استان مرکزی رتبه هشتم کسری مخازن آبی کشور

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر سه شنبه با بیان این مطلب در ستاد توسعه و تجهیز بخش کشاروزی استان مرکزی افزود: در حالیکه همه از استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی یاد می کنند سهم آب تخصیص یافته به صنایع این استان صنعتی نیست.

وی با بیان این که سهم بخش صنعت از منابع آبی موجود شش درصد است گفت: این در حالیست که رقم فوق در استان مرکزی ۸.۳ درصد است و باید ۲.۲ درصد مابقی هر چه زودتر به این بخش تخصیص یابد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه افزایش ۲.۲ درصدی منابع آبی به بخش صنعت نقش به سزایی در توسعه صنعتی استان و ایجاد اشتغال برای جوانان این استان دارد تاکید کرد: باید با تخصیص پساب تولیدی در استان به بخش صنعت بستر افزایش سهم این بخش از منابع آبی موجود را فراهم کرد.

توسعه استان در گرو همکاری بخشهای صنعت و کشاورزی

وی در ادامه با بیان اینکه حرکت در قالب مواضع بخشی کمکی به توسعه استان مرکزی نمی کند گفت: توسعه استان در گرو همکاری بخشهای صنعت و کشاورزی است اگر هر یک از مدیران روی مواضع حوزه ای خود پافشاری کنند راهی برای توسعه استان باز نمی شود.

مقیمی در ادامه کنترل منابع آبی استان را در گرو شناسنامه دار کردن فعالیت ها دانست و گفت: اگر فعالیتهای کشاورزی را منوط به اخذ مجوزها کنیم آنوقت است که می توایم حتی در زمان خکسالی به کشاورزان سهمیه آبی مشخص ارائه کنیم.

 

 

وی با تاکید بر ضرورت تعیین میزان آب برای تولید هر محصول بخش کشاورزی گفت: صدور مجوز برای فعالیت های بخش کشاورزی بستر لازم برای افزایش تولیدات این بخش را فراهم می کند

پرت ۶۰ درصد از منابع آب در بخش کشاورزی

مدیرکل آبفای روستایی استان مرکزی از پرت ۶۰ درصدی منابع آب استان مرکزی در بخش کشاورزی خبر داد.

صفدر علی حیدری با اعلام این خبر در ستاد توسعه و تجهیز بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: علاوه بر این ۳۸ درصد منابع آبی استان مرکزی در بخش شرب شهری، و ۳۱ درصد در بخش شرب روستایی پرت می شود.

وی با اشاره به میزان بالای مصرف آب در کشورهای درحال توسعه در مقایسه با کشور ایران گفت: در حالیکه در کشورهای در حال توسعه برای تولید یک کیلوگرم گندم به یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب نیاز است این میزان در ایران دو هزار لیتر است.

مدیرکل آبفای روستایی استان مرکزی در ادامه افزود: در سال گذشته بین ۱۳ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی را ضایغات این بخش تشکیل داده اند این در حالیست که برای تولید این میزان محصولات ۱۳ تا ۳۵ میلیارد متر مکعب آب صرف شده است.

حیدری ادامه داد:  استفاده از حوضچه ها و استخرهای خاکی، شکستگی و فرسودگی سیستم های آبیاری، استفاده از نهرها و کانالهای سنتی، حفر چاه های غیرمجاز، کشت انواع محصولات بدون توجه به میزان مصرف آب توسط آنها و تبخیر بخش قابل توجهی از آب از مهمترین علل هدررفت آب در بخش کشاورزی است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت منابع آب بخش کشاورزی گفت: ترویج کشت گلخانه ای، رعایت الگوی کشت، توقف برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و کشت گیاهان کم توقع نسبت به آب باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

رتبه هشتم کشور در کسری مخازن منابع آبی در اختیار استان مرکزی

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه هشتم کسری سالانه مخازن آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بازگیر افزود: استان مرکزی دارای ۱۹ هزار و ۷۴۶ منبع آبی است که از لحاظ برخورداری از منابع آبی رتبه سیزدهم کشور و از لجاظ کسری سالانه مخازن آبی رتبه هشتم کشور را از آن خود کرده است.

 

 

وی یادآور شد: سه میلیارد و ۶۴۱ میلیون متر مکعب کسری آبی است که در استان مرکزی اتفاق افتاده است.

وی میانگین بارندگی های استان مرکزی را ۲۶۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: این در حالیست که میانگین بارشها در کشور ۲۵۰ میلی متر است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: ۱۹ هزار و ۷۴۶ منبع آبی موجود در استان مرکزی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب بخش کاورزی، ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب شرب شهری و روستایی و صنعت را و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز سایر بخشها را تامین می کنند.

ساوه، اراک، خمین و زرندیه نقاط بحرانی استان مرکزی در حوزه آب

بازگیر نقاط بحرانی استان مرکزی در حوزه آب را شهرهای ساوه، اراک، خمین و زرندیه برشمرد و گفت: بیشترین افت منابع آبی استان مرکزی در این شهرها اتفادق افتاده است.

وی یادآور شد: متوسط افت آبخوان در ساوه یک و نیم متر، در کمیجان یک متر و در اراک نیم متر و در زرندیه ۷۷ صدم درصد است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی یادآور شد: افت تجمعی آب در طول ۲۰ سال اخیر در ساوه ۳۱ متر، اراک ۱۳ متر و خمین ۱۴ متر بوده است.

بازگیر یادآور شد: کل کسری مخازن آبی استان در طول یک سال اخیر ۱۷۵ میلیون متر مکعب بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.