رجایی: بی توجهی به تالاب میقان موجب پدیده ریزگردها در اراک خواهد شد

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تالاب کویری میقان اراک یک سرمایه مهم زیست محیطی در حاشیه این کلانشهر است که بطور مستقیم بر اکوسیستم و اقلیم منطقه اثر دارد و در صورت برنامه حفاظتی مناسب این تالاب به عنوان کانونی برای رونق اکوتوریسم، درآمدزایی و رونق تنوع زیستی در می آید.

وی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات کارشناسی، منشاء ۷۰ درصد ریزگردهای موجود در هوای اراک در روزهای آلوده امسال محلی و از تالاب میقان بوده و ۳۰ درصد گرد و غبارهای وارداتی بوده که این مهم ارزش و ضرورت حفظ و سلامت این تالاب را گوشزد می کند.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل تهدید تالاب میقان اراک ، برداشت های غیراصولی ماده معدنی سولفات سدیم از ذخایر آن است که متاسفانه اخیرا زمزمه هایی برای پیگیری مرحله دوم تولید آن نیز به گوش می رسد.

رجایی یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه برداشت صنعتی و معدنی از تالابها ممنوع شده و مسوولان زیست محیطی و اجرایی استان باید با تکیه به این ماده قانونی هر چه سریعتر جلوی تخریب جدی تالاب از محل برداشت های غیراصولی سولفات سدیم را بگیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هرساله مجوز برداشت معدنی از طریق برگزاری مزایده تمدید می شود باید امسال از ادامه تخریب این تالاب توسط گروهی که برداشت غیراصولی سولفات سدیم را انجام می دهند گرفته شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:خشکسالی های شدید پنج سال اخیر در استان مرکزی وضعیت آبگیری تالاب کویری میقان را بشدت دستخوش تغییر کرده ولی استفاده از پساب وارداتی مانع نابودی این تالاب شده که این روند باید ادامه یابد.

رجایی ادامه داد: تالاب کویری میقان اراک یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان مهاجر به ویژه درناهای خاکستری است و هرساله بین ۱۰ تا ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پائیز به این تالاب کویری مهاجرت می کنند.

وی تصریح کرد: این تالاب بین دو تا سه درجه بر هوای شهر اراک تاثیر دارد و حفظ اکوسیستم طبیعی آن می تواند از مخاطرات زیست محیطی جدی که در کمین اراک است جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: در ۱۰ سال اخیر پرونده پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر به عنوان میراث طبیعی اراک دنبال شده اما هنوز تنیجه قطعی حاصل نشده است.

رجایی گفت: اقدامات بوته کاری منابع طبیعی در دو دهه اخیر در حوزه کویری این تالاب توانسته خطر شنهای روان را تثبیت کند اما اکنون به خاطر کم آبی و افت آب سفره ها، بوته های کاشته شده نیز با تهدید مواجه اند.

تالاب کویری میقان یکی از ۱۰ تالاب مهم ایران است که در استان مرکزی و در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است.

در سالهای با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی ً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می آید.

وسعت این تالاب ۲۵ هزار هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف می شود.

تالاب از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور محسوب می شود و روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، روز درنا نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.