پاسداشت آئین‌های ملی و مذهبی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استان مرکزی در هفته ای که گذشت آبستن رویدادها و اتفاقاتی در عرصه های مختلف بود. تشدید آلودگی هوا در اراک، انتصاب در حوزه بهداشت و درمان، گرامیداشت هفته ثبت احوال از جمله این رویدادها بود.

اضطرار وضعیت هوا در سومین روز زمستان

در اواسط هفته ای که گذشت، وضعیت هوای اراک در حالت اضطرار قرار گرفت. مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با اعلام ین خبر گفت: میزان غلظت ذرات معلق در هوای اراک در سومین روز از فصل زمستان از حد مجاز عبور کرد و در وضعیت هشدار قرار گرفت.

امیر انصاری افزود: وی علت این آلودگی را وارونگی هوا و ذرات معلق دی اکسید گوگرد اعلام کرد و گفت: علت عمده ناسالم شدن هوای اراک در روز جاری پدیده وارونگی دما و ایستایی و سکون هوا بر اثر سرما است.

انصاری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوای اراک ناشی از عملکرد صنایع است ادامه داد: این وضعیت تا تغییر شرایط جوی اراک ادامه داردوی ادامه داد: بر اساس اطلاعات نقشه های پیش یابی هواشناسی، آلودگی اراک به دلیل وارونگی و ایستایی هوا، تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد.

تعطیلی اراک از سوی کمیته اضطرار

پس از اعلام این خبر در پی تشدید آلودگی هوای اراک کمیته اضطرار استان مرکزی مدارس سه مقطع و دانشگاههای اراک را چهارشنبه چهار دی ماه تعطیل کرد.
۵۰ درصد از آلودگی هوای اراک ناشی از صنایع است.

این در حالی است که روز یکشنبه همین هفته در جلسه کاهش آلودگی هوای اراک، فرماندار خبر از عدم صدور مجوز برای طرح توسعه نیروگاه داد و افزود: مجوزی برای طرح توسعه نیروگاه شازند به دلایل زیست محیطی صادر نخواهد شد.

مسلم پور قاسمیان ضمن مخالفت با طرح توسعه نیروگاه ادامه داد: نیروگاه شازند به دلیل نداشتن مجوز سازمان محیط زیست و عدم رفع مشکلات مربوط به سوخت، اجازه اجرای عملیات مرحله دوم توسعه را نخواهد داشت و به جد در مقابل هر گونه توسعه آن ایستادگی می کنیم.

وی از تعلیق فعالیت سه واحد از نیروگاه شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت خبر داد و تصریح کرد: سه واحد نیروگاه شازند تعطیل شده و این نیروگاه تنها با یک واحد فعال است که در کنار این، تعطیلی این واحدها خطراتی مانند یخ‌زدگی واحدها، نیروگاه را تهدید می‌کند.

پورقاسمیان با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت واحدهای این نیروگاه متوقف شده است، اظهارداشت: در جلسه‌ای که با نماینده مردم اراک انجام شد، وی اعلام کرد اگر ظرف ۲۴ ساعت سوخت گاز نیروگاه تأمین نشود به دلیل اجرا نشدن مصوبات قانونی علیه نیروگاه اعلام جرم خواهیم کرد و این موضوع را از طریق مجامع قضایی پیگیر خواهیم شد.

زنگ خطر پیری در  استان مرکزی به صدا در آمد

هفته ای که گذشت، گرامیداشت ثبت احوال بود که ویژه برنامه هایی در این خصوص در استان برگزار شد. مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در یکی از نشست های خبر خود از سرعت زیاد استان مرکزی در حرکت رو به میانسالی خبر داد و گفت: هم اکنون ۳۵ درصدجمعیت استان زیر ۱۸ سال و استان مرکزی استان بسیار جوانی است.

مهدی چقایی افزود: در شرایط کنونی که خانواده‌ها تمایل کمتری به فرزندبیشتر دارند و سن ازدواج نیز بالا رفته است ادامه این روند استان مرکزی را به سمت میانسالی سوق می دهد.

وی همچنین از کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال خبر داد.

مدیر کل ثبت احوال استان نیز در ادامه از تعیین تکلیف ۱۲۰ هزار سند راکد در ثبت احوال کل استان مرکزی طی سال جاری خبر داد و گفت: اداره کل ثبت احوال استان موفق شد طی دو سال متوالی در سال های ۹۰ و ۹۱ رتبه نخست پوشش وقایع حیاتی را در کشور از آن خود کند.

بازسازی خط ریلی ایستگاه شازند به اتمام رسید

مدیرکل راه آهن اراک از اتمام عملیات اجرایی بازسازی خط یک ایستگاه راه آهن شازند خبر داد. جلال الدین کوکنار با بیان این خبر گفت:خط یک ایستگاه شازند به طول ۴۸۰ متر در مدت دو روز  بازسازی شد.وی افزود: خطوط قبلی از تراورس های چوبی و ریل های U33 تشکیل شده بود که در بازسازی اخیر ۲۷۰ متر از تراورس های بتنی و ریل ۶۰R استفاده شده و ۲۱۰ متر از ریل های U33 استفاده شده  است.

کوکنار هدف از این بازسازی ها را ارتقای سطح ایمنی خطوط برای سیر قطار ها به خصوص قطار های مسافری دانست و گفت: بازسازی بلاک های سمیه-مومن آباد و بلاک ساقه-باغیک و تطویل خطوط ایستگاه ها در اولویت کاری راه آهن اراک قرار دارد.

انتصابات در حوزه های مختلف

هفته گذشته، بازار انتصابات در استان گرم بود و دو انتصاب جدید در دو حوزه مختلف صورت گرفت.

انتصاب سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی اراک

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی حکمی دکتر حسن طاهراحمدی را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک منصوب کرد.در بخشی از متن وزیر بهداشت در این حکم آمده است: جناب آقای دکتر حسن طاهراحمدی نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک منصوب می شوید.

پیش از این دکتر مجید رمضانی مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک را بر عهده داشت.

انتصاب سرپرست سازمان زمین شناسی استان

محمد شیخی به عنوان سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه ایران مرکزی (استانهای قم و مرکزی) به مرکزیت اراک منصوب شد.

در حکم سرپرستی شیخی که به امضای محمد تقی کره ای (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور) رسیده عنوان شده است: نظر به تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه ایران مرکزی به مرکزیت اراک معرفی می گردید.

تجلیل از پژوهشگران برتر ناحیه یک آموزش و پرورش اراک

به مناسبت هفته پژوهش از ۷۵ نفر از پژوهشگران فرهنگی و دانش آموزان پژوهنده آموزش و پرورش ناحیه یک اراک با حضور جمعی از مسئولین و پژوهشگران تجلیل شد
معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از رشد حضور در طرح معلم پژوهنده استان مرکزی خبر داد و گفت: حضور پژوهندگان معلم استان مرکزی رشد۳ برابری یافته است.

عزیزآبادی ادامه دارد: در سال گذشته ۵۹۰ معلم در این طرح حضور داشتند که امسال این حضور سه برابر و به هزار و ۸۰۰ نفر در طرح معلم پژوهنده رسیده است.

۹۵ درصد بی سوادان استان مرکزی شناسایی شدند

هفته گذشته هفته نهضت سوادآموزی نیز بود. معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از شناسایی ۹۵ درصد بی سوادان در سطح استان مرکزی خبر داد و گفت: طبق آخرین آمار سال ۹۲، تعداد بی سوادان استان به ۴۸ هزار نفر رسیده است.

خیرعلی مینایی با بیان اینکه اقدامات لازم برای شناسایی این افراد انجام شده است گفت: مراحل پایانی شناسایی این افراد انجام و ۹۵ درصد این افراد به تفکیک و براساس آدرس دقیق محل سکونت شناسایی شده اند.

وی اظهار کرد: اکنون در استان مرکزی ۹۴ درصد افراد جامعه هدف که ۱۰ تا ۴۹ سال دارند از نعمت خواندن و نوشتن برخورداند.

۴۵ معتاد خطرناک در سطح شهر اراک دستگیر شدند  

فرمانده انتظامی شهرستان اراک از تداوم طرح جمع آوری معتادین تابلو در اراک خبر داد و گفت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان اراک ۴۵ معتاد خطرناک دستگیر و مقادیری مواد مخدر از آنان کشف شد.

سرهنگ مصطفی ویسمه ای افزود: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی مناطق آلوده شهر، مأموران موفق شدند تعداد ۴۵ نفر معتاد تابلو خطرناک را دستگیر نمایند.

وی با تأکید بر استمرار این طرح گفت: اعتیاد را باید یک بیماری قلمداد کرد و از برخورد فیزیکی و انتظامی با فرد معتاد پرهیز کرد چرا که اعتیاد یک معضل اجتماعی است و راه برون رفت از این معضل در مرحله اول پیشگیری خانواده ها در جلوگیری از گرفتاری جوانان در دام اعتیاد و در مرحله دوم درمان و باز پروری یک معتاد و بازگردان او به زندگی عادی و اجتماعی است.

دستگیری قاچاقچی حرفه ای شیشه در شازند

در راستای مبارزه با سوداگران مرگ، قاچاقچی حرفه ای مواد مخدر صنعتی در “شهرستان شازند ” استان مرکزی با بیش از دو کیلو گرم شیشه دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شازند با اعلام این خبر گفت: ماموران انتظامی حین کنترل خودرو های عبوری به مسافر یک دستگاه خودرو اتوبوس که از مسیر کوهدشت به سمت تهران در حال حرکت بود ظنین شده و وی را مورد بازرسی قرار دادند.

سرهنگ احمد رضا چگنی با بیان اینکه مقصد قاچاقچی تهران بود افزود: ماموران در بازرسی از وسایل فرد مورد نظر دو کیلو و ۴۱۰ گرم شیشه کشف و وی را دستگیر کردند.

دستگیری ۳۷ سارق حرفه ای در استان، برگزاری نمایشگاه نقاشی نیایش، اجرای نمایش نقل مجلس عاشقی از دیگر رویدادهای اجتماعی و هنری در هفته گذشته بوده .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.