جاسب بیلاقی در دل کویر

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، دهستان جاسب با آب و هوای کوهستانی و با جاذبه های طبیعی بکر و زیبا یکی از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان دلیجان در استان مرکزی است، این دهستان در شمال شهر دلیجان و در نزدیکی سد ۱۵ خرداد واقع شده و شامل هفت آبادی است.

جاسب از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها،‌ تپه ماهورهای مرتفع و کوه‌های استپی تا دشتی متغیر تشکیل شده و این زیستگاه یکی از پناهگاه‌های امن حیات وحش و از سرمایه‌های زیست محیطی استان مرکزی است.

این منطقه متشکل از روستاهای واران، هرازجان، کروگان، وشتکان، زر و سقونقان و بیژگان است و این هفت آبادی در دره ای به طول ۵۰ کیلومتر در راستای رود ازنا قرار دارد.

در روستای بیجگان که اولین روستای این منطقه است در فصل تابستان که گرما شدت می‌یابد مکان بسیار مناسب و دلپذیری برای اسکان گردشگران است.

رودخانه‌ فصلی ازنا از ارتفاعات دهستان جاسب سرچشمه می‌گیرد و فقط در اسفند و فروردین و تا خرداد آب دارد که عبور این رودخانه از مسیر روستاهای بیجگان و سقونقان، واران، روگان و هرازجان و نیز به علت کوهستانی بودن مناطق، آب و هوای با طراوتی را در فصل بهار و تابستان ایجاد می‌کند.

منطقه جاسب به علت شرایط کوهستانی، زیستگاه‌های جنگلی، خشکی پسند، مناطق مرتفع و صخره‌ای است که در بخش بسیار محدودی از اراضی غربی و جنوب غربی این منطقه به صورت نوار باریکی به سمت شمال شرقی منطقه به شمار می‌رود و گونه‌های پسته و بادام کوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه است.

جنگل­‌های مذکور به علت محدودیت سطح گسترش آنها در منطقه و استان، ارزش حفاظتی دارد و نیازمند توجه بیشتری در این خصوص است.

زیستگاه خشکی پسند، رویش­‌های مختلف درختچه‌ای کوتاه، گیاهان پشت‌های علفی و پایا و یک ساله است که محل زیست جانورانی نظیر قوچ و میش و گرگ، روباه، خرگوش، کبک و بسیاری جوندگان و خزندگان می باشد.

زیستگاه مناطق مرتفع و صخره‌ای در ارتفاعات کول آل و کوه تخت و کوه ولیجا دارای رویش‌های گرمسیری گونه‌های بالش وش و پشته‌ای که محل زیست بز و پازن و کبک و پلنگ است.

این منطقه محل تلاقی رویشگاه زاگرس با ارتفاعات مرکزی ایران می باشد که از گونه های مهم گیاهی می توان از بادام کوهی، بنه، زرشک، زالزالک و فرفیون و از گونه های مهم جانوری میتوان ازبزو پازن، قوچ و میش، آهو، پلنگ و گرگ، بلدرچین و سارگپه نام برد.

مهمترین کوههای این منطقه که تفرجگاه در فصل بهار و تابستان محسوب می شود، شامل ولجیا، سلالت، برزه و گرگو است.

پناهگاه حیات وحش جاسب با مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۷۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ طی مصوبه شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.