استـان در انتـظار تـغییر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از صداری اراک، بنا بر شنیده‌ها به استانداران اعلام شده که انتخاب فرمانداران تنها باید از میان افراد شاغل در وزارت کشور و گزینه‌های موجود در این چارچوب باشد،دستورالعملی که شاید در ابتدا هیچ مشکلی نداشته باشد و شاید بسیاری آن را سبب تخصصی تر شدن انتخاب فرمانداران بدانند.
انتخاب یک فرد از بدنه وزارت کشور می توانست اتفاق میمونی باشد که در کارنامه دولت یازدهم ثبت شود؛ اما ایراد کارآن هنگام خود نمایی می کند که در دولتی با بدنه اصلاح طلب یک مدیر مجبور باشد از بین گزینه های اصولگرا انتخاب فرماندارنماید،چرا که ظرف هشت سال گذشته یا همه نیروهای اصلاح طلب برکنار شده ویا بازنشست شده اند. حال این سوال پیش می آید که انتخاب یک مدیر اصولگرا به عنوان فرماندار بایک استاندار اصلاح طلب چه  نتیجه ای می تواند داشته باشد،چراکه این مسئله در واقع جمع اضداد است و بی تردید نمی تواند پیامدهای خوبی برای استان در پی داشته باشد. امری که بی تردید می توان گفت روند انتخاب فرمانداران را برای مدیران ارشد استانی کند ساخته است .البته باید گفت طرح این مساله از سوی وزارت کشور بسیار تامل برانگیز است، در واقع اصولگرایان را در لایه های زیرین هنوز قدرتمند نگه می داردو این سئوال را در ذهن متبادر می سازد که اگر این وزارت کشور و مدیران احمدی نژادی می توانستند که به یقین در زمان خود اقدام می کردند تا کشور را به سراشیبی مشکلات هدایت ننمایندو البته هزاران سئوال بی پاسخ دیگر…
شاید همین اظهار نظر سبب شده شاهد روند کند انتخاب فرمانداران از سوی مدیران ارشد در سراسر کشور باشیم. البته به این امرمی توان تعامل با مجلس اصولگرا را نیز افزود. مجلسی که در ۸ سال زعامت اصولگرایان در کشور بنیان نهاده شده و پایه هایش در آن موقع تثبیت شده است.به هر حال همه این مسائل و شاید دقت مدیران استانی سبب گردیده تا شاهد روند لاک پشت وار انتخاب فرمانداران در استان مرکزی به مثابه سراسر کشور باشیم. روندی که برخلاف آرمان های ۲۴ خرداد ناامیدی و یاس را در مردم بنیان می نهد و باعث می شود شعف نسبی حاکم بر جامعه به تدریج رنگ ببازد. حتی اگر دلیل این بررسی و گام های آهسته ، بررسی دقیق وضعیت استان باشد؛ اما این سوال پیش می آید که واقعا در بین نیروهای بومی استانی آیا مدیری کارآمد پرورش نیافته است که مدیر ارشد سیاسی استان بتواند از او استفاده کند؟
به هر روی، در حالی که دردومین صده روزهای فعالیت دولت یازدهم به سر می بریم، هنوز مردم استان مرکزی شاهد تغییرهیچ فرمانداری در شهرستان های خود نبوده اند.از اراک که در دوران حکومت اصولگرایان، هم طیفی های خود فرماندار می گفتند «در فرمانداری را که ببندید، هیچ اتفاقی نمی افتد» تا شازند که چندین فرماندار را تجربه کرد و ساوه ای که فرماندارش نرفته بازگشت، این وقفه تقریبا طولانی در انتخاب مدیران استانی به عنوان بازوی اجرایی مدیر ارشد استان، نمی تواند پیام چندان مسرت بخشی برای ساکنان استان مرکزی باشد.
فرمانداران مجری سیاست های دولت احمدی نژاد بوده اند
یک فعال سیاسی در شهر ساوه نیز با اشاره به این مطلب که اساس مسئله مطرح شده رای مردم به تغییر بوده است،گفت: فرمانداران مجری سیاست های دولت احمدی نژاد بوده اند، در واقع با تغییر دولت باید گزینه ای همسو با سیاست های دولت دکتر روحانی بر سر کارآید.
امیرحسینی تصریح کرد: فرماندار جدید باید پیگیر سیاست های اعتدالی دولت جدید بوده و مجری برنامه های کلان کشوری باشد.وی با اشاره به سهم اندک شهر ساوه در مدیریت ارشد استان،خاطرنشان ساخت: با توجه به سطح بالای اجتماعی و مساحت و جمعیت شهر ساوه این انتظار از استاندار مرکزی می باشد که مردم ساوه در مدیریت های کلان استانی نقش پررنگ تری را داشته و از توان و ظرفیت آنان به خوبی استفاده شود.
سیاست عمومی کشور در حال تغییر است و دولت جدید باید قوی تر عمل کند
یک فعال سیاسی دلیجان نیز با اشاره به این مطلب که این شهر نیاز به تغییر دارد، گفت: دولت تغییر کرده و مردم باید این تغییر را در مدیریت ها احساس کنند.دلاوری اولویت کار فرماندار دلیجان را مسایل سیاسی این شهرستان دانست و افزود: اگر فرماندار در سیاست ورزی خبره باشد و به خوبی از فرصت ها و نیروها استفاده کند، به بالا بردن تعاملات و کم کردن تعارضات اجتماعی کمک می کند.  وی خاطرنشان ساخت: سیاست عمومی کشور در حال تغییر است و دولت جدید باید قوی تر عمل کند.
رئیس ستاد دکتر روحانی در دلیجان تاکید کرد: فرمانداران نماینده گفتمان دولت هستند و تغییر آنها باید با نگاه استراتژیک صورت پذیرد. به هر روی باتوجه به لزوم تغییر فرمانداران که در شهرستان های مختلف استان مرکزی امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، بازار گفتمان سیاسیون و به کارگرفتن مدیرانی شایسته در استان داغ است و در این میان اسامی متعددی مطرح می شود.
با توجه به سخنان وزیر کشور به نظر می رسد تغییر فرمانداران اراک، خمین، ساوه، فراهان، دلیجان و شازند در اولویت مدیر ارشد سیاسی استان قرار می گیرد؛چه اینکه هر یک از این افراد از سازمانی خاص مانند جهاد کشاورزی، مخابرات، آلومینیوم و کمیته امداد امام(ره)با حکم ماموریت به عنوان فرماندار انتخاب شده بودندو یا با وزارت کشور به صورت قراردادی همکاری می کردند.
بنابراین منطقی است که رایزنی جهت تعیین مدیر ارشد در این شهرستان ها در صدر رایزنی ها قرار گیرد. اما ظاهرا گزینه های محدودی مطرح هستند.
به هرحال گزینه هایی که مطرح می شوند، همه گمانه زنی هاست که براساس اخبار نیمه موثق مطرح می شود و تنها ثبت جوهر حکم می تواند ضامن ثبت نام آنها به عنوان فرماندار یکی از شهرستان های استان باشد. باید منتظر ماند و شاهد بود این بار قرعه به نام چه کسی  ثبت می شود،چرا که کارنامه عملکرد همه این فرمانداران و استانداران نمره دولت تدبیرو امید را در پایان ثبت خواهد کرد.باید منتظر ماند و دید مردم در پایان چه نمره ای به عملکرد مدیران می دهند؟و البته در این میان زمان و تسریع در به کارگماردن مدیران نیز مسئله ای است که نباید از دید مدیر ارشد استان دور بماند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.