سایه سنگین آلودگی مازوت بر سر کلانشهر اراک

به گزارش مرکزی دیلی وبه نقل ازخبرنگار مهر، کلانشهر اراک به دلیل موقعیت جغرافی و وجود ارتفاعات درسمت جنوب و شرق و کویر در سمت شمال، همواره به ویژه در فصل سرما با پدیده وارونگی هوا روبروست که وجود دودکش های فراوان و آلاینده صنایع در اطراف این شهر، تنفس را در شهروندان مشکل تر کرده است.

به اذعان صدها خبری که سالهاست مطرح می شود مهمترین آلاینده اراک کارخانه های بزرگ منجمله آلومینیم سازی و نیروگاه حراراتی هستند که یکی در این سو و دیگری در آن سوی اراک قرار دارد و جالب است باد آلاینده های هر دو کارخانه را به سمت فضای مسکونی و شهری اراک هدایت می کند.

در بارندگی های اخیر پاک شدن هوا دیری نپایید و دودکش ها فعال شده و هوای دلچسب را به هوایی دلگیر تبدیل کردند که وارونگی به کمک آنها آمد و آلودگی حلق اراکی را چسبید.

در این میان و با وجود پدیده وارونگی هوا دودکش نیروگاه حرارتی دوباره با آلودگی سوخت مازوت آشنا شده و به گفته مدیرکل محیط زیست استان که شب گذشته در جمع خبرنگاران بیان کرد، از ابتدای آذر ماه امسال مازوت به مشعل های نیروگاه برگشته و سهمیه گاز آن به ۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.نیروگاه استفاده از سوخت مازوت را که آلایندگی آن نفس اراکی را در مقاطعی بریده بود را آغاز کرده است.

وی گفت: از ابتدای آذر ماه امسال مازوت به مشعل های نیروگاه برگشته و سهمیه گاز آن به ۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

انصاری: استفاده از مازوت برخلاف توافقات انجام شده است

به گفته امیر انصاری، استفاده از مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه بر خلاف مصوبات جلسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک است و ضروری است مسئولان وزارتخانه های نفت و نیرو بر حسب توافقات انجام شده نسبت به تامین گاز این نیروگاه به منظور کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک و شهر شازند پیگیری های لازم را در دستور کار قرار دهند.

استفاده دوباره از مازوت در این واحد در حالی است که هدایت این نیروگاه به سمت استفاده از گاز به جای مازوت پس از ماهها  تلاش مردم و مسئولان انجام شده بود و گویا یک شبه همه این تلاش ها و مصوبات نقش بر آب شده است.

طاقت نیروگاه در مصرف نکردن مازوت به کمتر از سه ماه می رسد و باز هوای آلوده اراک و مازوت، شریان تنفسی مردم را هدف گرفت.

لزوم کاهش مصرف مازوت با پیگیرهای رسانه های استان و سپس پیگیری های محیط زیست استان در کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارتخانه های نفت و نیرو از ۱۵ اسفند ماه سال ۹۱ در ماه های گرم روزانه ۶ میلیون متر مکعب و در ماه های سرد روزانه ۳ میلیون متر مکعب گاز برای مصارف نیروگاه تامین کنند که اکنون به دلیل نیاز نیروگاه به سوخت و استفاده از مازوت هوای حدود ۶۰۰ هزار نفر اراکی خاکستری شده است.

استفاده از مازوت به خصوص در ماه های سرد باعث افزایش غلظت آلاینده ترکیبات گوگرد می‌شود و وارونگی هوا این آلاینده ها را پایین آورده و در گلوی مردم می نشاند.

قصه بلندی که پایانی ندارد

با قطع چندماهه سوخت مازوت در نیروگاه به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، از همان تاریخ تا پایان آبان ماه سال جاری تامین گاز نیروگاه به شکل مطلوب به انجام رسید، به طوری که در اکثر روزهای این دوره، مصرف مازوت به صفر رسید.

قصه استفاده از کازوت در نیروگاه قصه بلندی است که چند امضاء شکایت آمیز را نیز به خود دیده است.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی که در همان زمان یعنی سه ماه پیش، برای اطمینان حاصل کردن از تغییر سوخت نیروگاه از فرستادن بازرسانی برای رصد استفاده از گاز به نیروگاه خبر داد و حال چگونه می خواهد برنامه ای برای جلوگیری از این کار تدوین کند مشخص نیست.

وی همچنین از نیروگاه شکایت کرد و با اشاره به اقدام خود در گفتکو با خبرنگار مهر گفت: البته باید این مسئله را در نظر گرفت که در فصل زمستان نیز این مهم رعایت شود و اکنون آن فصل است.

سایر آلاینده ها نیز انتقال می یابند

اراک شهری صنعتی است که بیش از یک هزار واحد در این شهر ۶۰۰ هزار نفری مستقر است و یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور محسوب می شود.

در کنار آلایندگی نیروگاه، اراک از وجود سایر آلاینده ها رنج می برد.

آصفری در آن زمان با اشاره به اینکه این تغییر سوخت چند روزی است که عملی شده است، در خصوص سایر آلاینده های شهر اراک گفت: خروج آلاینده های دیگر مثل آلومینیوم و صنایع دیگر نیز در دستور کار جدی  قرار دارد.

صنعت باید به شعاع ۳۰ کیلومتری برود

آصفری ادامه داد: پس از مطرح شدن بحث آلودگی هوای شهر اراک ، انتقال صنایع آلاینده به شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک مصوب شد که این انتقال نیرو باید با حفظ شغل پایدار و بدون تعدیل نیرو صورت گیرد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. شهيتا گفت:

    اراک صاحاب نداره . مردم اراک هم بسیار بی عرضه اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.