مصالحه ۸۷ درصدی پروندههای ارجاعی به دوایر مشاوره پلیس در استان مرکزی
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، سرهنگ قدرتالله زمانینژاد در اینباره گفت: بکارگیری مشاوران و مددکاران اجتماعی در نیروی انتظامی از جمله برنامههایی است که در تحقق رویکرد جامعهمحوری پلیس با هدف ایجاد رابطه نزدیک، صمیمی و اعتمادآمیز بین پلیس با مردم انجام شد.
وی افزود: شناسایی ریشهها و زمینههای رفتاری نابهنجار و بزهکاریها، تلاش در جهت از بین بردن بسترهای بروز معضلات اجتماعی و پیشگیری از آنها، آگاهسازی جامعه به منظور افزایش تواناییهای مقابلهای و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحرانهای زندگی از جمله برنامههایی است که در مراکز مشاوره دنبال میشود.
معاون هماهنگکننده فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به فعالیت دایره مشاوره و مددکار اجتماعی در کلانتریهای استان تصریح کرد: این دوایر در کلانتریهای استان با هدف تعمیق نقش حمایتی پلیس در جامعه، کاهش حجم پروندههای اجرایی به مراکز قضایی، ایجاد فراغت خاطر بیشتر برای مراکز انتظامی در رسیدگی به امور اساسی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه راهاندازی شده و در طرح مکنا، کیفیسازی آنها مورد تأکید بوده است.
سرهنگ زمانینژاد اضافه کرد: در این بخش، مددکاران وظیفه دارند به افرادی که توسط دایره قضایی کلانتری به واحد مشاوره کلانتری ارجاع داده میشوند کمک کرده و ضمن ارائه خدمات مشاورهای نسبت به رفع مشکل آنان اقدام و در صورت امکان، مابین طرفین دعوی مصالحه ایجاد کنند.
وی به بازخورد مثبت بکارگیری مشاوران در کلانتریها تأکید کرد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر به مرکز مشاوره « آرامش » و مشاوران مستقر در کلانتریهای استان مراجعه داشتهاند که در ارزیابیهای صورت گرفته بیش از ۸۷ درصد پروندههای ارجاعی به آنان منجر به مصالحه شده و در پژوهشهای میدانی رضایتمندی شهروندان از عملکرد پلیس در این حوزه نیز حاصل شده است.