اظهارات رجایی درنشست شورای اداری شهرستان اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، عباس رجایی صبح امروز در نشست شورای اداری شهرستان اراک که در فرمانداری اراک برگزار شد، اظهار داشت: تالاب میقان یکی از تالاب‌های مهم سطح کشور است که متاسفانه امروز به دلیل فعالیت کارخانه املاح معدنی در اطراف این تالاب تمام اکوسیستم آن به هم ریخته است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این کارخانه به فعالیت خود مبنی بر برداشت املاح معدنی در این تالاب ادامه دهد، شهر اراک و اکوسیستم تالاب آسیب‌های جدی خواهند دید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون استفاده معدنی و صنعتی از تالاب‌ها ممنوع است، بیان کرد: این در شرایطی است که کارخانه املاح معدنی فاز دوم فعالیت‌ خود را در کویر میقان آغاز کرد که اگر به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهد، بدون شک در آینده با ریزگردهای نمکی مواجه خواهیم شد.

* فعالیت کارخانه املاح معدنی به اراک آسیب‌های جدی وارد می‌کند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت این کارخانه تنوع زیستی ملی و جهانی کویر را به خطر انداخته است، خاطر نشان ساخت: فعالیت کارخانه املاح معدنی برای شهر اراک مضر است و تا زمانی که این کارخانه باشد، شهر آسیب‌های جدی خواهد دید.

رجایی گفت: به زودی و تا چهارشنبه هفته آینده تکلیف این کارخانه را روشن خواهم کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشخص نبودن وضعیت توسعه استان گفت: متاسفانه نقشه راهی برای توسعه استان وجود ندارد و ما که نمایندگان مجلس هستیم هنوز نمی‌دانیم استان به کجا خواهد رسید.

* مسئولان در شهر اراک برای باز کردن یک خیابان مانده‌اند

وی افزود: مسئولان در شهر اراک برای باز کردن یک خیابان مانده‌اند، چون هیچگونه حمایت استانی از این شهر نمی‌شود، این در حالی است که شهر تهران با تمام درآمدهای بالای شهر اعتبارات جداگانه‌ای را از دولت و مجلس دریافت می‌کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه پیرامون اهمیت محیط زیست تاکید کرد و ادامه داد: توجه به محیط زیست در استان یک ضرورت جدی است، موضوع محیط زیست یک دغدغه جهانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رجایی با بیان اینکه محیط اراک بیش از سه درجه رو به گرمی رفته است، ادامه داد: امروز اکوسیستم اراک نسبت به گذشته تغییر کرده و همانطور که جهان بین ۳۰ تا ۴۰ درجه گرم‌تر شده، هوای این شهر نیز گرم شده که این موجب ایجاد تغییرات شدید آب و هوایی و بروز خشکسالی‌های پی در پی شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران یک کشور بسیار خشک است و باید برای حفظ محیط زیست تلاش کرده و چاره‌اندیشی جدی کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل گرم شدن هوای اراک روشن بودن مشعل پالایشگاه‌، بخارات پتروشیمی و نیروگاه شازند است که باید از طریق افزایش فضای سبز در حفظ محیط زیست بکوشیم.

* صنایع استان باید ۳۰ درصد از فضای عمومی خود را به فضای سبز اختصاص دهند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه فضای سبز اراک تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر سرانه فضای سبز در اراک زیر ۱۰ متر است که توسعه این میزان به بیش از ۳۰ متر باید در دستور کار قرار گیرد و صنایع نیز باید ۳۰ درصد از فضای عمومی خود را به فضای سبز اختصاص دهند.

رجایی همچنین با اشاره به خشک شدن باغات اراک گفت: با توجه به اینکه خشکسالی، باغات اراک را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است، تجهیز چاه‌ها امر مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

* نباید با سنگ ‌اندازی موجب فراری شدن سرمایه‌گذاران شد

وی با انتقاد از وضعیت جذب سرمایه‌گذار اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در استان با مشکلات بسیاری مواجه است به طوری که این مشکلات و سنگ ‌اندازی‌‌ها موجب فراری شدن سرمایه گذاران شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی که سرمایه‌ گذاری در کشور سخت شده نباید با سنگ ‌اندازی موجب فراری شدن سرمایه ‌گذاران شد، امروز اگر کسی قصد سرمایه گذاری در استان را داشته باشد، با گرفتار شدن در بروکراسی‌های اداری و سنگ اندازی این مدیرکل و آن مدیرکل از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌شود، باید برای سرمایه‌‌گذاری در استان تعریف مشخصی صورت گیرد، راهکار اساسی اندیشید و چند نفر را با اختیارات تام مسئول جذب سرمایه گذار کرد.

رجایی در ادامه سخنان خود با اشاره به نیمه تمام ماندن طرح جامع شهر اراک گفت: متاسفانه در شهر اراک یک دیرکرد تاریخی برای ساختار سازی اتفاق افتاده و سرریزی که باید برای ساختار سازی در این شهر داشته باشیم، نداریم، این در حالی است که اراک به عنوان مرکز استان به تمام شهرها خدمات‌رسانی می‌کند و به عنوان یک کلانشهر نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.

* مقابله با سرقت‌‌ها و ایجاد امنیت نیازمند اعتبارات ویژه و تجهیز امکانات مناسب است

وی گفت: استان مرکزی به گفته مسئولان امر یکی از امن‌ترین استان‌های کشور است، اما این باعث نمی‌شود سهم اعتبارات این بخش به استان پرداخت نشود، اگر امنیتی در این منطقه وجود دارد به خاطر ایثارگری‌ها و تلاش‌های مسئولان ایجاد شده، امروز استان در بحث مواد مخدر مسائل اجتماعی خاص خود را دارد، دزدی در روستاها باب شده و سرقت کابل برق افزایش یافته که مقابله با این سرقت‌‌ها نیازمند اعتبارات ویژه و تجهیز امکانات مناسب است.

* خروج راه‌آهن اراک از ضرورت‌های این شهر است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خروج راه‌آهن در اراک را از دیگر ضرورت‌های این شهر برشمرد و گفت: با توجه به کلان‌شهر شدن اراک ایجاد مترو و خروج راه‌آهن از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رجایی همچنین با انتقاد از عدم تکمیل بیمارستان ولی عصر(عج) گفت: در سفر هیئت دولت قبلی به اراک مصوب شد بیمارستان ولی عصر(عج) ظرف مدت سه سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما بعد از گذشت بیش از شش سال هنوز این بیمارستان تکمیل نشده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی چندین بار درخواست ایجاد رشته‌های پزشکی را مطرح کرد و قبول کرد در صورتی که این مجوز صادر شود حاضر است یک بیمارستان با تمام امکانات بسازد، که باید از این فرصت بهره برد و بخشی از بار دولت را کم کرد.

* به دلیل مدیریت‌های غلط صنعت استان مرکزی در حال مرگ است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت صنعت اظهار داشت: متاسفانه به دلیل مدیریت‌های غلط امروز وضعیت صنعت استان در حال مرگ است، آونگان نابود شد، کابل‌سازی را از دست دادیم، کارخانه صنایع را نابود کردند و در آن سو شرکت‌های بزرگ هیچ سرمایه‌گذاری در استان نکرده‌اند.

رجایی افزود: برخی از کارخانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم، اما بخش خصوصی پدر مملکت را درآورده است، با این گونه خصوصی سازی راه به جایی نخواهیم برد.

وی اضافه کرد: امروز صنعت استان رو به موت است، هیچ تحرکی در بخش صنعت نمی‌بینیم، باید فکری به حال ماشین‌سازی و آذرآب بکنیم، سرمایه گذاری در صنایع با مشکلات بسیاری رو به روست و برای حل این مشکلات زاوشی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان حساسیت غیر واقعی نشان می‌دهد، این در حالی است که صنعت استان در حال نابود شدن است.

وی با بیان اینکه به دلیل مدیریت‌های غلط امروز وضعیت صنعت استان در حال مرگ است ادامه داد: صنعت در شهرهایی چون یاسوج و زابل و دیگر شهرهای کوچک از صنعت این استان جلو زده است و صنعت ما روز به روز عقب‌گرد می‌کند.

* خوشبختانه بودجه خوبی برای فعالیت‌های دینی در نظر گرفته شده است

رجایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه مدیران به دین مردم تاکید کرد و گفت: مدیران باید برای دین مردم کار کنند، خوشبختانه در بودجه برای پرداخت به فعالیت‌های دینی اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: دین مردم با نظام‌های سنتی حوزه و حوزوی با مدل جدید جواب می‌دهد، امروز مصلی اراک نیمه تمام مانده، شورای فرهنگ عمومی استان فعال نیست و باید برای آنها پول خرج کنیم که اگر نپردازیم برای دین مردم نگرانی داریم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیه به استاندار مرکزی مبنی بر پرهیز از سیاست‌زدگی گفت: استاندار نباید اجازه دهد فضای استان سیاست‌زده شود، فضا باید یک فضای همدلی و صداقت باشد، از تمام نیروها و ظرفیت‌ها بهره بگیریم.

رجایی افزود: متاسفانه جناح‌بندی‌هایی که در سال‌های گذشته در کشور وجود داشت موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به مدیریت کشور شد که باید از آن پرهیز کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.