ضرورت توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، استاندار استان مرکزی عصر روز چهارشنبه بعد از شرکت در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی استان به مدرسه سپهدار یا همان حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهر اراک رفت تا از نزدیک ضمن بازدید از حجره طلبگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با مشکلات فراروی این مدرسه آشنا شود.

مدرسه سپهدار اراک یکی از بناهای تاریخی باقی مانده از دوره قاجار است که همزمان با تاسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی سپهدار اعظم ساخته شد. مدرسه سپهداری  دارای مسجد، صحن نسبتاً وسیع با حوضی سنگی در میان آن بوده و علمای بزرگی چون آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله امام خمینی و آیت الله کمره ای در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه ضروریست

استاندار استان مرکزی در حاشیه این بازدید بر ضرورت توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه در استان مرکزی تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه نقش بسزایی در شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آن در طول ۳۳ سال گذشته داشته اند و باید با توجه به این مهم رسیدگی به مشکلات این مراکز در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی بااشاره به ارزش تاریخی، فرهنگی و معنوی حوزه علمیه امام خمینی شهر اراک گفت: حوزه علمیه امام خمینی(ره) یکی از حوزه های علیمه ارزشمند و سابقه تاریخی می باشد که علما و بزرگانی چون بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در آن رشد و تعالی یافته لذا این موقعیت ارزشمند دینی در اولویت توجه و رسیدگی مدیریت استان قرار دارد.

حوزه های علیمه پایه های انقلاب اسلامی اند

استاندار مرکزی با اشاره به برخی مشکلات ساختمانی موجود در حوزه علمیه امام (ره) شهر اراک افزود: برنامه ریزی برای حل مشکلات پیش روی این حوزه علمیه در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی با حضور نماینده مقام معظم رهبری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

مقیمی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی است گفت: حوزه های علمیه پایه گذاران انقلاب بوده اند و باید برای تداوم این انقلاب به حفظ و توسعه ریشه های آن بپردازیم.

 

وی یادآور شد: حوزه علمیه امام خمینی اراک با ثبت در فهرست آثار ملی کشور و وجود حجره طلبگی امام راحل در آن فرصتی خوب برای بازدید نسل جوان جامعه از این مجموعه را فراهم می کند تا ضمن بازدید از این اثر تاریخی ملی با فرهنگ دینی نیز آشنا شوند.

مدرسه سپهداری قدیمی ترین مدرسه شهر اراک

مدیر مدرسه سپهداری اراک نیز در حاشیه این بازدید گفت: مدرسه سپهداری اراک قدیمی ترین مدرسه شهر اراک است که قدمت آن به زمان تاسیس شهر اراک به دستور یوسف خان پرجی برمی گردد.

حجت الاسلام سید احمد میرمهدی با بیان این که این مدرسه از ابتدا در اختیار علما منطقه قرار گرفت افزود:  اوج فعالیت های این مدرسه به زمان حضورمرحوم حاج محسن اراکی از فقها و بزرگان جهان شیعه برمی گردد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته بعد در راستای احیا حوزه علمیه امام خمینی اراک بعد از حاج محسن اراکی توسط آیت الله خوانساری نماینده وقت مقام معظم رهبری در استان مرکزی گفت:  باز شدن درب حوزه علمیه از سمت بازار برای تردد برداران از جمله این اقدامات بود.

حجت الاسلام میرمهدی با بیان این که درب ورودی خواهران حوزه به لحاظ تبدیل شدن این قسمت به مغازه دراختیار افراد است گفت: متاسفانه این مشکل باعث شده تا خواهران نتوانند به داخل حوزه تردد داته باشند.

۴۵۰ باب مغازه در بازار اراک وقف حوزه علمیه امام (ره)

مدیر حوزه علمیه امام خمینی اراک در ادامه با بیان این که ۴۵۰ باب مغازه بازار اراک از موقوفات حوزه علمیه امام است که توسط آیت الله محسن اراکی خریداری و وقف شده است گفت: از این تعداد ۷۵ باب مغازه وقف خاص مدرسه سپهداری است که با هدف تامین هزینه های مدرسه خریداری و وقف شده این درحالیست که هم اکنون هیچ سودی حاصل از این موقوفات عاید مدرسه یا حوزه علمیه نمی شود.

حجت الاسلام میرمهدی یادآور شد: کسانی که امروز در این مغازه ها فعالیت اقتصادی دارند یا زیر بار موقوفه بودن این ملک نمی روند یا اجاره بهای اندکی که به اوقاف  می دهند آنقدر نیست که هزینه های مدرسه تامین شود.

وی ادامه داد: مغازه هایی که امروز ماهانه ۱ تا ۲ میلیون و گاها بیشتر اجاره بهایشان است سالی صد هزار تومان هم به اوقاف اجاره نمی دهند.

ساختار فیزیکی مدرسه سپهداری اراک نیازمند توجه جدی

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان مدرسه سپهداری اراک از لحاظ ساختار فیزیکی گفت: بنای حجره های مدرسه تماما خشت و گل است و رطوبت موجود در زیر بنا حجره ها را به ویرانی کشانده است.

 

 

مدیرمدرسه سپهداری با بیان که خطر تخریب حجره ها طلبه ها را تهدید می کند افوزد: درست است بنای اصلی مدرسه یک بنای تاریخی است اما مسئولین میراث فرهنگی باید چاره ای برای جلوگیری از تخریب درون این بنا کنند چرا که ادامه روند بی توجهی به این مسئله تخریب کل مجموعه را به دنبال خواهد داشت

حجت الاسلام میر مهدی ادامه داد: تمام درب های چوبی حجره ها که قدیمی بودند خراب شد و مقرر گردید مسئولین میراث فرهنگی این درب ها را با دربهای چوبی عوض کنند که متاسفانه چنین نشد و دربهای امروز حجره ها دربهای آلومینیومی است که با ساختار تاریخی آن متفاوت است.

وی با اشاره به احداث ساختمان اداری، آموزشی و تحقیقاتی حوزه علمیه در محل قبلی آب انبار این مجموعه اظهارد اشت:  کمبود فضاهای آموزشی مدرسه ما را برآن داشت تا نسبت به ایجاد این واحد جدید اقدام نماییم که متاسفانه در پی اشتباهات فنی مجریان پروژه عملیات اجرایی آن متوقف شد و امید آن داریم با تیم کارشناسی جدید از مهندسان بتوانیم ضمن رفع نواقص به اجرای این پروژه سرعت ببخشیم.

وی یادآور شد: برای اجرای این پروژه به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار نیاز است که امید واریم با کمک بخش دولتی و مردم خیر تامین شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.