برگزاری مراسم اختتامیه دومین سوگواره تعزیه شهرستان خمین

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، مصطفی مشایخی ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین سوگواره تعزیه شهرستان خمین اظهار داشت: تعزیه یک هنر ایرانی اسلامی بر اساس فرهنگ نمایشی، هنری و ادبی ایران است که در آن جریان‌های متفاوت حق و باطل را به خوبی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: تعزیه بازتابی از هنر ایرانی و فرهنگ شیعه است که توانست واقعه عاشورا را به صورت هنری به منتقل کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه آیین تعزیه باز تولید تاریخ عاشورا و حلقه اتصال نسل جوان به دین و ارزش‌های آن است، ادامه داد: واقعه عاشورا ظرفیت بزرگی دارد که بیداری بشریت را به همراه داشته است و پرده از مقابل چشمان بشریت کنار زده تا همه منزلت حیات و زندگی را درک کند.

مشایخی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان اسلام با ساخت خرافه‌های دینی مختلف دشمنی خود را با اسلام شدت بخشیده‌اند، هنر تعزیه می‌تواند تمام توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کند.

وی تأکید کرد: تعزیه زنده نگاه داشتن دلیر مردانی است که از جان و مال خود گذشتند و برای همیشه تاریخ نام خود را در تارک شیعه ثبت کردند.

مریم‌السادات حسینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خمین نیز گفت: دومین سوگواره تعزیه خمین از ۱۴ آذر به مدت ۹ روز در حسینه سید شهدای روستای محمدآباد از توابع این شهرستان با حضور ۱۹ گروه تعزیه با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین اجرا شد.

در دومین سوگواره تعزیه خمین هنرمندان این شهرستان با اجرای تعزیه شهادت حضرت زهرا(س)، شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)،  شهادت امام موسی بن جعفر(ع)، شهادت حضرت حر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع)، وفات حضرت رقیه (س)، شهادت حضرت عقیل(ع)، شهادت حضرت علی(ع)، حضرت شاه‌چراغ(ع)، شهادت حضرت عباس(ع)،  شهادت مسلم شهادت امام رضا(ع)،  تعزیه عباس و شوذب، حضرت علی‌اکبر ۷ لشگر، آخرین وداع امام حسین(ع) وقایع عاشورا و شهادت امام حسین(ع)،  یاد شهدای کربلا را گرامی داشتند.

در این مراسم ضمن تقدیر از گروه‌های تعزیه قطعه‌ای از تعزیه دو نفره حضرت عباس(ع) پشت خیمه‌گاه به مدت ۱۵ دقیقه اجرا شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.