رشد منفی استان مرکزی در برداشت بی‌رویه از منابع آبی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، خلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه کمبود آب را یک مسئله ملی دانسته و اظهار داشت: توجه به این مسئله نیازمند یک اقدام ملی است.

 

وی ضمن اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از ظرفیت‌های موجود آب در استان عنوان کرد: استان مرکزی در این زمینه در ردیف هشتم و رشد منفی نسبت به استان‌های دیگر دارد.

 

 مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی بیان داشت: بالغ بر ۹۲ درصد آب استان در بخش کشاورزی و ۸ درصد مابقی در بخش شرب و صنعت مصرف می‌شود.

 

خلیلی با اشاره به هدر رفت ۷۵ درصد آب مصرفی خانوارها در شست‌وشو اظهار داشت: با نصب کاهنده‌ها ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

 

وی در ادامه ضمن تأکید بر افزایش دو درجه‌ای گرمای تابستان امسال گفت: مصرف آب استان در مردادماه امسال نسبت به تابستان های سال‌های گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی خاطرنشان ساخت: در مردادماه امسال مصرف آب از بالاترین حد خود گذشت به طوری که تولید آب به پنج هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه رسید.

 

خلیلی در ادامه متوسط مصرف آب استان برای هر نفر در شبانه‌روز را ۲۵۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: قطعی آب اولین استرس را به خود خانواده‌ها وارد می‌کند و همه باید تلاش کنند تا حداقل ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

وی با بیان اینکه مصرف آب باید از ۲۵۰ لیتر در ثانیه به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کند، بیان داشت: تا پایان برنامه پنجم در ظرف دو سال و نیم آینده باید پرت شبکه نیز تا ۶ درصد کاهش یابد.

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی بیان داشت: نزدیک به ۵۰ درصد آب سد کمال صالح از طریق ۹ شبکه جدا از هم توزیع می‌شود.

 

خلیلی به ۲۰ پروژه نیمه تمام در سطح استان اشاره کرد و گفت: چهار تصفیه‌خانه‌ آب‌وفاضلاب در دست بهره‌برداری است که دو تصفیه‌خانه از این تعداد در نیمه اول سال ۹۳ به اتمام می‌رسند.

 

وی به تشریح عملکرد هشت ماهه شرکت آبفای استان مرکزی پرداخت و گفت: در مدت زمان یاد شده ۱۰ حلقه حفر و تجهیز چاه، ۱۵ کیلومتر اصلاح شبکه آبرسانی، ۲۴ کیلومتر توسعه شبکه آبرسانی، ۶.۵ کیلومتر اصلاح و توسعه خط انتقال و هزار و ۵۲۲ فقره اصلاح انشعابات انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی با بیان اینکه مخزن ذخیره آب پنج هزار مترمکعبی در شهرستان‌های اراک و خمین ودو هزار مترمکعبی در خشکرود آماده بهره‌برداری است، افزود: مخزن دو هزار مترمکعبی پرندک نیز ۱۴ درصد پیشرفت داشته است.

 

خلیلی بیان کرد: تصفیه‌خانه آب ساوه نیز با ظرفیت ۵۷۵ لیتر در ثانیه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی با اشاره به بدهکاری ۶ میلیارد تومانی مشترکین آب و فاضلاب عنوان کرد: ۵۰ درصد مطالبات مربوط به صنایع و ادارات و کمتر از ۱۵ درصد مربوط به بخش مسکونی است.

 

مدیرعامل شرکت آبفای استان مرکزی ضمن تأکید بر اینکه از نظر قانونی مسئولیت تأمین آب فضای سبز برعهده آبفای استان نیست بیان کرد: با توجه به تنگناهای آب شرب شهرهای بزرگ به خصوص اراک امکان تأمین آب فضای سبز از طریق آبفای استان وجود ندارد.

 

خلیلی در پایان تشکیل شورای عالی آب را در راستای بررسی چالش‌های کمبود آب اقدامی موثر دانسته و گفت: تاکنون سه جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار و اولین جلسه این شورا هفته آینده در استان مرکزی برگزار می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.