نمایشگاه ملی سنگ نگاره‌ها در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از برگزاری نخستین همایش ملی سنگ نگاره های استان مرکزی در سال جاری خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی رضوانی در حاشیه بازدید های نظارتی خود در خمین افزود: این همایش با همکاری پژوهشگاه باستان شناسی ایران، معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار می شود.

وی گفت: سنگ نگاره ها جزو آثار بسیار ارزشمند تاریخی هستند که اطلاعات جامعی در خصوص دوران قبل از تاریخ که انسانها هنوز به صورت کلامی با یکدیگر صحبت نمی کردند و خط نیز اختراع نشده بود به ما می دهند.

وی بیان کرد: سنگ نگاره ها در حقیقت فرصتی برای کاووش در زمینه رنجیره تمدنی بشر قبل از تاریخ از منظر مردم شناسی و بهترین ابزار برای انتقال پیام به بشر هستند.

رضوانی اضافه کرد: این سنگ نگاره ها حاوی اطلاعات حدود جغرافیایی، مسیرهای عبوری، ترس، نگرانی ها، عبادت ها، بندگی و اجتماعات بشر دوران ماقبل تاریخ را به نشان می دهند.

وی ادامه داد: در اراک، خمین، خنداب، کمیجان، فراهان، تفرش و آشتیان سنگ نگاره هایی با قدمت چند ده هزار ساله تا صدساله گذشته کشف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: ۲۵ مسیر از این سنگ نگاره ها به ثبت آثار ملی رسیده و بیشترین تراکم سنگ نگاره در شهرستان های اراک، خمین و تفرش است.

وی افزود: این همایش همچنین فرصتی برای معرفی سنگ نگاره های سایر استانهای کشور برای اینکه این آثار تاریخی به ثبت ملی برسند، است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.