شش هزار قطعه درنا و مرغابی در اراک در محاصره برف قرار گرفتند

به گزارش مرکزی دیلی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: درهفته اخیر دو بارش سنگین برف در شهر اراک رخ داده که به تبع آن ارتفاع برف در مناطق مختلف تالاب به بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر رسیده و پوشش کامل سطح زمین امکان دسترسی پرندگان به غذا را از بین برده و سرما و گرسنگی آنها را در معرض تلف شدن قرار داده است.

«امیر انصاری » گفت: آخرین برآوردها حاکی از آنست که دو هزار قطعه درنای خاکستری مهاجر و بیش از چهار هزار قطعه انواع مرغابی شامل گونه های آنقوت، سرسبز و پنجه و تعدادی غاز به دلیل ماندن طولانی در آب سرد قدرت پرواز را از دست داده و در معرض خطر جدی شکار و یخ زدگی هستند.

وی توضیح داد: لاشه تلف شده بیش از ۵۰ قطغع درنای خاکستری و مرغابی در حواشی این تالاب مشاهده شده که عمدتا توسط حیوانات وحشی دریده شده اند و هشت درنای زخمی و سرمازده نیز توسط گروه های امداد و محیط بانی طبیعی تحت مداوا و مراقبت قرار گرفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: گروه های گشت محیط بانی در روزهای اخیر با حضور در تالاب میقان، اقدام به دانه پاشی و عملیات حمایتی کرده اند اما حجم زیاد برف، اقدام عاجل و اثرگذار، تغذیه دستی وحمایت جدی دوستداران محیط زیست و تشکل های مردمی حامی حیوانات را ضروری ساخته است.

انصاری اظهار کرد: در نامه ای به ستاد بحران استانداری مرکزی درخواست کمک فوری برای خرید دانه و علوفه برای حیات وحش و پرندگان شده است.

وی یادآور شد: یکی از علاقه مندان محیط طبیعی اراک برای کمک به پرندگان در برف مانده، یک تن گندم خریداری و در اختیار محیط زیست استان گذاشت که در چندین مرحله عملیات دانه پاشی به صورت دستی در سطح تالاب انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این حامی حیات وحش همچنین یک تن علوفه نیز خریداری کرده که قرار است با کمک مردم و محیط بانان در زیستگاه هفتاد قله و تالاب میقان برای وحوش پخش شود.

انصاری توضیح داد: ساکنان بومی روستاهای حاشیه کویر میقان نیز در این مدت پا به پای محیط بانان و گروه های محیط زیست برای تأمین آذوقه و امنیت درناها و سایر پرندگان همکاری داشته اند و از آنان تقاضا می شود در صورت مشاهده هر گونه شکار و یا زنده گیری پرندگان، مراتب را به محیط بانان اطلاع دهند.

هر ساله با سرد شدن هوا حدود دوازده هزارقطعه درنای مهاجر از مناطق سیبری به چهار زیستگاه طبیعی استان مرکزی کوچ کرده و با بارش نخستین برف، این منطقه را به مقصد مناطق جنوبی و کشورهای آفریقایی ترک می کنند.

امسال نیز اکثر این پرندگان با بارش اولین برف در دو هفته اخیر از استان مرکزی پر کشیدند اما گروه های باقی مانده این پرندگان باارزش، به خاطر تأخیر در مهاجرت، در برف مانده و حیاتشان در معرض خطر جدی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.