عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اراک: نظریه‌پردازی مشکل امروز ما در حوزه آلودگی هوا و تنوع زیستی است

به گزارش مرکزی دیلی، حسین ظهوری دکترای تنوع زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرکزاری دانشحویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر تنوع زیستی اظهار داشت: در چرخش یک اکوسیستم همه عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند و نقش دارند و در نتیجه در بروز مشکل نیز می‌توان گفت همه عوامل نقش مؤثر و برابری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در جایی مثل اراک زندگی کرد و گفت که آلودگی هوا در تنوع زیستی، گونه‌های جانوری و گیاهی مؤثر نیست، افزود: پرندگان بخشی از تنوع زیستی هستند و به طور قطع وضعیت آب‌وهوا و آلودگی بر آنها مؤثر است، اما مشکل اینجاست که در اینخصوص مطالعاتی صورت نگرفته و به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد که آلودگی چه تأثیری در تنوع زیستی خواهد داشت.

ظهوری تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا در این خصوص مطالعه شده است. برای مثال براساس پژوهش‌ها ثابت شده است که آلودگی بر تخم عقاب طلایی تأثیر داشته و پوسته تخم را نازک کرده است. این  مهم براساس مطالعات علمی به اثبات رسیده است اما، در ایران و استان مرکزی مطالعات علمی برای تشخیص میزان تأثیرگذاری آلودگی هوا بر تنوع زیستی صورت نگرفته است و ضعف ما را در این بخش نمایان است. نبود مطالعات و مشخص نشدن تأثیرات آلودگی در تنوع زیستی عملکرد ضعیف بخش آکادمیک و مسئولانی مانند محیط‌زیست را منعکس می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه به طور قطع آلودگی هوا در تنوع زیستی مؤثر است و به دلیل نبود مطالعات نمی‌توان برخی اثرات را بررسی کرد، اضافه کرد: نبود مطالعات در این بخش ممکن است در سال‌های آینده به صورت چالشی خود را نشان دهد که قابل جبران نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اراک با اشاره به انجام مطالعاتی درباره ریزگردها گفت: این مطالعات به صورت شخصی و براساس علاقه علمی در حال انجام است تا بتوان به راه‌حلی برسیم که چطور این پدیده جدید را از طریق بیولوژیک کنترل کنیم.

وی عامل اصلی بروز این پدیده را نبود گیاهان دانست و افزود: باید مطالعه‌ای دقیق صورت گیرد که گونه‌های گیاهی در کجا کاشته شود و اینکه یک مکان از گذشته زیستگاه چه نوع گیاهانی بوده است تا دوباره احیا شود.

این دکترای تنوع زیستی در خصوص مطالعات ریزگردها گفت: گفته می‌شود که برخی مطالعات درخصوص ریزگردها صورت گرفته است که البته در مراحل ابتدایی کار و آزمون هستند و براین اساس، از دیدگاه مهندسی شکل دیگری برای کنترل ریزگردها از طریق نوع جدیدی « مالش‌پاشی » با استفاده از ترکیبات طبیعی که ضرر کمتری از ترکیبات شیمیایی دارد مورد مطالعه قرار گرفته است.

ظهوری اضافه کرد: اگر در این زمینه مطالعات دقیقی صورت گیرد می‌توان اوضاع را بهبود بخشید شاید نتوان به صورت کامل پدیده ریزگردها را کنترل کرد اما، می‌توان شرایط را بهتر کرد.

ظهوری خاطرنشان کرد: نباید هر فکری که به ذهن خطور می‌کند و احساس می‌شود که درست است را عملیاتی کرد. باید در هر زمینه‌ای مطالعات جدی و دقیق صورت گیرد. ضرورت دارد که برای کاشت گیاه و درخت در مورد اکوسیستم و سابقه مکان مطالعه شود چراکه بدون مطالعه، وقت، انرژی و هزینه از دست خواهد رفت.

وی عنوان کرد: مشکل امروز ما این است که افراد در موضوعات مختلف بسیار راحت نظریه‌پردازی می‌کنند در صورتی که باید وضعیت بررسی شود. متأسفانه در کشور ما درخصوص آلودگی هوا و تأثیر آن بر تنوع زیستی مطالعاتی صورت نگرفته است و نظریه‌پردازی در این راستا مشکلی را حل نخواهد کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.