تفرش قطب گردشگری استان مرکزی می‌شود

به گزارش مرکزی دیلی، محسن رحمتی  بعد از ظهر امروز در حاشیه آئین رونمائی از پنج اثر معنوی شهرستان تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به اینکه تبدیل شهرستان تفرش به قطب گردشگری استان مرکزی نیازمند برنامه مدون است، افزود: شهرستان تفرش با برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی ویژه، طبیعت بکر، محیط زیبا، ویژگی‌های خاص اقلیمی، داشتن مفاخر و دانشمندان، آثار تاریخی فراوان و جاذبه‌های گردشگری متنوع که در دل خود جای داده می‌تواند انتظارات هر گردشگری را برآورده سازد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: شهرستان تفرش قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری استان مرکزی را دارد و رسیدن به این مهم با توجه به کمبود بودجه در بخش دولتی نیازمند حمایت خیرین و مشارکت‌های بخش خصوصی و مردمی است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تفرش با توجه به داشتن آب و هوای مناسب همه ساله گردشگران بسیاری را به این منطقه خوش آب و هوا جذب می‌کند، تصریح کرد: نبود امکانات مناسب رفاهی و گردشگری از مهمترین معضلات این شهرستان در بخش گردشگری است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان داشت: علیرغم نبود امکانات مناسب در این شهرستان بسیاری از هموطنان این شهرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و در نظرسنجی‌های اعلام شده نیز بازدید از مناطق مذهبی و تاریخی در اولویت گردشگران است.

رحمتی شناخت فرصت‌های ناب گردشگری و شناسایی تهدیدها و از میان برداشتن آنها را از ملزومات توسعه گردشگری تفرش عنوان کرد و ادامه داد: تشخیص ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها و امکانات موجود و کسب درآمد از آثار تاریخی شهرستان از مهم‌ترین عوامل رسیدن به شرایط مطلوب در گردشگری تفرش است.

وی همچنین از ایجاد تفاهمنامه با اداره کل اوقاف و امور خیریه در آینده نزدیک به منظور کسب مجوز آب‌انبار بلور به عنوان موزه مردم‌شناسی تفرش خبر داد و گفت: حراست از آثار تاریخی به منظور جذب گردشگر و کسب درآمد برای رونق گردشگری از برنامه‌های آینده در این موزه است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: حفاظت از آثار تاریخی و معرفی آثار تفرش نیازمند وجود نیروهای متخصص و دلسوز در این شهرستان است که با پیگیری‌های انجام شده مجوز تاسیس اداره میراث فرهنگی در شهرستان تفرش صادر شده و در آینده‌ای نزدیک این اداره با کادری مجرب مشغول به فعالیت خواهد شد.

رحمتی با اشاره به ثبت آثار تاریخی و مذهبی تفرش ادامه داد: مهمترین آثار مذهبی در تفرش تکایا هستند که با هنر تعزیه ارتباط دارند و ۵ اثر طبیعی در استان مرکزی نیز به ثبت رسیده که همه متعلق به تفرش است، که شامل مکان‌های مذهبی همانند تکیه و امامزاده و درختان کهنسال است که در کنار تکیه و امامزاده قرار دارند.

وی گفت: هنر تعزیه تفرش به شماره ثبت ۱۳، مراسم علم برانی به شماره ثبت ۶۹۳، مراسم نخل گردانی به شماره ثبت ۶۹۲، مراسم علم گردانی روستای عزالدین تفرش به شماره ثبت ۱۰۲۴ و مراسم نخل بندان محله طرخوران به شماره ثبت ۱۰۲۵ آئین‌هایی هستند که در فهرست آثار معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده‌اند که امروز از آنها رونمایی شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.