اراک که به مناسبت هفته تالاب (۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه) برگزار شد، افزود: تالاب میقان اراک به صورت مستقیم با شرایط آب و هوایی و معیشت منطقه و جمعیت روستاهای اطراف و شهر اراک در ارتباط است.

وی توضیح داد: بر هم خوردن رژیم آبی تالاب براثر خشکسالی های پیاپی و نداشتن حقابه کافی درسالهای اخیر سبب شده که این تالاب بستری مناسب برای تولید گرد و غبار محلی باشد و ادامه این روند حرکت شنهای روان، از بین رفتن گونه های ارزشمند و به خطر افتادن سلامت مردم ساکن نواحی همجوار آن را در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک به عنوان یکی از چهار زیست بوم تالابی امسال مشمول طرح پنج ساله حفاظت زیست بوم شده و برنامه های متنوعی با کمک دستگاه های اجرایی و جوامع روستایی و محلی در حفاظت و احیای آن پیش بینی شده است.

انصاری خاطرنشان کرد: شناخت علمی جوامع محلی از ویژگیهای زیست بومهای تالابی، مهمترین دستمایه همراهی و مشارکت مردمی در برنامه های حفاظتی است و می طلبد که مردم ساکن این مناطق پیشنهادات سازنده را در این حوزه منتقل کنند.

در این کارگاه یکروزه که با حضور زنان روستاهای حاشیه تالاب میقان اراک و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران این مناطق در مرکز رشد و کارافرینی زنان روستایی جهاد کشاورزی اراک برگزار شد در خصوص کارکردها، اهمیت، تهدیدها ، نقش اقلیمی و راهکارهای حفاظت بهینه از تالاب میقان اراک بحث و تبادل نظر شد.

تالاب کویری میقان اراک با وسعت ۲۵هزار هکتار به عنوان یکی از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت است که پیگیری برای ثبت آن در کنوانسیون رامسر در دستور کار قرار گرفته است.

این تالاب از زیستگاه های قدیمی و اصلی پرندگان مهاجر و حیات وحش کشور و به عنوان آخرین حلقه اکولوژیک حوضه آبریز دشت اراک مطرح است و تخصیص حق آبه مناسب به آن به منظور مهار ریزگردها و تعادل در اکوسیستم امری حیاتی است.

مساحت دریاچه فصلی این تالاب بسته به ورودی آب بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع متغیر است و در فصول گرم سال به دلیل تبخیر بالای منطقه به حالت نیمه خشک درمی آید و نیازمند تغذیه مصنوعی برای حفظ گونه های آبزی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.