نجات ریه اراک در سایه نبود اعتبار

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، آخانی نماینده کشاورزان در این نشست با اشاره به وجود فضای سبز بسیار وسیع و کهن در این منطقه و با تاکید براینکه این منطقه به ریه اراک مشهور شده و بخش عمده‌ای از تصفیه هوای اراک در این منطقه صورت می گیرد افزود: به دنبال خشکسالی‌های سال‌های اخیر و نبود مدیریت درست و اصولی، تعدادی از قنوات خشک شده و تعدادی نیز در معرض خطر خشک شدن قرار دارند.

وی با ابراز نگرانی و نارضایتی از عدم اجرای قوانین در حوزه مدیریت آب ، مدیریت منابع کشاورزی را نیز ضعیف دانست و اظهار کرد: ذخیره ژنتیکی طبیعی سنجان، فیجان و کرهرود کم نیست ولی متاسفانه استفاده درستی از آن صورت نگرفته و رها شده است.

وی افزود: به گفته رییس جهاد کشاورزی ۱۲ هزار کیلومتر کانال آب سنتی در استان وجود دارد که اگر اصلاح شود تا ۱.۵ برابر بهره‌وری در بخش آب خواهیم داشت و برای اینکار ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است تا ۳۰۰۰ رشته قنات در استان هر دو سال یکبار لایروبی شود.

آخانی با اشاره به وجود قنات‌هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال در این منطقه گفت: این قنات‌ها سازه های مهندسی نیاکان ماست و باید حفظ شود ولی کشاورزان نمی توانند هزینه اصلاح قنات ها را بپردازند.

وی با استناد به قانون شوراها گفت: رسیدگی به حفاظت محدوده های زیست محیطی و احیای قنوات می تواند از مصوبات شورا باشد. قانون در کشور ما این اجازه را به همه ارگان‌ها داده که اگر بحرانی در کشور ایجاد شد مسوولان باید دست مردم را بفشارند همچنانکه مردم هر جا لازم بوده به مسوولان کمک کرده اند.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای رفع این مشکلات داریم گفت: درخواست داریم ۱۰۰ میلیون تومان اعتباری که شورای شهر برای احیای قنوات این منطقه در نظر گرفته دو برابر شود.

وی افزود: اگر تا یکماه دیگر به داد سنجان نرسید ما وابسته ترین استان کشور به داروهای سرطانی خواهیم شد. داروی اصلی سرطان درخت است که مردم ما قرن‌ها آن را در این منطقه تولید کرده و می کنند .

وی افزود: سازمان پارک ها اعتبار فراوانی را باید صرف کند برای ایجاد فضای سبز در حالیکه ما اینجا بدون دریافت اعتبار فضای سبز ایجاد می کنیم فقط خواهان مدیریت منابع آب هستیم.

وی با بیان اینکه در استان کرمان شورای عالی قنات تشکیل شده و ما پیشنهاد ایجاد آن را در استان داده ایم گفت: این شورا در استان تشکیل شود تا بتوانیم احیای قنوات را شروع کنیم. قنات های ما حتی ثبت ملی نیستند که اگر بودند کار به اینجا نمی کشید.

وی افزود: اگر اعتباری برای قنوات تخصیص می یابد به سنجان نگاه ویژه شود . ما در کجای بخش صنعت و خدمات با سرانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می توانیم شغل پردرآمد ایجاد کنیم؟ در سنجان اگر مدیریت آب صورت بگیرد سطح زیرکشت افزایش می یابد و شغل پردرآمد به سادگی ایجاد می شود.

وی پیشنهاد کرد مسوولان منابع مالی احیای قنوات را در اختیار شهرداری ها قرار دهند تا اینکار با مدیریت مهندسین و نیروی کار بومی انجام شده و هزینه ها کاهش یابد. اگر کار به پیمانکارداده شود هزینه بالا می رود ولی شهرداری و شورای شهر بهتر می توانند با هزینه کم کار کنند.

وی خواستار یک حرکت جهادی با اختصاص آنچه که در توان دولت است طی یکماه آینده شد و گفت: اگر برف روی زمین بنشیند و یا بهار شود نمی توان برای مهیا کردن قنات کاری انجام داد چراکه شرایط لازم برای اینکار وجود نخواهد داشت.

وی مدیریت بندهای آب در مسیر قنات و رودخانه و تدوین قوانین جدید برای تغییر کاربرید اراضی کشاورزی را از دیگر پیشنهادات برای رفع این معضل عنوان کرد و گفت: فرزندان ما در آینده باید سالم زندگی کنند برای این مهم نیازمند فضای سبز هستیم.

وی تنها راه احیای قنات را اصلاح مسیرهای آبیاری و لایروبی دانست و گفت: امسال به ازای هر قنات ۲۰۰ میلیون تومان کمک کنید تا ما استارت کار را بزنیم و سال آینده هم ادامه دهیم .

به گزارش ایسنا، بابایی رییس جهاد کاورزی شهرستان در این جلسه گفت:  ۳۰۲ رشته قنات در شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۷۰ رشته نیازمند لایروبی و احایست.

وی با اشاره به محدودیت اعتبار در این حوزه افزود: ۲۲ رشته قنات در وضعیت بحرانی قرار دارند و احیای آنها یک میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی افت آب‌های زیرزمینی و خشکسالی را از مهمترین عوامل خشکی قنات‌ها عنوان کرد و با تاکید براینکه این مشکل سراسری است گفت: با توجه به محدودیت منابع قنواتی باید برای لایروبی اعتبار بگیرند که قابل احیا باشند.

شریفی عضو شورای شهر اراک نیز در این جلسه گفت: به نظر می رسد با توجه به ایجاد مشکلات فضای سبز در سراسر کشور احساس و دغدغه سراسری برای احیای آب، قنوات و فضای سبز نیز ایجاد شده است.

وی افزود: سیاست دولت بر اینست که از وابستگی نفتی نجات پیدا کنیم و یکی از راه های رهایی از این وابستگی، کشاورزی و توسعه آن است.

وی با تاکید براینکه منطقه سبز سنجان نباید از بین برود گفت: متاسفانه بخش بسیار زیادی از فضای سبز این منطقه در چند سال اخیر از بین رفته است و نجات آن نیازمند توجه ویژه است.

وی بر لزوم توجه ویژه شورای شهر و تخصیص اعتبار ویژه برای این منطقه تاکید کرد.

وروانی شهردار سنجان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلساتی با امام جمعه در راستای بررسی راهکارهای رفع این مشکلات گفت: تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته شده که باید اجرایی شود.

وی تخصیص آب سد کمال صالح به خانه های سازمانی راه آهن که هم اکنون از چاه سه لعله استفاده می‌کنند و واگذاری این چاه به کشاورزان سنجان، ایجاد شبکه فاضلاب در بافت قدیمی سنجان با توجه به آلوده شدن قنات‌هایی که از مسیر شهر عبور می کنند و تخصیص چاه دانشگاه اراک به فضای سبز سنجان و باغات آن را از جمله این تصمیمات عنوان کرد و گفت: دانشگاه می تواند از سد کمال صالح آب بگیرد.

براساس این گزارش میهن دوست نماینده فرماندار اراک و بخشدار بخش مرکزی نیز در این نشست یکی از مهمترین مباحث در جلسات کاهش آلودگی هوای اراک را مشکلات قنوات و فضای سبز سنجان عنوان کرد و گفت: این شهر فیلتر اراک است و اگر صدمه ببیند اولین لطمه را اراک می بیند.

وی با بیان اینکه با اعتبارات دولتی نمی توان این مشکلات را رفع کرد گفت: لازمه اش ورود مردم در کنار کمک های دولتی است ولی قدم اصلی را باید مردم بردارند.

وی وعده داد که روز شنبه مکاتباتی را با استانداری، شهرداری مرکز و محیط زیست انجام داده و برای اختصاص اعتبار در این حوزه اقدام کند.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۰ درصد عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه به اراک داده می شود و به حساب شهرداری ها واریز می شود گفت: از نظر قانونی این اعتبارات را نمی توان در این بخش مصرف کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.