زادگاه کربلایی کاظم، میزبان زائران امامزاده ۷۲ تن ساروق

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، روستای ساروق در ۵۰ کیلومتری سمت شمال شهر اراک بوده که از مناطق مهم تاریخی و مذهبی کشور به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که توانسته مجموعه‌ای نقیس از آثار، ابنیه، تپه‌های باستانی و بقاع متبرکه را در خود جای دهد و این منطقه این روزها میزبان حضور گردشگران نوروزی و زائران بقعه متبرکه ۷۲ تن است.

امامزادگان ۷۲تن از نوادگان امام زین العابدین (ع) و امام محمدباقر (ع) و موسی کاظم (ع) هستند که تاریخ بنای این بقعه به دوران سلجوقی می‌رسد به‌طوری‌که بر یکی از صندوق های داخل مقبره تاریخ شهر الله رمضان ۶۰۰ هجری قمری حک شده که شاید در این تاریخ تعمیراتی در امامزاده انجام شده باشد.

براساس اسناد و آثار تاریخی موجود در حرم مطهر ۷۲تن ساروق، امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین ۴فرزند و نوه امام زین العابدین(ع) بااسامی حضرات علی الصالح(ع)، عبیدالله(ع)، محمدبن علی(ع)، نصرت خاتون(س) و ۶۶نفر از نوادگان و فرزندان ائمه معصومین، رهروان و شهدای اسلام، دفن هستند.

بنای آستان مطهر ۷۲ تن ساروق متعلق به قرن ۶هجری بوده و در سال ۱۳۱۶شمسی نیز به ثبت ملی رسیده که ضریح امامزادگان معصوم در زیر دو گنبد قرار گرفته و این بقعه متبرکه از ۲بنای جداگانه ساخته شده که مناظر زیبا و خاصی از معماری در آن چشم‌نوازی می‌کند.

در قسمت شمالی صحن امامزاده ۷۲ تن ساروق، بقعه به نسبت بزرگی است که ۲گنبد آجری دارد و داخل این بنا مقبره‌های متعددی است که با صندوق چوبی و انواع کاشی و سنگ مرمر پوشش داده شده و محراب و کتیبه موجود در آن دارای قدمت بسیاری است و سقف و دیوارهای روضه با اشکال هندسی بسیار زیبایی همراه با آیات قرآنی به خط ثلث تزئین شده که می‌گویند در این محل معجزه‌ای رخ داده و کربلایی کاظم ساروقی، پیرمرد روستایی بی‌سوادی به یکباره حافظ کل قرآن می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.